Zemřel výtvarník a kritik Olaf Hanel, bylo mu 79 let

Vložil
ČTK
02.12.2022 19:45
Praha

Praha - Ve věku 79 let zemřel ve čtvrtek výtvarník, kurátor a pedagog Olaf Hanel, významný představitel akčního a konceptuálního umění 60. a 70. let. Byl členem Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu a autorem obalů alb skupiny The Plastic People of the Universe. Jako signatář Charty 77 byl v roce 1979 v rámci akce Asanace přinucen k emigraci. O jeho úmrtí informovaly dnes na svém webu Divadelní noviny a na sociálních sítích mimo jinými Muzeum Kampa, kde měl Hanel na přelomu loňského a letošního roku výstavu.

Olaf Hanel se narodil v roce 1943 v Praze, vyrostl ve Světlé nad Sázavou. Vysočina se stala dějištěm mnoha jeho land-artových aktivit. Už jako student se setkal s Janem Steklíkem a Karlem Neprašem, řediteli Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, a pobýval tak od počátku v okruhu avantgardního společenství.

V letech 1967 až 1971 vedl galerii v Havlíčkově Brodě. Po kádrových čistkách pracoval jako snímač u filmu nebo topič v dětské léčebně. Podepsal Chartu 77, v rámci akce Asanace emigroval do Kanady. Domů se vrátil v roce 1991, stal se kurátorem Českého muzea výtvarných umění v Praze. Poslední roky žil v Lysé nad Labem.

Hanel samostatně vystavoval od roku 1969. Zprvu autor kreslených vtipů vymýšlel a uskutečňoval performance pro společenství okolo Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, kde měl funkci vedoucího cestovní kanceláře Křižovnické školy. Najal třeba autobus a zorganizoval několik výprav, při Poctě jasným hvězdám soustavou 120 ohňů okopíroval konstelaci jarní oblohy, a vytvořil tak ohnivou stopou obkroužené území, jež mělo být jakousi dočasnou autonomní zónou pro všechny zúčastněné.

Posláním vlasteneckých výletů k pramenům Vltavy a na Blaník bylo probudit mytické blanické rytíře a vdechnout sílu kultům českého národa. Dada hravost a sklon k absurditě stolních společností jako té od Křižovníků bylo v době normalizace jednou z forem zábavy.

Olaf Hanel pracoval s náhodou, některé práce jsou skutečnými záznamy akcí, jiné jejich mystifikačními rekonstrukcemi. Hanel rád používal kov a různé domácí předměty: pastičky, náprstky, kyblíky, zahradní pletivo. Z nich akumuloval nekonečné sloupy, spojnice mezi nebem a zemí nebo vyráběl kufry plné prázdna. Ve Francii pracoval s otisky vík od kanálů. Obrazy s motivy kruhu maloval akrylem na plátně nebo na látce či ubrusu.

Během let strávených v exilu vytvořil několik obalů alb skupiny The Plastic People of the Universe. V letech 2004 a 2012 vytvořil výpravu pro koncerty skupiny Plastic People v Divadle Archa Pašijové hry velikonoční.