Autor: A-cero
Adresa: Madrid, Španělsko
Projekt:2008
Realizace:2010
Zastavěná plocha:1600 m2
Plocha pozemku:5000 m2


zpět na článek
20 komentářů
Ekologicke aspekty
rk
| 08.10.10 02:12
dom so zastavanou plochou 1600 stvorakov spomina ekologicke aspekty.... :D
...No jo,...
šakal
| 08.10.10 03:20
...to je taková povinná úlitba té politicky korektní módě dneška - všechno je děsně bio, eko, agro a euro...

To za starých dobrých zaplivaných časů nebyla velkoburžovazie tak cimprlich. Tugendhadtovi do časopisu zpříma napsali, že si ten obrovský dům postavili prostě proto, že se jim v jeho rozlehlých pokojích svobodně dýchá a spokojeně lenoší. Dnes musí každý pracháč povinně skládat hold bohyni Gaie pokryteckými žvásty o trvalé udržitelnosti své neudržitelné rozežranosti a když nic jiného, bude alespoň tvrdit, že elektrika na vytápění jeho šesti bazénů nepochází z Temelína (7:- P)
Zase ty prachy
Daniel John
| 08.10.10 07:51
Zajímavé, že kdykoliv se tady objeví větší dům, neřeší se architektura, ale velikost a náklady. Další dědictví socialismu, takto velký dům není v mnoha zemích ničím mimořádným, pokud v něm někdo umí bydlet a má na něj peníze, je to jen a jen jeho věc.
Navíc zmínky o ekologii jsou tak maximálně v autorských zprávách architektů, neznám moc podobných domů, kde je investor veřejně znám, natož aby se k něčemu vyjadřoval.
prachy
m
| 08.10.10 10:31
myslim, že se pletete, tohle není dědictví socialismu, to je normální zdravej rozum. když na to někdo má budiž, je to jeho věc, ale v porovnání s chudobou ve většině světa je to opravdu mírně nestydatý. nevím kde je ta hranice a ani neútočim na tento dům konkrétně, i když mi na první pohled nic neříká, je to spíš polemika, jak bysme se měli chovat zoodpovědně. opravdu potřebuje člověk - živá bytost o váze několika desítek kilogramů ke spokojenýmu životu tisíce tun materiálu, jehož výroba a doprava ve svém důsledku mohla vyplýtvat zdroje, poničit životní prostředí atd....které by stačilo pro desítky jiných lidí? (souvislosti si asi každý představí) co to znamená, že v tom umí někdo bydlet? jako jestli je dost nóbl a nechodí pak doma v pantoflích a slipech s lahváčem v ruce ale místo toho dekadentně pojídá krevety máčený v čokoládě a zapíjí je šlehačkou? tenhle dům rozhodně není ten nejokatější důkaz, ale pokaždé když něco takovýho vidím, řekne to mnohem víc o investorovi a ta architektura samotná se úplně ztratí, byť by mohla být dobrá. je zanesená tak tlustou vrstvou luxusu, že už jí člověk ani nevidí a přestává být zajímavá. architekti jsou prodejný (stejně jako plno jinejch profesí / jednotlivců) a svoje i klientovo svědomí (ale o tom možná nemůže být řeč) uchlácholí pár rádoby ekologických keců.
ad prachy
jack
| 09.10.10 10:39
no tak samozrejme ze za stejny penize a material jde postavit bytovka pro 100 lidi a bude to mnohem vic ekologicky ... no a co jako ... svet proste neni spravedlivej a nebude a kdyz ma nekdo penize tak si postavi takovejhle dum a koupi 4 auta a jedinej duvod proc to vetsina lidi nedela, neni ze se chtej chovat eklologicky ale protoze na to proste nemaj a kdyby meli, tak se budou chovat velmi podobne ... tyhle domy rozhodne nejsou v top10 urbanistickejch a ekologickejch problemu tyhle planety ... vy asi nejezdite autem, nelitate letadlem, vsechno tohle je ve vasem meritku stejne neekologicky a vas notebook za 1000 usd by taky uzivil v africe 100 lidi na mesic ... no a poslete jim ho ? neposlete ... az se vyplytvaj zdroje tak se proste najdou jiny a z tohohle pruseru nas mnohem spis dostane technologie nez ekologicky zvasty, a tyhle bohaty lidi plati v porovnani s vama obrovsky dane, ktery jdou prave treba na vyzkum a vyvoj a z jejich penez se delaj vsechny neziskovy projekty ... tak je prosim vas nechet postavit si dum, kde muze prijit na party 100 lidi, za prvni republiky byl tohle normalni standard vyssi spolecnosti i v cechach, takze s tim socialismem, kterej nas naucil ze dum ma byt max 4plus 1 je to tak trosku pravda ...
Vo prachy tady ale vůbec nejde
Dr. Lusciniol
| 09.10.10 02:51
V tomto případě jich mají zcela zřejmě velmi hodně, tak je rozházejí. Kdyby tomu tak v dějinách vždy nebylo, tak Praha není dnes napěchována pozůstatky velkolepé slávy a Hradčany by dodnes pokrýval les, v jehož korunách bychom vesele skotačili, aniž by někoho z nás napadlo slézti dolů na zem a začít chodit jen po našich "zadních".

