Praha - Zdevastované pražské nádraží Vyšehrad se pravděpodobně v dohledné době dočká opravy. Studii na rekonstrukci a využití objektu vypracuje architekt Martin Kotík a jeho ateliér Omikron-K. První návrh by měl být hotový koncem dubna, řekl Kotík dnes ČTK. Zbourání vedlejší budovy čekárny bez vyjádření památkářů i Drážního úřadu vyšetřuje policie. Architekt se na spolupráci s firmou TIP Estate, která loni zvítězila ve výběrovém řízení na prodej budovy Českých drah, domluvil v pondělí. "Do konce června máme mít hotovou koncepční studii, budeme ji projednávat jak s Prahou 2, tak s městskými památkáři a Národním památkovým ústavem," uvedl Kotík. První nástřel by ale měl být hotový o dva měsíce dříve. Úvodní jednání s Prahou 2 absolvoval architekt dnes. "Dohodli jsme se na krocích, jak budeme postupovat, aby ten krok slona v porcelánu, čím to začalo, se neopakoval," připomněl Kotík nedávné zbourání čekárny, která byla prohlášena nemovitou kulturní památkou. "Kdybych to dělal já, dělal bych to jinak," dodal Kotík. Domek stál mezi kolejemi a s hlavní budovou ho spojoval podchod. Architekt plánuje i další dostavbu. K tomu se ale radnice druhé pražské části staví rezervovaně. "Hlavní budova je typický sólo dům, je to monument, který se těžko zastavuje do nějaké řady domů," uvedl zástupce starostky Václav Vondrášek (ODS). Podle Vondráška by nějaká dostavba možná byla, ale radnice by se nedívala dobře na to, kdyby tam byla souvislá zástavba - "jakási uliční fronta". Praha 2 spravuje v sousedství nádraží obytný dům a školu, architekt by rád pracoval i s podklady k těmto nemovitostem. Zničení čekárny vyšetřuje policie pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, řekla dnes ČTK mluvčí pražské policie Iva Knolová. Pachateli v takovém případě hrozí dva roky vězení, pokuta nebo propadnutí věci. "Problém je v tom, že je potřeba vyčíslit škodu na budově a na stromech, které byly pokácené," uvedla Knolová. V současnosti se zpracovávají znalecké posudky. Vlastník kromě toho, že nelegálně vykácel keře a stromy na pozemcích vedle nádraží, zničil také nový chodník z mozaikové dlažby. Případ řeší také Česká inspekce životního prostředí i odbor životního prostředí Prahy 2. Budova nádraží je ve špatném stavu. "Budou s tím problémy, dům je 15 nebo 20 let prázdný," uvedl Kotík. Další zkouška na architekta čeká při hledání správného využití objektu. "Teoreticky nejjednodušší je říct, uděláme z toho kulturní centrum, ale to je hrozně laciný. To je školní úloha, která když nikdo neví, co má dělat, zní dobře, ale nikdo neví, co to je," řekl architekt. Nicméně Kotík počítá s tím, že by budova měla sloužit veřejnosti. "Samozřejmě by tam mělo být i to, aby investor, který tam dává peníze, nebyl jen ten, kdo do toho dává peníze," dodal Kotík. Pro historickou budov, která je ve velmi špatném stavu, hledaly dráhy nájemce od začátku 90. let. Minulý rok vypsaly výběrové řízení, společnost TIP Estate nabídla nejvyšší nabídku. O budovu měla zájem i radnice Prahy 2, chtěla tam vybudovat kulturně-společenské centrum.