Kulatý stůl IV: Architektonické soutěže

26. března 2008, Dům pánů z Kunštátu

Zdroj
Kulatý stůl IV.
Vložil
Jan Kratochvíl
28.04.2008 20:00

zpět na článek
Moderátoři: Vendula Hnídková, Rostislav Koryčánek

Účastníci diskuse:
Dalibor Borák - předseda ČKA
Tomáš Hradečný - HŠH architekti
Zdeněk Jiran - Jiran Kohout architekti
Ivo Koukol - manažer řady velkých projektů
Igor Kovačević - architektonický prostor CCEA a formace MOBA
Miroslav Masák - přední český architekt a matador řady komisí
Pavel Nasadil - FAM architekti
Jiří Plos - sekretář kanceláře ČKA

1. Prolog

2. Smysl architektonických soutěží
3. Vyhlašovatelé a porota
4. Soutěž jako dialog
5. Účast v soutěži jako kritika
6. Státní politika architektury
7.
Soutěž na Národní knihovnu
8. Medializace
2 komentáře
Velmi dobře zpracované téma
pipe
| 01.05.08 09:14
Chybí mi snad jen podrobnější rozvedení jednoho dílčího tématu: Množství práce, času a výkresů, které je po soutěžících požadováno vs. čas, který tomu věnuje porota - a praktický způsob výběru i hodnocení.

I v soutěžích (hlavně při destíkách a stovkách návrhů) to přece musí chodit a chodí tak, že na začátku rozhoduje první dojem a líbí/nelíbí i při posuzování těmi nejlepšími architekty (nebo nejslavnějšími). Některé návrhy jsou zjevně natolik mimózní (třeba proto, aby zaujaly ), že o nějakém studiu dispozic, konstrukce nebo zprávy nemůže být řeč - a jejich autoři byli tedy zbytečně "buzerování" k obrovskému množství práce. Mnohé (mladé, začínající, chudé) ateliéry mohou přehnané požadavky na výkresy a podrobnost návrhu odrazovat, jak zaznělo. A jiné (zavedené, renomované, bohaté) naopak na produkování na první pohled vypracovaných dispozic, efektních vizualizací v precizní grafice a vymakaných modelů vyloženě spoléhají.

V soutěžích by ale myslím mělo jít hlavně o principy a koncepty, odborníci by je měli umět odhadnout a ocenit i z vcelku jednoduché prezentace - a laikům v porotě vysvětlit tak, aby je pochopili. O vícekolových soutěžích to platí tím spíš. Svého času publikoval Adam Gebrian na (dnes už neexixtujícím) Archit.cz ukázky dokumentace, se kterou někteří světoví architekti vyhráli některé velké soutěže. Bylo to překvapivě malé množství velmi jednoduchých výkresů, někdy pouze model. Na FA ČVUT byste za to možná nedostali ani zápočet ;o)

Dalším tématem by možná byla otázka anonymity. Už jenom podle grafického podání pozná Kaplického nebo Šrámkovou i student z druháku (kdyby to náhodou nepoznal ze samotného návrhu). Neměla by být tedy striktně předepsána také jednotná (a velmi jednoduchá/neutrální) grafika výkresů? Nebo ta vzývaná transparentnost. Proč by porota nemohla zasedat veřejně (jako v X Factoru) a kompletní záznam jednání pak nevisel třeba na webu?
ad jednání poroty na webu
paja
| 14.05.08 12:50
Naprosto souhlasím s tím, aby byl snadno dostupný záznam jednání poroty. Jednak kvůli zmiňované transparentnosti, ale i pro určité poučení a pochopení průběhu soutěže. Zcela jistě by šlo o plnohodnotné doplnění výstavy soutěžních návrhů. Mimo jiné by se tak dal i snáze pochopit rozdíl ve vnímání soutěže a jejího zveřejněného zadání z hlediska účastníků a poroty.
Vždyť arch. soutěže jsou právě o rozdílech ve vnímání určitého místa a jeho širších souvislostí. Arch. soutěž je tak vlastně jakási hodně formalizovaná diskuse: účastníci se jí účastní svými návrhy, porota svými výroky. Nezveřejnit tedy průběh jednání poroty prakticky znamená ochuzení o polovinu celého dialogu. A o ten by mělo jít především.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.