Cyklisté se vydali na jízdu Brnem, chtějí větší podporu radnice

Vložil
ČTK
16.04.2011 17:55
Brno  - Více než 300 cyklistů se dnes v Brně připojilo k jízdě, jíž pořadatelé chtěli upozornit na problémy cyklistické dopravy v Brně. Podle nich se radnice podporou odvětví málo zabývá a výsledky na tomto poli jsou chabé.
    Cyklisté kritizují, že na rozdíl od jiných měst v Brně nemohou přes den vjíždět do hlavní části pěší zóny v centru, zatímco některá auta mají výjimku. Vadí jim také, že po 20 letech práce je na brněnských silnicích vyznačeno jen 38 kilometrů cyklistických pruhů. Španělská Sevilla jich za čtyři roky zřídila 130 kilometrů, zveřejnili pořadatelé v tiskové zprávě.
    Podle stoupenců cyklistické dopravy by na její konto mělo jít z rozpočtu Brna mnohem víc peněz. Argumentují tím, že jízda na kole je vedle hromadné dopravy druhým šetrným způsobem cestování. Pokud hromadnou dopravu využívá 65 procent Brňanů a z rozpočtu jde na ni ročně 1,56 miliardy korun, mělo by na cyklistickou dopravu jít 50 milionů korun, protože dojíždějících jsou dvě procenta. Výdaje města v této kapitole jsou však asi desetinové, uvedli.
    "Má-li se politiky schválený Generel cyklodopravy Brna stát běžnou realitou, jako například v Břeclavi, kde je dvacetipětiprocentní podíl cyklodopravy, je nutné vyčlenit adekvátní peníze pro její rozvoj," uvedli její zastánci.
    Organizátoři dnešní akce argumentovali i tím, že podpora cyklistiky je vidět v dalších městech. Volný vjezd do pěších zón je prý obvyklý v Praze, Olomouci i Pardubicích. Obousměrný provoz pro cyklisty na vybraných jednosměrných ulicích umožňují kromě těchto měst z těch větších ještě Hradec Králové a Opava. "V Brně jsou jen čtyři takto průjezdné ulice, což je nedostačující pro běžný pohyb ve městě. Naopak, jen za letošní rok vznikly ve dvou ulicích nové neprůjezdné jednosměrky," uvedli pořadatelé.
     Aktivisté také upozornili na to, že nad organizací městské dopravy v ČR se nedávno pozastavil dánský architekt Jan Gehl. "Proč plánujeme města pro auta a nestaráme se o lidi, kteří tam žijí?" ptal se prý na konferenci Veřejné prostory. I architektka Eva Jiřičná na lednové diskusi v Brně kritizovala kalkulaci, že v budoucnu bude stále víc aut a podle toho je potřeba stavět. Podle ní se tak města ničí. Naopak v budoucnu se musí privátní doprava nutně redukovat a veřejná doprava růst. "Jinak žádná města v budoucnu nebudou," uvedla.
0 komentářů
přidat komentář