Bez ohledu na to, kolik černoušků, kvůli tomuto místu, dnes večer v již dlouho zcela osvobozené Africe půjde spát bez večeře, či jakou díru do ozónu postavení tohoto místa udělalo, šlo li o pořízení si rodiného bydla, tak tohle je naprostá prohra. Velkolepá, ohromující, nádherná atd. ale stejně prohra, protože:

Zvenku to spíše připomíná polozasypané mauzoleum, či tvrz z opevnění Orlických hor, v plánu zase (hezkyčesky) "butýk" hotel, zevnitř pak trochu galerii, trochu corporate HQ, trochu Tatran bar, i prodejnu předraženého nábytku, prostě vše jen ne místo pro trvalé bydlení. Ta zdobící tam jednu ze stěn obří fotka popelníku plného “vajglů” je tam vlastně (ač jistě nechtěně) velmi trefná a to vše pokrývající "ekologická" střecha, coby úlitba náboženství dneška, tomu skutečně dodává korunu.

.Z mých zkušeností vím, že čím více peněz, tím těžší je je moudře použít. Proto tolik obdivuji třeba vilu Tugendhat, která si pořizovací cenou s tímto místem určitě nezadá. Přesto v té si umím představit žíti spokojený a pohodlný rodinný život.

PS.
Vazena redakce. Smazala by jste laskave muj predesly prispevek, ktery zcela zjevne "utekl" jeste pred jeho konecnou upravou. Dekuji predem.
Aha
emo
| 09.10.10 08:04
A slováci aj češi sú zas tak "ekologickí" , že sa hanbia /stydí/ za svoje králikárne ako ich pan przident onehda nazval, za svoje 20m2 obývačky.... . Neviem načo sú 3 ľuďom 3 izby /pokoje/ + obytný priestor s kuchyňou. Takže u nás si každý z ekologických dôvodov 1-2 odbúra a ušetrené peniaze na vykurovanie potom dáva na eko a humanitárnu pomoc.
A tiež sa mi páči, keď niektoré stavby nazývame divmi sveta, prípadne sa kocháme nad krásou, umením detailom atd historických stavieb. Nemali by sme aj tam napísať, čo za nehanebníka /nestydu/ si to postavil, že pláca pre robotníka čo to staval bola nižšia ako cena dennej potreby ovsa pre koňa majiteľa atd.
Inak je to parádička. A na jedálenskom stole by sa mojim deťom parádne šmýkalo.
vice o jedálenskom stole
takyarchitekt
| 10.10.10 07:51
Jelikoz jsem jiz neprozil osobne nas spolecny stat, moje znalost slovenciny tomu bohuzel dosvedcuje. Presto se domnivam, ze "šmýkání" je neco jako sklouzani a nema co delat se "šmakováním" ktere bych spise od jidelniho stolu ocekaval.
Ale take mne ta rampa na jidelni stul zaujala. Pokud se nejedna toliko o lacinou hricku tvurce (hele jak sem kreativni) ty ohromne jidelni porce (tech velkoburzuju) by asi (ti jejich trvale podvyziveni otroci) na stul jinak nevyzvedli?
k ekologii...
Vladimír Fajmon
| 14.10.10 10:54
Dům tohoto typu bude vždy daleko víc ekologický v Madridu, než kdekoliv u nás bratia...
škoda mlčať
Martin Fabian
| 14.10.10 02:07
mám čas sa vyjadriť : ja osobne sa bojím ľudí, ktorým sa páčia, resp. sú schopní obývať takýto "dom" a ako študent architektúry by som sa hanbil za niečo takéto. Myslím, že takéto prostredie je na pár svetlých momentov max. neobytné a hovorí o tom, akí sú jeho obyvatelia smutní, sami, temní, deformovaní, pozadu (mastaby fičali predsa len nejaký rôčik dozadu, aj keď sa v nich v mediterannej oblasti býva určite príjemne) . Na Slovensku máme podobné stavby v spojitosti so Slovenským národným povstaním, je v nich trochu viac obyvateľov,ale tiež sú už po smrti....aj fyzickej, nielen duchovnej. Hold "takovej kartón marlbórek, nebo džíny Calvin Klain, tapaty parmazán..."
to:all
stanislav pech
| 15.10.10 08:20
Vila mě dvakrát nezaujala, ale o tom teď psát nechci. K diskusi o ceně: ať každý staví na co má. K ekologii: ekologie je dobrá, rád dýchám čerství vzduch, ale neměla by být tak zásadní určující kriterium pro architekturu a posuzování architektury. K Martinovi Fabianovi: Myslim že se na to díváš moc z vlastní perspektivi "chudýho studenta" (což chápu, taky bych raději kdyby mi ten španěl zaplatil kolej místo jedný místnosti). Život bohatých lidí klade jiný kriteria a jjiný nároky na dům. Je dost možný, že nakonec tato vila bude jen reprezetativní a že si postaví další, jako tomu bylo třeba s Müllerovou vilou. Myslim si že tento dům má svoje mouchy, každý je má, ale určitě tady na ně ještě nikdo nepřišel.
Nebuďte závistivý!
Jakub25
| 15.10.10 10:18
Pane bože, když na to někdo má, tak ať si to postaví! Samozřejmě, že by v tom mohlo normálně žít 10 rodin, ale když se to někumu líbí, tak proč ne? Architektura i interiér je božský!!!
světonázor
extrudovaný polystyren
| 15.10.10 10:42
pro někoho dům z jiné planety, pro někoho zase zajímavá inspirace - záleží na úhlu pohledu (v tomto případě spíše světonázoru...) osobně musím říci, že čím více a déle se na ty fotky dívám, tím více musím dát za pravdu Jakubovi25
>stanislav pech
takyarchitekt
| 15.10.10 11:46
Mohl by jste nam zde laskave trochu vice napovedet o tom "jako tomu bylo třeba s Müllerovou vilou"? Vzdy se rad poucim a tak dekuji jiz predem.
>Nebuďte závistivý!
Dr.Lusciniol
| 18.10.10 08:06
Nejsem si zcela jist Jakube, že Vaším záměrem je ze závisti zde obvinit toliko jednoho dopisovatele (jak jinak z gramatiky Vašeho nadpisu vyplývá). Také nejsem natolik vztahovačný, abych tu čest bral pouze sám na sebe. To úvodem.

