Architekt navrhl novou trasu D3 u Č. Budějovic, město je proti

Publisher
ČTK
19.06.2008 13:35
Czech Republic

České Budějovice

České Budějovice - Českobudějovický architekt Ladislav Vonášek navrhl novou trasu dálnice D3 u Českých Budějovic. Přišel s ní, protože dosud připravovaná varianta podle něj rozdělí město na dvě části a zabrání jeho dalšímu rozvoji. Nový návrh počítá s vedením trasy dál od města za lišovským prahem, řekl dnes novinářům Vonášek. Město ale jeho návrh odmítá, protože by stavbu zpozdil o několik let.
    "Budeme se bavit o vedení dálnice za lišovským prahem. Má to jednu výhodu. Zředí se doprava na radiálních sjezdech, které jsou od sebe dál, a tranzitní doprava neobtěžuje město," vysvětlil Vonášek. Dodal, že také jinde v Evropě je trend vést dálnice dál od velkých měst a v Budějovicích je nyní poslední příležitost pro změnu dálniční trasy.
    Posunutí dálnice by se ale dotklo několika obcí. "Jsme ochotni jednat s  každým, taková možnost tu dalších 100 let nebude. Obce hovoří o dálnici a ví o  ní. Předpokládám, že každý obecní zastupitel ví i o variantách, které by vedly někde jinde," uvedl architekt.
    Podle města ale architekt přišel s  návrhem příliš pozdě, protože o trase dálnice se jedná už desetiletí a do konce roku má být vydáno územní rozhodnutí. "Variant se tu samozřejmě ukazovalo víc, debaty byly na různých úrovních, bylo tu i řešení souběžně s železnicí po mostnici. Ale čas ukázal, že tohle je pro Budějovice nejlepší varianta," řekl o  stávajícím návrhu náměstek primátora František Jelen. Zdůraznil, že odložení současného řešení by zpozdilo stavbu dálnice u města o několik let a vedení komunikace dál od města by jeho rozvoj naopak zbrzdilo.
    "V současné chvíli, jak probíhají jednání na ministerstvu dopravy, se o této variantě ani neví a v současné chvíli se připravuje varianta původní," řekl ředitel jihočeského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Josef Pešl. K nové variantě také není připravena dokumentace, je pouze zakreslena v mapě a ŘSD ji tak nemůže ohodnotit. Posouzení nového vedení D3 by trvalo nejméně dva roky, dodal Pešl.
    ŘSD už nyní připravuje novou variantu D3 u Českých Budějovic mezi Úsilným a Hodějovicemi. Ministerstvo dopravy tak vyšlo vstříc požadavkům obcí. Trasa dálnice se nemění, vedení komunikace ale bude šetrné k životnímu prostředí a obyvatelům více než původní varianta. Dálnice měla původně vést více po mostech a náspech a rozdělila by město na dvě části. Nové řešení, které počítá s  větším zapuštěním dálnice do terénu, si vyžádá o zhruba dvě miliardy korun více.
    Celá plánovaná trasa dálnice D3 z Prahy až na hranice s Rakouskem měří 171,4 kilometru a náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. ŘSD odhaduje, že zbývající úseky dálnice na jihu Čech by se mohly začít stavět v  letech 2009 až 2011. Silnice jsou již zaneseny do územních plánů a nyní se dokončuje dokumentace pro územní rozhodnutí.
1 comment
add comment
Subject
Author
Date
více o D3
Klid
30.06.08 08:06
show all comments