querkraft bar

Vložil
Yuya Morávková
20. 09. 05. 06:40
zahájení: 9.9.2005
výstava potrvá do 23.10.2005
nestandardní otevírací doba : 17.00 - 22.00 hod

Projekty a realizace progresivního vídeňského atelieru querkraft jsou od 9. září vystaveny v pražské Galerii Jaroslava Fragnera. Jedná se o první ucelenější prezentaci ateliéru, která bude od 7. listopadu do 4. prosince prezentována také v Galerii architektury v Brně. V pátek 6. 10. 2005 v 18 hodin se v Reiffeisen stavební spořitelně na Koněvově ulici č. 99 v Praze 3 uskuteční přednáška členů atelieru.

Architektonický atelier querkraft architekten založili v roce 1998 Jakob Dunkl (*1963), Gerd Erhartt (*1964), Peter Sapp (*1961) a Michael Zinner (*1965), absolventi Technické university ve Vídni. Jejich portfolio zahrnuje široké spektrum staveb od průmyslových objektů přes administrativní budovy, obchody až po rodinné domy a stavby pro levné bydlení. Jejich projekty jsou často oceňovány v architektonických soutěžích. V roce 2002 obdrželi rakouskou architektonickou cenu Bauherrnpreis, v roce 2004 prestižní britskou cenu pro mladé evropské architekty "Young Architect of the Year" a Cenu města Vídně. Atelier zastupoval Rakousko na Bienále v Benátkách.

Těžištěm netradičně pojaté výstavy je centrální barový prvek, který vedle rakouských vín a kávy nabízí také architekturu. Prezentace projektů probíhá na šesti promítacích plátnech, návštěvníci si sami mohou zvolit tempo expozice. Prezentace nabízí poměrně svižný popis jednotlivých projektů doložený schématy, výkresovou dokumentací, fotografiemi z výstavby i finální podoby stavby, které návštěvníkovi pomohou pochopit nesnadný proces tvorby. Projekty vznikají často na základě nestandardních požadavků a ve velmi úzké spolupráci s klienty: "Základ naší práce spočívá v komunikaci. Hledáme nekonveční přístup k architektuře a protože každý klient a každý prostor a každá zakázka je jiná, i naše projekty vždy vypadají různě."

Architekti pracují s minimem textů - ten je zde suplován krátkými motty:
Život: středobodem všeho je život - architektura získává svůj smysl užíváním.
Koncept: objevování podstaty - architektura je obsah vsazený do formy.
Vášeň: posouvání hranic - naše práce je srdeční záležitost.
Promýšlení: vyzývavé otázky - vymanit se ze zajetých kolejí.
Přidaná hodnota: řešení problému je podstatou, přidaná hodnota výzvou.
Poezie: poezie je duší architektury - funkce je samozřejmostí.
Přiměřenost: luxusní nebo úsporný - produktivitou dosáhnout maxima.
Zodpovědnost: žádné výmluvy - splnění zakázky nás nezbavuje zodpovědnosti vůči veřejnosti.

Grafická podoba projektů je sympaticky jednoduchá. Skici nepostrádají humor a hravost, vždy jsou přítomny postavy, které projektům dodávají lidský rozměr. Pracují s barvou a fyzickými modely, naopak téměř nenajdeme dnes tolik populární vizualizace.

Projekty samy využívají netradiční materiály, např. transparentní gumu z chladírenských technologií (DOR - přestavba kanceláře pro filmařskou společnost ve Vídni, CZE - rekonstrukce bytu na Czerningasse ve Vídni), silážní balíky slámy jako výstavní systém a reklamní medium ve veřejném prostoru (LL - instalace výstavy "Landluft / vzduch venkova" ve Vídni) nebo kartáče z mycích linek (KH - instalace na výstavě "Noha ve dveřích"v Domě umělců ve Vídni). Častý je motiv objektu jako "obrazovky" - výkladní skříně (TRE - provozní budova firmy Trevision v Grosshöfleinu, VIT - provozní budova firmy Vit v Asperhofenu, DOK - dvojdům v Klosterneuburgu, SPS - rodinný dům ve Vídni). Opakují se i motivy přírodní (MQK - kavárna a restaurace ve Vídni s barpultem v kraví kůži - co na to ochránci přírody?, LEE - nájemní domy v Leebgasse ve Vídni s motivy trávy na skleněných zábradlích balkónů, TWI - úprava veřejného prostranství pro Businesspark ve Vídni). Nelze opomenout ani interiérové počiny jako třeba PRA - knihkupectví Prachner ve Vídni, které zajímavým způsobem řeší barokní čtenářskou arénu, ZA1 a ZA2 - zubařské ordinace ve Vídni.

Cvakání vypínačů a vzrušený šepot návštěvníků vyjadřují jednoznačně pozitivní ohlasy na tuto netradičně pojatou výstavu. Katalog, který shrnuje dílo z let 1998 - 2006 (?), je k dispozici v českém - černobílém a barevném německo-anglickém provedení.
0 komentářů
přidat komentář