K Vašemu zde vyjádřenému libertarianismu (když se to někumu líbí, tak proč ne?) bych zde jen rád podotkl (dovolí li vážená redakce) že i to příslovečné "hovno v pozoru" se může někomu i líbit. To, že se mi nelíbí (ani nevoní) ze mne závistivce ihned ale nedělá. Jen toliko někoho s jiným vkusem.

Přesto s Váma souhlasím,že vzhledem k obestavěnému prostoru by v tomto případě mohlo by tam žíti 10 rodin, jak uvádíte. Nejspíše i více, leč si nemyslím, že by tam žili "normálně". To snad ani rodina jedna.

Jak jsem se snažil zde již jednou poukázat, na příkladu snad i mnohem dražší (na m2 zcela určitě) vily Tugendhat, že jakkoliv přemrštěné výdaje na jedno bydlo nemusí jej ještě udělat neobyvatelným. Ba naopak: Vilu Tugendhat seznávám jako naprosto "geműtlich".

Že v té si snad ani Vy více než jednu rodinu představit neumíte je pro mne skutečně měřítko úspěchu návrhu bydla rodiny. Zcela bez ohledu na jeho rozlohu, vybavení či pořizovací cenu.
Představte si
Skarkon
| 20.10.10 02:29
Představte si jak by v tomto domě byl krásný večer. Přijedete domů z těžkého obchodního jednání. Svým Porchetem zajedete přímo do garáže která se rýsuje z pahorku před vámi.
Dojdete do kuchyně kde si z baru nalejete výbornou whisky. V obývacím pokoji si zapnete gramofon s uklidňujícím jazzem a postavíte se k oknu s výhledem do svého parku. Venku panuje klidná noc, jen nejzajímavější body v parku jsou osvětleni. Jste unaveni, ale zároveň na vás působí poklidná atmosféra interiéru který někdy zasahuje až do galerii... Najednou se začnete nudit, zavoláte pár dobrým přátelům. Za dvě hodiny je už obývací pokoj plný lidí. Zásoby z baru se pomalu zkracují a hudba se od Jazzu přehoupla do tanečního stylu...
...A ted, dámy a pánové mě řekněte, kdo by si to neužil. Bez myšlení že na ten dům nemám, bez myšlení že momentálně žiji v paneláku, bez pomyšlení na to, že soused si koupil nové auto.
Já, když zavřu oči, dokážu si představit že takový život, jako jsem popsal na začátku, prožívám a po tváři mi přeletí usměv. Oči otevírám a zjišťuji, že bydlím v Praze, v bytě, a že zítra musím, v přeplněném metru, znovu do práce...Chtěl bych znuvu zavřít oči a snít bez toho aniž bych musel řešit ekologii, peníze, názory jiných lidí. Chtěl bych znou zavřít oči...
Za dva roky super (a niečo pre sociálne cítiacich hlupákov)
Vladimír Kalivoda
| 22.10.10 08:11
Od projektu po hotové dielo za dva roky, to sa mi fakt páči. Rád by som sa zúčastnil takejto realizácie.
Nie je tento domček môj štýl na bývanie ale rozhodne sa mi páči. Všetko do úplnej dokonalosti, návrh aj realizácia. To, že teraz vyzerá chladne? Až sa doň ho nasťahujú domáci ožije (chýbajú len voľne pohodené ponožky).
Pre socialisticky natvrdlich primitivov: možno by v tomto dome mohlo bývať viac ako 10 rodín, to je fakt. Vy sociálne chudinky vo vašom 3+1 bývate možno traja a pritom sa do vášho 3+1 zmestí bez problémov viac ako 10 Rómov čo keby ste vaše sociálne cítenie začali u seba a ubytovali si doma napríklad 10 bezdomovcov.
