Architektura by měla být účelná, funkční, trvalá.. V neposlední řadě hledáme za jednotlivými architektonickými díly i další, duchovní rozměr. Přidanou hodnotu v podobě myšlenky, díky níž nás pohled na stavbu těší, nebo možná provokuje; nenechává nás v klidu. Jemná rovnováha, kterou musí stavby vyjadřovat je jedním z motivů práce architektonického ateliéru Delugan Meissl Associated Architects, za který prezentoval v Praze svůj přístup k architektuře Christopher Schweiger. Přednáška vídeňského studia Delugan Meissl Associated Architects v centrále RSTS, pořádaná Centre for Central European Architecture /CCEA/ a Raiffeisen stavební spořitelnou /RSTS/ v rámci třídílného projektu nazvaného Architekti v RSTS - Dialog současného bydlení, proběhla 19.1.2006. V přednáškovém sále plném především mladého publika představil vzhledem i duší mladý Christopher Schweiger nejen jednotlivé projekty tohoto progresivního Vídeňského studia, ale i proces jejich vzniku a myšlenky, které stály u zrodu projektů. Zpočátku poněkud nesměle působící mladý muž předvedl s jemným humorem jasný důkaz toho, že vývoj architektonické tvorby zdaleka nestojí ve slepé uličce, jak by se mohlo zdát v české kotlině, ve které se architekti již řadu let nejistě potácí a hledají si svojí cestu k architektuře.
Christopher Schweiger: Delugan Meissl Associated Architects
Metody Kapka inkoustu rozpouštějící se postupně v nádobě s vodou symbolicky představovala rovnováhu prostoru o které hovořil Christopher Schweiger. Jako extrémní příklad nerovnováhy uvedl působení lidské populace na přírodu v některých přelidněných částech světa. Další výchozí myšlenkou ateliéru je tedy odpovědnost za naše bytí.
Jednotlivé protiklady vytváří rámec projektů tohoto ateliéru:
KONTAKT (se sousedy a okolním světem): HOUSE RAY1, Vídeň Tento objekt je "manifestem" tvorby tohoto ateliéru, zhušťuje na jednom místě jeho výchozí myšlenky. - prostor se sám vyvíjí - dynamika v prostoru - velmi transparentní - důležitý je kontakt s okolím
INTIMITA: House RT, Klagenfurt - dům má dvě atria, jedno patří rodičům, druhé dětem - dům i reálně vypadá jako model
VIDITELNOST: dům ve svahu House H-L, Vídeň NEVIDITELNOST: Casa Invisibilis, Vorarlberg - oblíbená zrcadlová fasáda odráží okolí a dům s ním tak snadno splývá
DOBRODRUŽSTVÍ: PORSCHE-MUSEUM - tématem, který architekti zvolili je aréna, která jako spirála vzestupuje od středu k okrajům - zrcadlová fasáda odrážející okolní prostředí
POHODLÍ: Filmmuseum Amsterdam
Filosofií ateliéru je propůjčit si krásu existujícího přírodního prostředí na místě stavby, otisknout její stopy do architektonického díla a zase ji jeho prostřednictvím přírodě vrátit. Škála působení ateliéru se rozprostírá od urbanistické studie až po jednotlivé designérské detaily jednotlivých realizací. V průběhu své praxe si architekti Delugan Meissl ověřili, že je to pro ně jediný způsob, jak dosáhnout dosažení zamýšleného cíle. Dům a jeho zařízení je totéž.
KVALITA: je nutné ji mít na mysli v průběhu celého procesu návrhu a realizace stavby. Je pro stavbu určující.
1. Architektonické Bienále 2004 "Infinite Interior" Unit 8-II Phoenix City - čistě bílý prostor přináší zvláštní zážitek pro lidské smysly - dokonalé zpracování při realizaci je podmínkou úspěchu
Bytové domy:
Důležitými parametry při návrhu bytového domu jsou: - metry čtvereční - náklady na stavbu - využití - vkus klienta - provozní zkušenosti - technologie - okolní prostředí
Představené projekty:
Obytný dům BEAM LOT13, DONAUCITY, Vídeň obytný dům + kanceláře + obchody Adresa: Leonard-Bernstein-Straße 4-6, 1220 Vídeň
"Tyto dva domy prokazují jeden z možných přístupů ke vzniku architektury - Hledání kvality skrze zpracování fasády objektu. Ještě nevím, jestli je možné říci, že jsme u těchto domů zvolili bohužel právě tento přístup, nebo na to máme být pyšní. To prokáže čas" říká Christopher Schweiger.
KALLCO WIENERBERG CITY LOFTS, Vídeň obytný dům + školka + kanceláře Adresa: Hertha-Firnberg-Straße 10, A-1100, Vídeň
Svoje úsilí upřeli architekti na co největší využití zeleně ve stísněných zastavovacích podmínkách. Jejich snahou bylo proniknout se zelení až přímo do nitra objektu. Tato snaha se otiskla do prosklení fasády, kde je možné spařit rostlinné motivy bambusu.