Nádraží v Ústí zůstane stát, schází mu ale využití

Publisher
ČTK
20.05.2009 21:20
Czech Republic

Ústí nad Orlicí

Ústí nad Orlicí - Bojovníkům za zachování budovy železničního nádraží v Ústí nad Orlicí se podařilo téměř nemožné. Přesvědčili stát i drážní organizace, aby zavrhly plán demolice objektu, který měl ustoupit narovnání trati. Nyní však hrozí, že nádraží zůstane stát izolovaně mezi kolejemi bez většího využití, zjistila ČTK.
    Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží měla stát 2,4 miliardy korun a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce příští rok usilovat až o padesátiprocentní evropskou dotaci. SŽDC je schopná změnit již připravený projekt tak, aby se bourat nemuselo. "S jistými podmínkami následného provozu je možné zachovat plnou koridorovou rychlost i při zachování stávající výpravní budovy," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
    České dráhy (ČD) považují zavržení plánu na demolici za definitivní. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta. Nemáme pro ni využití a je také otázka, jak její provoz financovat," řekl ČTK mluvčí ČD Ondřej Kubala, s tím, že "vdechnout život" musí starému nádraží ti, kteří ji chtějí zachovat.
    Proti demolici se v internetové petici postavilo téměř 15.000 lidí, vzniklo i sdružení Nádraží nedáme! Odpůrcům se podařilo získat pro podporu své myšlenky i známé osobnosti jako dokumentaristku Olgu Sommerovou nebo děkana Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze Pavla Kováře. Iniciátor petice a zakladatel sdružení Martin Kadrman uvedl, že do dvou týdnů se sejdou u kulatého stolu zástupci, drah, SŽDC, orlickoústecké radnice, ministerstev kultury a dopravy a Pardubického kraje, aby nalezli společné řešení. Konkrétní využití zatím iniciativa nehledala, neboť čekala na výsledek jednání o demolici, obecně by Kadrman považoval za možné, aby v budově bylo umístěno například železniční muzeum, noclehárna nebo informační centrum Podorlicka. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nového nádraží," řekl ČTK Kadrman.
    Klasicistní nádraží vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Podle Kubaly nyní ministerstvo kultury zvažuje prohlášení objektu kulturní památkou.
4 comments
add comment
Subject
Author
Date
Gratuluji
Thomas
21.05.09 12:15
k zamyšlení
Eva
21.05.09 08:32
Hurrrrraaaaaaaaa!
johansen
21.05.09 04:17
Vztahovost k místu (Place-relatedness)
Dr. Lusciniol
21.05.09 04:56
show all comments

Related articles