Rozšíření uhlířova domu

Ampliación para la casa del carbonero

Rozšíření uhlířova domu
Stavba milíře:Heriberto Guerra, Luis Santibáñez
Adresa: Culiprán, Chile
Projekt:1997
Realizace:1999


Výroba dřevěného uhlí je dnes již téměř zapomenutou profesí. Společně s tím zaniká dovednost stavění milířů. Chilský architekt Smijlan Radić se rozhodl připomenout tuto tradici v projektu rozšíření historického uhlířova domu ve vesnici Culiprán společně s úpravami veřejného prostranství. Pro stavbu milíře se Radićovi podařilo najít téměř devadesátiletého pamětníka s bohatými zkušenostmi. Kulový milíř tvoří naštípané akátové dřevo obalené a utěsněné hliněnou krustou s příměsí slámy. Po obvodovém plášti jsou v pravidelných rozestupech malé kruhové otvory, které umožňují přístup vzduchu a regulaci hoření. Výsledného tvaru bylo docíleno pomocí kovového pletiva ve spodní části, která pomáhá udržet tvar koule o průměru 330 cm na rozdíl od běžných milířů skládaných do zemních valů nebo mohyl.
Výrazná skulpturální forma je neoddělitelnou součástí Radićovy tvorby, ale v tomto se případě se je pozornost zaměřena na tradiční stavební postupy, které mohou najít uplatnění v soudobých stavbách. Radićovy stavby jsou vždy pevně svázány s historií místa. Na jednu stranu vzbuzují iluzi něčeho příjemně podvědomého, ale současně také něčím zneklidňují. Výsledný objekt kulového milíře tak dokáže být tajemně archaický a současně v dobrém slova smyslu romanticky pošetilý.
Podobně jako ostatních Radićových projektů lze i zde najít inspiraci v umění. Tentokrát v románu Korektura od Thomase Benharda pojímaném jako dobře budovanému opevnění ale přitom utvářeném rozporuplným jazykem, kde nová věta překrucuje význam slov ve větě předchozí.
V tomto románu architekt Roithamer popisuje jak v Höllerově podkroví navrhl pro svou sestru ve tvaru kužele uprostřed lesa Kobernaußerwald. Roithamerův dům pro sestru měl být uměleckým dílem, které nejprve během tří let nepřetržité duševní navrhoval a pak další tří roky s vynaložením nadlidské energie sám postavil.
Podobně jako u Bernhardových próz, kde se mísí tragika s komikou, se i Radićův projekt loučí s jednou epochou a vyhlíží nový potenciál.
Stejně tak Radić chce svou stavbou připomenout profesi dávno upadlou v zapomnění, ale stále přitom hledal nové prostředky, neboť nikdy předtím nebyl postaven postaven milíř ve tvaru koule.
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od Smiljan Radić Clarke