Nádraží Vyšehrad sloužilo dopravě mezi roky 1872 a 1960, nyní chátrá

Vložil
ČTK
28.07.2021 18:25
Praha

Vyšehrad


Praha - Vizitka železničního nádraží Praha-Vyšehrad, na jehož chátrající budovu byla kvůli nezaplaceným pokutám uvalena exekuce a zřejmě půjde do dražby:


- Nádraží v pražské čtvrti Vyšehrad vyrostlo v roce 1872 na takzvané Pražské spojovací dráze mezi Hlavním a Smíchovským nádražím a do provozu bylo uvedeno 15. září toho roku. Impozantní secesní budova pak byla vystavěna v letech 1904 až 1905 podle projektu Antonína Balšánka, spoluautora Obecního domu. Na konci května 1960 však nádraží přestalo sloužit dopravě a od té doby chátrá, byť bylo vyhlášeno kulturní památkou, stejně jako dřevěná čekárna. Ta byla v roce 2008 protizákonně zbourána a roku 2014 byla zrušena i výhybna a kolejiště připadlo do obvodu železniční stanice Praha-Smíchov.

- Nádraží, zbořená čekárna i strážní domek byly prohlášeny za památku v roce 2000. V té době se o koupi budovy zajímalo několik zájemců. V roce 2001 se třeba objevil projekt multikulturního centra s knihkupectvím, kavárnami, galerií, barem či kinosálem. To se ale nezdařilo a nápady na obnovení provozu nádraží zhatily nové předpisy zakazující zřízení stanice v oblouku (tedy v mírné zatáčce). O budovu se roku 2007 zajímala také radnice Prahy 2, která opět nabídla projekt kulturního a společenského centra. Předpokládané náklady na opravu činily už tehdy kolem 100 milionů korun.

- České dráhy budovu s okolím prodaly v roce 2007 za nejvyšší nabídnutou cenu (42,5 milionu korun) firmě TIP Estate, za níž stála Wall Street Commercial Bank z městečka Veneta v Oregonu. Firma v roce 2008 nelegálně vykácela okolní topoly, lípy a keře a následně zbourala hrázděnou čekárnu. Památkáři jí za to vyměřili pokutu 100.000 korun. Firma později přislíbila - již jako restrukturalizovaná společnost RailCity Vyšehrad - další studii na využití rozpadající se památky.

- Zástupci pražského magistrátu začali loni v březnu jednat se zahraničním vlastníkem nádraží Vyšehrad o možném odkupu či výměně historické budovy. Jednání se však nedařilo a magistrát začal uvažovat o vyvlastnění. Pražský radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09) uvedl, že majitel požadoval buď příliš velkou cenu, nebo výměnou stavební pozemky, se kterými již však má magistrát jiné záměry.

- V polovině října 2020 bylo oznámeno, že nádraží Vyšehrad se začala propadat střecha, budova je v dezolátním stavu a vlastník do ní neinvestuje. Praha 2 následně podala kvůli špatnému stavu nádraží trestní oznámení na soukromého vlastníka, kterého podezírá z obecného ohrožení. Stavební úřad Prahy 2 vlastníkovi mimo jiné nařídil zajistit budovu proti klimatickým vlivům, zejména zakrýt střechu. Firma RailCity Vyšehrad uvedla, že střecha se nepropadla, ale někdo ji úmyslně poškodil. Na konci října bylo zveřejněno, že část střechy budovy, o které zástupci města tvrdili, že se zhroutila, rozebrali neznámí pachatelé.

- Záměr Prahy 2 opravit nádraží Vyšehrad a zahájit řízení o jeho vyvlastnění podpořil i Český národní komitét Mezinárodní rady pro památky a sídla (ICOMOS). Za předpokladu, že nelze vyjednat odkup nemovitosti, je podle zástupců této instituce přednější záchrana objektu, který je součástí památky UNESCO (jako součást historického jádra Prahy). Vyvlastnění doporučilo státu a hlavnímu městu Centrum světového dědictví UNESCO a centrála ICOMOS podle mluvčího Českého národního komitétu ICOMOS Jana Štolla už v březnu 2019.

- Letos v březnu se objevily informace, že město jedná s majitelem nádraží o možnosti památkově chráněnou budovu vyměnit za městské pozemky v Dolních Počernicích určené ke stavbě rodinných domů. Nyní objekt vlastní přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED, konečný vlastník ale není oficiálně znám. O exekuci soud rozhodl v polovině června, exekuční příkaz soudní exekutor vydal 14. července. Majitelé mohou ještě požádat o zastavení exekuce, případně uhradit dlužnou částku, která byla vyčíslena na zhruba 14,2 milionu korun. Podle dřívějších informací magistrátu dostali vlastníci pět pokut, z nichž uhradili jenom jednu.

- V případě získání objektu do vlastnictví Prahy by tam mohla být po rekonstrukci umístěna Slovanská epopej Alfonse Muchy. O to má zájem i Praha 2. Nádraží patří mezi sedm míst, o kterých nyní město pro umístění cyklu uvažuje.
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Památkaři jako vždy
Jiří Soldán
28.07.21 07:11
zobrazit všechny komentáře

Související články