Odborníci prověří, zda rychlodráha neohrozí přesun nádraží v Brně

Zdroj
Dan Petrucha
Vložil
ČTK
21.03.2008 15:40
Brno

Brno - Město Brno a Jihomoravský kraj usilují o to, aby nové a současné železniční nádraží, ze kterého by se mělo stát obchodní a společenské centrum, v Brně propojila městská rychlodráha. Odborníci teď budou zkoumat, zda by změna projektu přestavby brněnského železničního uzlu neohrozila šanci na získání evropských dotací nebo nezpozdila přípravu projektové dokumentace. V Brně se na tom dnes shodli členové grémia, kterými jsou kromě představiteli města a kraje také zástupci investora, projektanta a Českých drah.

    S nápadem na mimoúrovňovou rychlodráhu přišel vloni v listopadu brněnský zastupitel Josef Veselý (KDU-ČSL). Projekt počítá s tím, že z nového hlavního nádraží posunutého o 800 metrů na jih od toho současného, by vedla mimoúrovňová rychlodráha napříč brněnským centrem v trase stávající železnice. Podle Veselého toto řešení odstraňuje hlavní nedostatky dvou dosavadních variant. Oproti ponechání nádraží ve stávající poloze se výrazně odlehčí centru města, na druhou stranu se předejde nákladnému přemístění tramvajového uzlu městské hromadné dopravy k novému nádraží.
    Podle návrhu po modernizovaném železničním koridoru, který vede mimo centrum města, pojedou jen nákladní a dálkové spoje. Regionální linky se v místě nového nádraží převedou na mimoúrovňovou dvojkolejnou rychlodráhu, která bude kopírovat trasu současné železnice a povede na stávající hlavní nádraží ležící v historickém jádru města.
    "Členové grémia návrh posoudili a zadali dva úkoly nezbytné pro konečné rozhodnutí, zda jej do projektu přestavby železničního uzlu začlení. Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, posoudí, zda výstavba rychlodráhy neohrozí získání evropských dotací. Město Brno zase zjistí, zda by nedošlo k výrazným zpožděním v územním plánování a stavebních řízeních," řekl dnes novinářům brněnský primátor Roman Onderka.
    Projekt rekonstrukce železničního uzlu v Brně spojený s odsunem nádraží o necelý kilometr na jih zahájilo minulé vedení Brna v čele s ODS. Po volbách, kdy v Brně přešla ODS do opozice a do koalice se dostali hlavní kritici odsunu ze Strany zelených, se objevila druhá varianta projektu s nádražím v původní poloze. O prázdninách si město nechalo zpracovat odbornou analýzu, která měla posoudit klady a zápory obou variant. Na základě jejích výsledků se nyní upravuje původní projekt. Celkové náklady rekonstrukce se zatím podařilo snížit z 30 na asi 20 miliard korun.
0 komentářů
přidat komentář

Související články

0 02.07.2020 | Stát chystá architektonický tendr pro stanici na rychlodráze
6 19.12.2015 | V urbanistické soutěži na brněnské Jižní centrum je 57 návrhů
1 15.12.2015 | Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně
1 07.09.2015 | Zeleným a Žít Brno se nelíbí obsah webu o rekonstrukce nádraží
2 04.09.2015 | Brno bude postupně zveřejňovat informace k přestavbě nádraží
0 19.12.2014 | Spolek Brno+ chce zrušit usnesení radních ohledně přesunu nádraží
0 10.11.2014 | SŽDC detailně porovná varianty nového brněnského nádraží
0 07.02.2014 | Odborníci dnes v Brně prezentovali dvě varianty nádraží
1 30.10.2013 | Aktivisté znovu napadli územní rozhodnutí na nádraží v Brně
0 13.06.2012 | Odpůrci přesunu brněnského nádraží pošlou prohlášení do Bruselu
0 05.03.2012 | Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru
0 27.02.2012 | Radní Jihomoravského kraje se postavil za odsun nádraží v Brně
0 09.02.2012 | České dráhy zatím pozemky u nádraží v Brně prodat nechtějí
2 13.12.2011 | Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru
1 24.10.2011 | S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury
0 26.05.2011 | Primátor: Odsun nádraží v Brně bude mít územní rozhodnutí letos
9 11.04.2011 | Sdružení v Brně sbírá podpisy za nádraží v centru
38 31.01.2009 | Rychlodráha a přestavba železničního uzlu v Brně se nesloučí
5 22.01.2009 | Brno zahájilo projekt městské rychlodráhy, spojí obě nádraží