Stavební veletrhy – přínosy, nebo pouze náklady?

Vložil
Tisková zpráva
10.05.2010 09:00
KOMA MODULAR s.r.o.

Firma KOMA MODULAR CONSTRUCTION představila na dvou nejvýznamnějších stavebních česko-slovenských veletrzích novinku - NÍZKOENERGETICKÝ MODUL M3 pro stavby přenositelných budov, označovaných také jako modulární výstavba, v nízkoenergetickém standardu. Firma tak spojila výhody modulárních staveb jako je rychlost výstavby, nižší náklady oproti standardní výstavbě až o 30% a již zmíněnou přenositelnost s výhodami nízkoenergetických staveb. V Bratislavě na veletrhu CONECO 2010 firma získala za uvedení této novinky Zlatou plaketu a za design Zlatého Leonarda a v Brně na veletrhu IBF 2010 Čestné uznání.

Vzhledem k tomu, že oba veletrhy byly za sebou v krátké době, naskytla se tak bezprostřední příležitost porovnat oba veletrhy. V úvodu je třeba říci, že dost výrazným faktorem návštěvnosti bylo počasí. Zatímco v Bratislavě po celý týden bylo krásné sluneční počasí, tak Brno v podstatě propršelo. Tím, že jsme vystavovali na volné ploše, tak návštěvnost byla počasím ještě více umocňována. Přesto hodnotíme oba veletrhy jako úspěšné. Velkou měrou k tomu přispělo to, že jsme vystavovali novinku, na kterou byli zvědaví jak pozvaní potenciální odběratelé, tak náhodní kolemjdoucí. Počasí tak ovlivnilo hlavně návštěvnost náhodných kolemjdoucích. Naproti tomu, když zaujmete zajímavým exponátem, tak vás přijedou navštívit ze vzdálených míst ti, které jste ve zvacích dopisech zaujali. Co nás ale nejvíce překvapilo, byl zájem o moderní výraz nízkoenergetického modulu. Sebekriticky musíme přiznat, že na Slovensku více fandí novinkám a neotřelému výrazu. Samotná modulární výstavba je charakteristická kubistickým pojetím a architektura nízkoenergetického modulu je založena na jednoduchosti linií s prosklenými průčelími a rovnou střechou. Za celou dobu výstavy v Bratislavě jsme se nepotkali s otázkou, jestli lze uplatnit na tyto moduly sedlovou střechu. Za to v Brně se nás na tuto možnost dotazovaly desítky návštěvníků. V podstatě lze použít sedlovou střechu na moduly, ale architektura modulů k tomu musí být přizpůsobena. Tak jak byly nízkoenergetické moduly M3 na veletrhu prezentovány, tak se sedlová střecha dala dost těžko z estetického hlediska na nich představit.  Tak stojíme před otázkou, zdali mají Slováci více architektonického cítění nebo zdali jsou méně kreativní.

Oproti dřívější účasti na veletrzích, kdy jsme spíše prezentovali firmu, se určitě vyplatí prezentovat novinku. Je to nejrychlejší způsob informování odborné veřejnosti o nových produktech.  Zvlášť když je novinka oceněna i odbornou porotou. Naproti tomu náklady na veletrhy jsou nemalé. To, že firma platí za pronájem plochy nemalý peníz je celkem pochopitelné, ale nemůžeme se smířit s pocitem vydírání, za ceny připojených služeb. Spediční služby jsou zhruba čtyřnásobné než běžné ceny za tyto služby, ale nemůžete si je jinde zajistit než od smluvních veletržních partnerů. Přípojky jsou předražené a stavba a pronájem nevzhledných výstavních stánků zrovna tak. V tomto světle se nelze divit, že počet vystavovatelů každoročně klesá a prostředky, které firmy dříve věnovali na veletrhy, nyní používají na organizování klientských dnů.

Zodpovězení otázky zdali účast na veletrzích je prospěšná, můžeme říci, že pokud zaujmete veřejnost novinkou, tak ano. Protože návštěvníci si mohou vše ohmatat na místě. Ale pouze firemní prezentace s důrazem, že ještě žijete, se v součtu projeví jako vyhozené prostředky. Na druhou stranu, čím víc novinek je na veletrhu prezentováno, tím se veletrh stává atraktivnější jak pro vystavovatele, tak pro návštěvníky. Škoda jen, že se stavební veletrhy předem neprezentují počty plánovaných vystavovaných novinek, tak jako je tomu například v automobilovém průmyslu. Určitě by se tím zvýšila atraktivita a návštěvnost veletrhů.

> VIDEO: Nízkoenergetický modul M3 na veletrhu CONECO 2010

> VIDEO: Nízkoenergetický modul M3 na veletrhu IBF 2010

Související články