Čtyři desítky autorů hledají novou podobu sochy a architektury

Vložil
ČTK
25.05.2007 16:50
Praha

Praha - Hranice či naopak souvislosti mezi současnou sochou a architekturou ukazuje i hledá mezinárodní výstava, která je ode dneška přístupná ve výstavních prostorách Karlín Studios. Expozice nacházející se jen kousek od dalšího karlínského objektu, který od středy hostí pražské bienále výtvarného umění, se jmenuje Forma následuje risk a potrvá do 29. července.
    Kurátorsky ji připravili Jana a Jiří Ševčíkovi z pražské Akademie výtvarných umění a Monika Mitášová ze Slovenské národní galerie. Do Bratislavy také výstava v srpnu poputuje.
    Přehlídka představuje po dlouhé době konfrontaci plastiky a architektury a kurátoři chtěli, aby při vzájemném porovnání obou uměleckých projevů byla znatelná potřeba vzájemného ovlivňování i  působení.
    Výstava představuje několik významných osobností současné americké a evropské plastiky a architektury a řadu mladých umělců, kteří se podílejí na proměně současného umění.
    Českou scénu zastupují třeba výtvarníci Jiří Černický, Jiří David, Jiří Kovanda, Marek Meduna, Petr Lysáček, Petr Písařík, Luděk Rathouský, Lukáš Rittstein či architektonické ateliéry HŠH a Chalupa architekti.
    Plastika má v poslední době často spíše konceptuální podobu, nemívá pevnou formu a často jde o instalaci. Velký důraz pak klade na diváka, který je vlastně jejím středem a hlavním aktérem, a jeho vlastní interpretaci.
    Koncept výstavy Forma následuje risk je opačný: složitá forma vystavených děl si sice zachovává svou rozporuplnost, náhodnost a otevřenost různým výkladům, ale stává se pevným celkem, kde se znovu uplatňují reálné hodnoty materiálu a reálná, nekonceptuální přítomnost díla.
    Hledání "nové komplexnosti" zahrnuje práci s množstvím komponentů, nalezených objektů, materiálů a médií včetně fotografie a videa. Tento způsob podle kurátorů odkazuje k tradici dadaismu: ke způsobu umělecké praxe, kdy nezáleží ani na materiálu, který přichází z mimouměleckého světa, ani na jeho estetické stylizaci. Všechny těžko slučitelné složky vstupují do celku jako nekonečná možnost jeho proměn.
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
chyba ve zprávě
25.05.07 10:08
zobrazit všechny komentáře