Nejvyšší český páternoster se dočkal opravy

Zdroj
Petra Laurinová
Vložil
ČTK
14. 06. 09. 02:55


Liberec - Nejvyšší český výtah s nepřetržitým pohybem, takzvaný páternoster, který vozí úředníky a návštěvníky v sedmnáctipodlažní budově Krajského úřadu v Liberci, se dočkal celkové opravy. Akce vyřadila zařízení z  provozu jen na čtyři dny. V pondělí začne výtah zase plně fungovat, řekl dnes ČTK mluvčí úřadu Jiří Langer.
    Výtah z roku 1971 prošel generální opravou zatím jen jednou, a to před 25 lety. Nyní bylo třeba opravit obě převodové skříně, vyměnit se v nich musela opotřebovaná ložiska. Náklady na opravu Langer nezná.
    "Svojí výškou 56,8 m a 16 stanicemi má výtah i v Evropě jen málo konkurentů," doplnila vedoucí kanceláře ředitele úřadu Marie Filipová. Obavy, že bude zrušen kvůli předpisům Evropské unie, by podle ní mohla rozptýlit šance na jeho prohlášení za technickou památku.
    Výtah tvoří systém 35 dřevěných kabin v ocelovém rámu zavěšený na dvou masivních řetězových smyčkách. Poháněný je přes převodovky elektromotorem. Kabiny jsou určeny maximálně pro dvě osoby a pohybují se stálou rychlostí 0,3 metru za sekundu, což umožňuje bezpečný nástup i výstup. Nosnost plně zatíženého výtahu je 5600 kilogramů. Za hodinu může liberecký páternoster přepravit z jednoho nástupního místa až 480 lidí. Zařízení má důmyslné bezpečnostní prvky a každou poruchu nebo zastavení akusticky hlásí. "Svislé vodící prvky kabin ve výtahové šachtě jsou z dubového dřeva trvale mazaného vazelínou. Proto je provoz téměř bezhlučný," vysvětlil Langer.
    Pojmenování vzniklo podle prvních slov latinské verze modlitby Otče náš (Pater noster), neboť kabinky výtahu jdou dokola jedna za druhou jako kuličky růžence. Podle Langera je při denním používání jízda milým zážitkem. "Úředníci s  lejstry se při jízdě na chvilku zjevují svým kolegům, které zdraví a mizí ve směru jízdy," popsal.
    Autorem budovy je architekt Zdeněk Plesník, projektant 'gottwaldovského' Centroprojektu. Dům nebyl navržen jako solitér, měl být součástí komplexu čtyřpodlažních budov s příjezdovou lávkou přes řeku Nisu, ty se ale nikdy nepostavily. Dodnes není vyřešeno ani přemostění řeky Nisy, která protéká jen pár metrů před hlavním vchodem do úřadu.
0 komentářů
přidat komentář