Trasa kontroverzní R43 není schválena v brněnském územním plánu

Source
Dan Petrucha
Publisher
ČTK
06.09.2007 16:50
Czech Republic

Brno

Brno - Trasa rychlostní silnice R43 vedoucí přes hustě obydlenou severní část města Brna není závazně schválená v územním plánu brněnské aglomerace. V dopise odpůrcům stavby to uvedlo ministerstvo pro místní rozvoj, řekl dnes ČTK náměstek brněnského primátora Martin Ander. Posuzovat by se proto podle něj měla znovu i její alternativní trasa Boskovickou brázdou, která se Brnu vyhýbá a na jihu se napojuje na dálnici D1.

    Končí tak dlouholetý spor mezi zastánci a odpůrci trasy silnice R43 přes město Brno. Zodpovědní úředníci kraje i města Brna tak po několik let mlžili a občany nesprávně informovali, sdělil ČTK Petr Firbas, zástupce občanského sdružení, které dopis od ministerstva obdrželo.
    "Náměstek ministra jasně uvádí, že trasa R43 v územním plánu zanesena není. O koridoru silnice tedy bude rozhodnuto až při přípravě Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Bez předsudků musí být posuzována také varianta skutečného obchvatu Brna pro kamionovou dopravu Boskovickou brázdou,“ řekl Ander.
    Brněnští radní už minulý týden schválili požadavek kraji, aby R43 do svého územního plánu zakreslil ve více variantách. Krajská radní Anna Procházková (ODS) zodpovědná za územní plánování uvedla, že o tom rozhodnou krajští zastupitelé, jí se však podobný požadavek příčí.
    "Domnívám se, že rada magistrátu nám nemůže diktovat, jakým způsobem budeme rozhodovat o nadregionálních trasách," řekla již dříve ČTK Procházková.
    Kraj už variantu Boskovickou brázdou posuzoval a tvrdí, že nemá cenu ji dále rozvíjet, protože neplní požadovanou roli. "Není to nejoptimálnější varianta z dopravního hlediska. A předpokládám, že silnice jsou tu od toho, aby po nich auta jezdila," řekla Procházková.
    Podle Andera však dosavadní prověření nebylo dostatečné a zastupitelé kraje by měli vidět obě varianty ve stejném stupni rozplánování. Na základě podkladů by se pak mohli rozhodnout, domnívá se.
    Silnice R43 bude součástí nového územního plánu kraje, takzvaných zásad územního rozvoje. Region je podle nového stavebního zákona musí mít do konce roku 2009. Rozhodnutí, zda inženýři vypracují dokument ve dvou variantách pro R43, je podle Procházkové na zastupitelstvu, politici by o tom měli prý hlasovat asi za rok.
    R43 je jedou z nejkontroverznějších dopravních staveb plánovaných na jižní Moravě. V Brně má řadu odpůrců, naopak obce a města na sever od Brna po její stavbě volají. Brňané trase přes město vytýkají mimo jiné to, že povede středem městské části Bystrc. Zastánci trasy oponují, že Bystrckým naopak pomůže. Má vést v místě, kde se už dnes táhne čtyřproudá silnice, jenže v tunelu. Na jeho povrchu by tak mohl vzniknout park nebo třeba nové náměstí, argumentují zastánci stavby.
    Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice měla být dokončena v roce 2013. Vybudování jejího brněnského úseku, který se měl začít stavět jako jeden z prvních, však už má zpoždění.
0 comments
add comment