Pořadatel
Fakulta architektury VUT v Brně, Prostor pro angažovanou architekturu

Místo konání
OC Dornych, Dornych 404/4, 3. patro, Brno

Začátek
čt 24.11.2022 14:00

Konec
so 21.1.2023 18:00

Vernisáž
čt 24.11.2022 18:00

Odkaz
www.fa.vutbr.cz ...
Výstavy

Brno



Vložil
Tisková zpráva

zpět na článek
Prostor pro angažovanou architekturu, projekt Fakulty architektury VUT v Brně, otevře 24. 11. výstavu rakouského kolektivu Tracing Spaces „Zastavit a jet. Uzly transformace a přechodu“ [Stop and Go. Nodes of Transformation and Transition]. Výstava potrvá od 25. 11. 2022 do 22. 1. 2023 ve skladovém prostoru legendárního obchodního domu Prior (TESCO, dnes OC Dornych). Výstava započne sérii akcí a happeningů, které oživí významnou budovu brněnského brutalismu před plánovanou demolicí v roce 2023.
Výzkumný projekt Stop and Go, který vedli kurátoři a umělci Michael Zinganel a Michael Hieslmair, zkoumal postsocialistické změny v uzlech nadnárodní mobility a migrace podél panevropských dopravních koridorů v trojúhelníku tvořeném Vídní, Tallinnem a bulharsko-tureckou hranicí. Tyto tři případové studie jsou prezentovány především formou velkoplošných diagramů a abstraktních map cest, sítí a urbánních souostroví podél mezinárodních tras, které výzkumný tým projel ve své dodávce Ford Transit. V Prioru budou vystaveny také předměty, které si kurátoři přivezli ze svých výzkumných cest „terénem“. Součástí jsou i částečně dokumentární videodíla dalších umělců ve formě velkoformátových projekcí.
„Termín Panevropské dopravní koridory označuje dopravní spojení mezi bývalými zeměmi Východní a Západní Evropy. Jejich rozšíření je jedním z hlavních projektů plánování infrastruktury EU: Silniční dopravní koridory představují památníky modernizace států i sdružení států, které jsou plánovány, budovány a rozšiřovány pod politickým a ekonomickým tlakem (a protitlakem ekologických argumentů). Zároveň však představují zásobárnu představivosti, na kterou se může upínat množství snů (a nočních můr) jednotlivců i institucí. Koridory fungují jako magnet, přitahují věci i jednotlivce, kteří se po nich pohybují a přimykají se k nim. Tyto zkušenosti jsou zaznamenány v oficiálních statistikách kontrolních orgánů, ve zpravodajství masmédií, v každodenních příbězích uživatelů a okolních obyvatel, ve výzkumných zprávách a uměleckých dílech. Místa, kde je tok dopravy přerušen – autobusové terminály, logistická centra, dálniční odpočívadla, tržiště nebo hraniční přechody – jsou pozoruhodná tím, že nám umožňují číst strategie kontroly (nad)národních organizací a velkých podniků a motivy a biografie aktérů na cestě. Z tohoto procesu vzniká dynamický model urbanity, propojených souostroví, z nichž některá jsou každodenní rutinou multilokální existence aktérů přetvářena z ne-míst na intimní záchytné body,“ říkají o projektu kurátoři z kolektivu Tracing Spaces.
Na výstavě tak budou k vidění např. dílo Borise Despodova – dokument Koridor č. 8, pojednávající o ambiciózním, avšak nikdy nerealizovaném projektu výstavby silnice vedoucí od pobřeží Černého moře do Albánie; historii mezinárodního autobusového nádraží ve Vídni (z něhož vede nejfrekventovanější trasa do Srbska); video Želimira Žilnika ukazující osudy uprchlíků, kteří ještě před uprchlickou krizí v roce 2015 přišli ze severní Afriky, Sýrie, Iráku a Afghánistánu a uvízli v Srbsku; rytmy trajektového terminálu v Tallinnu a jeho spojení s Helsinkami, které udává charakter celého námořnímu přístavu, nebo video Zapomenutý prostor od Allana Sekuly a Noëla Burche, které nám umožňuje nahlédnout do kontejnerové lodní dopravy překlenující světové oceány.
Kolektiv Tracing Spaces založili v roce 2012 vídeňští historici, architekti, umělci a kurátoři Michael Hieslmair a Michael Zinganel ve Vídni. Jako nezávislá interdisciplinární výzkumná platforma koncipují a vytváří projekty, výstavy, publikace a další formáty na téma měst, mobility, cestovního ruchu a migrace, stejně jako umělecké projekty založené na uměleckém výzkumu. Od léta 2015 provozují prostor na vídeňském Nordwestbahnhof, jednom z posledních logistických uzlů ve vnitřním městě, kde postupně vzniká mnohovrstevnatá multimediální kartografie migračních a mobilních zkušeností zde pracujících aktérů, zasazená do sociálního prostředí logistické krajiny.
Součástí vernisáže ve čtvrtek 24. 11. v 18:00 bude i prezentace kurátorů výstavy. V rámci doprovodného programu proběhne diskuse s českými autory projektu Ocelová města o architektuře logistiky ve střední a východní Evropě, promítání filmů a komentované prohlídky po budově bývalého Prioru s teoretičkou architektury Šárkou Svobodovou a architektkou Evou Truncovou. Obchodní dům, postavený v letech 1980–1984 podle návrhu architektů Zdeňka Řiháka a Zdeňka Sklepka, byl ve své době nejmodernějším obchodním centrem na Moravě. Na rok 2023 je plánována jeho demolice a na jeho místě vznikne komplex šesti budov s kancelářemi, obchody a nájemními byty.

Kurátorský tým: Michael Hieslmair | Michael Zinganel
S exponáty od: Noël Burch | Boris Despodov | Thomas Grabka | Martin Grabner | Michael Hieslmair | Emiliya Karaboeva | Mindaugas Kavaliauskas | Matthias Klos | Vesselina Nikolaeva | Katarzyna Osiecka | Zara Pfeifer | Tarmo Pikner | Maximilian Pramatarov | Rimini Protokoll | SO MAT-Archive | Allan Sekula | Gabriele Sturm | Las Vegas Studio | Tatjana Vukosavljević | Želimir Žilnik | Michael Zinganel
Výzkumný projekt Stop and Go vedli Michael Zinganel a Michael Hieslmair ve spolupráci s humánním geografem Tarmo Piknerem z Tallinnu a antropoložkou a historičkou Emilií Karaboevou ze Sofie. Projekt financoval Vídeňský fond pro vědu, výzkum a technologie (WWTF). Brněnská výstava je realizována ve spolupráci s Fakultou architektury VUT, pod záštitou primátorky města Brna JUDr. Markéty Vaňkové a s finanční podporou Ministerstva kultury, Státního fondu kultury, statutárního města Brna a České komory architektury.

Produkce: Karolína Plášková | Viola Rösch | Ruslan Dimov | Daniel Bemberger | Eva Truncová
Grafický design: Pavel Holomek
Překlady: Moudrý překlad
Organizační pomoc: Lucie Zádrapová | Adéla Šoborová
Konzultace: Jan Kristek
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.