Pořadatel
Galerie VI PER

Místo konání
Vítkova 2, Praha 8

Začátek
st 14.9.2022 13:00

Konec
so 05.11.2022 18:00

Vernisáž
út 13.9.2022 19:00

Odkaz
www.vipergallery.org ...
Výstavy

Praha

Karlín



Vložil
Tisková zpráva

zpět na článek
Galerie VI PER Vás srdečně zve na zahájení výstavy Sporná místa paměti, která je součástí Fotograf Festivalu #12.

Svědky ničení pamětních či pietních míst se stáváme nejen v situaci válečného konfliktu. Pomník Winstona Churchilla před sídlem britského parlamentu nese po zásahu příznivců hnutí Black Loves Matter z roku 2020 nápis „CHURCHILL byl rasista". Stejně byla dotvořena i pražská varianta sochy tohoto státníka. Část veřejnosti tehdy akt odmítla jako vandalismus a mnohá kritika pak byla vedena přesvědčením, že na sto let staré činy či slova nelze nahlížet dnešní optikou. Jiné hlasy, ke kterým se řadí i tato výstava, však zdůrazňují, že paměť – a obzvlášť tu kolektivní – je nutné podrobovat určitým pochybám a pečlivému přezkoumávání. Demolice pomníků „starých přátelství" pak často symbolicky stvrzuje konec určitého politického spojenectví. Jde o akt ve své podstatě násilný, třebaže na jeho pozadí se většinou odehrává násilí daleko větší a skutečnější. Zatímco bronzové hlavy státníků létají vzduchem, nebo jsou naopak nově osazovány, aby demonstrovaly ideologické zájmy vládnoucích politických uskupení, stranou zůstávají daleko subtilnějším „místa paměti", vznikající a zanikající mimo větší společensko-politické debaty.

Výstava Sporná místa paměti odkazuje k dílu francouzského historika Pierra Nory a jeho teorii „míst paměti" (les lieux de mémoire). Ta se stala východiskem mnohých úvah o úloze a roli architektury v utváření historického vědomí imaginárního společenství a náležitosti k němu. Ovšem Norova idealizovaná představa jednotné národní identity, jež se manifestuje v místech paměti, byla v uplynulých třech desetiletých konfrontována s kritikou ze strany postkoloniální teorie i dekolonizačních hnutí. „Místa paměti", tak nelze vnímat jako stabilní a nedotknutelné monumenty, ke kterým se upíná historická paměť většiny. Je tedy potřeba překonat myšlenku, že taková autoritativně vytvořená místa mohou promlouvat řečí všech, a naopak se zaměřit na ideologicky nejednoznačná místa, tedy místa, na jejichž sporné půdě může probíhat diskuze a která mohou být dlouhodobě proměňována i mimo oficiální rovinu. Vybrané umělecké projekty proto zkoumají funkci a význam „pomníků" (v širokém slova smyslu) a úmyslně opouštějí představu tradičního memoriálu – tyčící se sochy státníka.

Vystavující: Christina Werner, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová, Tomáš Kajánek & Artur Żmijewski, Jakob Ganslmeier, Jasmina Cibic
Kurátorky: Tereza Rudolf, Elisabeth Pichler, Markéta Mansfieldová
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.