Od konce letošního října až do poloviny ledna příštího roku si můžete v berlínské Akademie de Künste prohlédnout obsáhlou výstavu “draw love build“ mapující pětatřicetiletou historii ateliéru sauerbruch hutton. Stejnojmenná výstava byla poprvé představena před třemi lety u příležitosti dokončení kulturního centra M9 v italském Mestre. V první polovině letošního roku sauerbruch hutton přichystali retrospektivní výstavu “drawing in space“ v berlínském Muzeu architektonické kresby, “kde se prostor stává kresbou a kresba prostorem a návštěvníci se doslova ocitali uprostřed napěťového pole mezi obrazem a sochou, povrchem a hloubkou.“ Na rozdíl od italské výstavy dostala expozice v AdK přívlastek “tracing modernities“ a vedle šesti desítek projektů sauerbruch hutton byla rozšířena o šestnáct děl ze rozsáhlých sbírek AdK. Kurátorem výstavy byl nizozemský architekt Dirk van den Heuvel z výzkumného sdružení „Architektonické archivy budoucnosti“na Technické univerzitě v Delftu, který vedle prací berlínského ateliéru pomáhal vybírat z obsáhlého archivu AdK téměř sto let staré exponáty Ericha Mendelsohna, Hugo Häringa, Hanse Scharouna nebo Ludwiga Leo a jejich převážně ruční kresby staví do nové perspektivy se současnými digitálními obrazy. Ve výsledku se jedná o dvojitou výstavu, která se kromě monografického přestavení více než třicetileté tvorby sauerbruch hutton vypravuje také “po stopách moderny“, nabízí přímé srovnání s některými základními principy různých modernit a umožňuje vysledovat různé kontinuity, příbuznosti i odchylky. Obří archiv AdK (13 km regálů archiválií, 1,5 milionů fotografií, 650 000 různých médií, 75 000 uměleckých předmětů) slouží jako inspirace i referenční bod. Název výstavy “kresli, miluj, stavěj“ je současně krédo, kterým se již více než tři dekády řídí v ateliéru sauerbruch hutton při realizaci trvale udržitelných a ojedinělých návrhů. Pojem “draw“ lze rovněž chápat jako čerpání podnětů z daného místa a zasahování do příslušného kontextu, pod slovem “love“ se ukrývá cíl obývat naši planetu udržitelným způsobem a “build“ se snaží vytvořit smyslově podnětná místa. „Umožněním přístupu do archivu AdK pomohlo vytvořit překvapivé dialogy mezi architektonickými názory z první poloviny 20. století a současností. Přibližně sto let staré perspektivy tehdejší progresivní generace slouží jako inspirace a měřítko pro současnou architekturu, která se snaží řešit dnešní ekologické a sociální otázky. Výstava nabízí komplexní cestu, kterou mohou návštěvníci hlouběji prozkoumat prostřednictvím speciální počítačové aplikace, díky níž jsou okamžitě dostupné další doplňkové informace, jako texty, kresby, fotografie a filmy. Návštěvu výstavy tak lze libovolně uspořádat a tématicky nebo rozsahem každému přizpůsobit. Kromě toho je v samostatné místnosti promítán film “Sauerbruch Hutton Architekten“ od německého filmového režiséra Haruna Farocki (1944-2014) z roku 2013, který dokumentuje každodenní život a pracovní metody kanceláře. O nedělích se mohou rodiny připojit ke “Kunstwelten“, což je dětská dílna věnovaná vytváření městské krajiny. Výsledkem nedělních dílen je projekt “Biopolis - obytné město budoucnosti“. Britsko-německo architektonický pár se seznámil při studiích na londýnské AA počátkem 80. let minulého století. Louisa Hutton následně sbírala pracovní zkušenosti v ateliéru Alison a Petera Smithsonových, zatímco Matthias Sauerbruch se rozhodl pracovat v kanceláři Rema Koolhaase, kde se především podílel na berlínském projektu bytového domu Checkpoint Charlie v rámci mezinárodní stavební výstavy IBA 87 v sousedství stejnojmenného hraničního přechodu mezi východním a Západním Berlínem. Po pádu Berlínské zdi a vítězství v soutěži na rozšíření hlavního sídla společnosti GSW (Veřejně prospěšnou společnost pro sídelní a bytovou výstavbu) se rozhodli trvale přestěhovat do Berlína, který po znovusjednocení Německa nabízel mnoho stavebních příležitostí a sauerbruch hutton posloužil jako pole, na němž si mohli vypiloval svůj pestrobarevný organicky tvarovaný rukopis.