Studie ukázala čtyři možnosti financování trasy metra D

Zdroj
Tereza Měrtlová
Vložil
ČTK
11.04.2008 11:30
Praha

Praha - Studie, která prověřuje možnost financování stavby trasy pražského metra D, ukázala čtyři způsoby získání peněz. Podle předsedy dopravního výboru pražského zastupitelstva Davida Vodrážky (ODS) je ale nereálné platit výstavbu z rozpočtu hlavního města. Nová linka by se měla podle odhadů začít budovat v roce 2010.

    Podle studie je možné financovat stavbu prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), pomocí úvěru, úvěrem Evropské investiční banky nebo z rozpočtu hlavního města Prahy. "Dopravní výbor vzal na vědomí tyto modely, nic dalšího nebylo účelem jednání," řekl ČTK Vodrážka. Podle předsedy mají všechny možnosti své výhody i nevýhody. Magistrát ještě čeká na oponentní posudek, který vypracuje ČVUT.
    "Vyloučil bych financování z rozpočtu hlavního města, investice takového rozsahu je z rozpočtu nereálná," uvedl Vodrážka. PPP projekt má nevýhodu v tom, že úrok je v takovém případě podstatně vyšší než u úvěru. Na druhou stranu by magistrát nemusel začít platit hned, ale až po dokončení metra. Doba splácení by byla poměrně dlouhá, 40 let. Úvěr sice poskytuje nižší úrok, ale musí se začít splácet hned, s dluhem by se také v tomto případě město vypořádalo dříve.
    "Nejsem příznivcem PPP," řekl ČTK člen dopravního výboru Jiří Witzany (SNK ED). Podle Witzanyho je to nejdražší způsob financování, naopak nejlépe by prý vycházel úvěr Evropské investiční banky. "V dané situaci si ale nemyslím, že zahajování téhle výstavby paralerně s trasou metra A by bylo reálné," uvedl uvedl Witzany. Podle Witzanyho je výstavba otázkou spíše let budoucích. Vybudování metra D podle studie bude stát řádově 60 miliard korun.
    Radní Radovan Šteiner už dříve řekl, že předběžně to vypadá dobře z hlediska PPP. Chtěl by, aby se soutěž na výběr strategického partnera vypsala ještě letos.
    Výstavba nové linky by měla začít podle odhadů v roce 2010. První úsek z Pankráce přes stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč do Nových Dvorů by měla být v provozu o čtyři roky později. V dalších dvou letech by měla výstavba pokračovat do Písnice. Severní část trasy, která povede z Pankráce do stanice Náměstí Míru a Hlavní nádraží, by měla být v provozu v roce 2018.
    Na přípravu výstavby trasy D má letos magistrát deset milionů korun, což stačí na studie. Na přípravu prodloužení linky A je v rozpočtu vyčleněno 100 milionů korun. Výstavba prodloužení trasy A z Dejvické by měla začít podle předpokladů za dva roky. Magistrát chce na tyto účely využít dotaci z Evropské unie, která se odhaduje na devět miliard korun. Celkové náklady se v minulosti odhadovaly na 38 miliard korun.
0 komentářů
přidat komentář