ze sochařského hlediska...
JanaP
| 28.10.10 05:37
...ale jako chrám (nebo pevnost) je to nádherné!
A-cero
Mikulas
| 11.07.12 02:27
Drtivá většina realizací studia A-cero je fantastická, doporučuju podívat se na jejich web. Nechte diskusí na sociální témata typu proč si tenhle dům může dovolit pár desítek tisíc lidí ze 7 miliard, jaký eCO2 rýhy nechal na planetě a podívejte se na architekturu, dispozice, materiály. Všechno prvotřídní, originální a inspirativní. Bavme se o principech (světlo v prostoru, osvětlení interiérů/exteriérů, spojení s krajinou, barvy), protože ať chcete nebo tak s jejich znalostí si vybudujete super zahradní chatku nebo panelákový byt, stejně jako rodinný dům s budgetem v desítkách milionů. Bohužel v drtivé většině (a opravdu drtivé) vidíme budování sídel a bydel bez jejich znalostí a to je ten průšvih. Pak se bavíme o závisti a přežranosti nejen buržoustů,ale i lumpenproletariátu, protože stejně jako mraky lidí bydlí v interiérech/skladech zavezených hnusnými věcmi, špatně situovaných místnostech, zahrádkách plných šišek z konyfer, spáleni vedrem z utavených klimatizací. A to hlavní je, že je jedno jestli jezdí z práce "Porchetem" nebo v Thálii. Stejně vatař dokáže žít ve sprasené (řidší případ, protože si prostě zaplatí architekta) vile o dvaceti místnostech na hektarovém pozemku jako "zedřený" on-line slave na sídlišti Jižák v bytě bez jedné jediné kapky invence po hezkém interiéru. Oba se ale stejně drbou na bradě, když se dostanou do stavby/interiérů, které ty principy ctí, někdo o nich přemýšlel a navíc je taky udělal krásný... Za desetinu toho co do "svého" narval vatař a o chlup víc než si může dovolit on-line slave. To co perezntuje Betonový dům je invence v exteriéru a krása v interiéru. Vypadá to perfektně a co teprv když chci a zavřu oči Respect všem.
hmm, zvláštní
lasifa
| 12.07.12 01:47
Jen pár subjektivních poznámek: palácová reprezentativní stavba. Hodně designové, všechny místnosti stejné, já sám za sebe říkám: více na výstavu než na bydlení. Pevnostní a brutálně temný charakter: věc vkusu, já s tím problém nemám.K sociálnímu aspektu: když na to majitel má, ať si to postaví, nicméně mi to v dnešní době přijde přehnané. K tématu postkomunistické levičácké závisti: argument chápu, ale třeba ve Skandinávii by taková demonstrace luxusu a majetku vzbudila velkou nevoli. K ekologickému aspektu: na ideologii, korektnost a antikorektnost kašlu: důležitý je zdravý rozum, úspornost a to tom je ekologie baráků především.Ideologičtí borci ať si plýtvají. Úhrnem: zajímavý barák,ale na zadek z toho nepadám. Úsporní Japonci jsou mi milejší.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od A-cero