Ostrava – Ostrava chce postupně vylepšit podobu třídy 28. října - Opavská, městští zastupitelé dnes schválili koncepci změn. Z dvou navazujících ulic, které dohromady tvoří dvanáctikilometrovou třídu, má být moderní bulvár s kvalitním veřejným prostorem. Koncepce k tomu poskytuje návod. Novinářům to řekla náměstkyně primátora Hana Tichánková (ANO) a Ondřej Vysloužil, ředitel Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA), který dokument zpracovával. Koncepce není pro investory legislativně závazná, ale Vysloužil přesto očekává, že s ní budou pracovat.
Ulice 28. října a Opavská dohromady tvoří jednu z hlavních městských tepen, která začíná u tanku v blízkosti Sýkorova mostu ve Slezské Ostravě a končí u hypermarketu Globus na hranici Poruby a Plesné. Vede přes devět obvodů, denně se tam pohybuje okolo 80.000 lidí a do oblasti směřuje téměř 40 procent městských investic. "Je to vlastně takový plán modernizace a revitalizace celého prostoru městské třídy. Je to významná část Ostravy a celá městská třída by se díky této koncepci a jejímu naplňování mohla změnit v moderní bulvár příjemný nejen pro auta a městskou hromadnou dopravu, ale především i pro obyvatele, chodce a cyklisty," uvedla Tichánková.
Dodala, že v současné době je třída nejednotná a v každém úseku vypadá jinak. "Právě postupnými kroky by mohla dospět k tomu, že bude mít jednotný charakter a ráz a bude přívětivější pro návštěvníky," řekla náměstkyně. Třída je nyní rozdělena do 22 úseků a při dalších investicích už by se ti, kdo je uskutečňují, měli opírat o parametry stanovené v koncepci. "To naplňování bude samozřejmě nabíhat postupně, podle toho, jak budou vznikat jednotlivé investiční záměry, ať už města nebo obvodů a případně soukromých investorů, kteří tuto koncepci budou mít k dispozici a měli by se jí řídit," doplnila Tichánková.
Dokument se skládá ze tří částí, z nichž každá sleduje jiné měřítko a časový horizont. První část představuje dlouhodobý plán a výrazné zásahy. Jde například o změnu uspořádání uličního profilu tak, aby chodci měli dostatečně široký chodník a cyklisté měli svůj prostor oddělený od motorové dopravy. Také vymezuje rozvojová území, kterými by se měla Ostrava podrobněji zabývat. Druhá část dokumentu dělí městskou třídu na 22 úseků. Tedy částí ulice, které jsou nebo mají být stejné. Má být podkladem například pro městské obvody při plánování investic. Třetí část nazvaná Manuál veřejných prostranství bude sloužit při vzniku menších investic a drobných úprav, které mohou změnit vzhled i funkčnost ulic v krátkém čase.
"Skrze tento dokument jsme vlastně připravili nějakou představu samosprávy o tom, jak to území má vypadat. Je to velmi důležitý veřejný prostor a je na něm spousta významných staveb. Musíme tedy do budoucna vědět, jak má vypadat, aby byl pěkný. Aby se ty věci neděly nekoordinovaně, protože se dělají různé opravy a úpravy a dělají to různí aktéři, chceme, aby měli jednotné noty a mohli se postupně slaďovat," popsal Vysloužil.