Řešení Anglického nábřeží v Plzni - 2. místo

Autoři: Ing. arch. Bohumil Král, Ing. arch. Tomáš Král, Ing. arch. Irena Šebová

Zdroj
Autorská zpráva
Vložil
Tisková zpráva
25.09.2009 20:45
Tomáš Král
Irena Šebová


zpět na článek
7 komentářů
patvary
Pája
| 01.10.09 07:40
To by mě tedy zajímalo, proč se tak často v architektonických soutěžích umisťují nejrůznější hmotové patvary, které naprosto nerespektují své okolí? Chápu sice, že šikmé plochy, děravé fasády a roztodivné úhly a barvy patrně nějakým způsobem odrážejí ducha současné doby, ale přesto mi nějak uniká jak takováto stavba zlepší či alespoň tvůrčím způsobem dotvoří charakter městského centra?
Přijde mi totiž, že pouze pokračuje v destrukci historických a urbanistických hodnot, do níž se už pustily některé okolní stavby.
pro Páju
Tomáš Král
| 06.10.09 11:11
Chapu, ze se vam tvary mohou nelibit. "Ducha" doby urcite svym zpusobem odrazeji, nechapu ale co je na tom spatne a proc se povysene tvarit ze to tak nesmi a nema byt. Kdyz si prohlednete schemata, je myslim jasne ze "osekane" patvary nejsou formalni, naopak jsou "orezane" podle sveho okoli - tak aby dum umoznoval vyhled na zapadoceske muzem atd. Jestli narazite v "urbanisticke destrukci" na budouvu Komercni banky a "Kulturaku" - ano, asi nesjou moc funkcni - ale je to predevsim jejich introvertni funkci (banka moc zivota do prostoru neprinese). "Nas" dum je ale naopak velmi otevreny - celou strechu-fasadu do mestskych Sadu tvori vlastne siroke schody. Otazce "zlepseni nebo tvurciho dotvoreni charakteru mestskeho centra" nerozumim. Jak prosim definujete jasne tento soubor slov? Dotvoreni centra chapeme jako : intenzifikace - zivot, program s verejnou funkcni - galerie.
patvary
Honza
| 07.10.09 01:12
V polovině června se sešla na ÚKR MP pracovní skupina, složená ze zástupců města a deseti větších architektonických kanceláří v Plzni. Devět z deseti architektů pozvaných kanceláří se vyslovilo proti zástavbě předprostoru banky.
Říjen: v soutěži vítězí návrhy s výraznou hmotnou zástavbou.

Jinak k tomu druhému místu. Stavba je naprosto z měřítka, dost zrůdných tvarů, neřešící nic, místu nijak neprospívá, minimálně využívá jeho potenciál a pouze opisuje staré chyby od budovy banky. Tisíckrát provařený a stokrát promyšlenější děrovaný plášť, prazvláštní tvary, obří schodiště, po kterém bude málokdo chodit, natož pak na něm vysedávat nebo relaxovat (proč taky, výhledem na řeku, jejíž hladinu mezi nábřežími stěží uvidím a orientální tržnici - dříve Horníčkovo divadlo?). Mezi bankou pak spoluvytváří hlubokou a úzkou ulici, de fakto koridor, rovněž bezobsažný, temný, neřešený... Jinak, podstatnou náplň objektu tvoří galerie, je to opravdu TO, co v Plzni a na nábřeží chybí, není galerií všude dost?

Ach jo.

Návrh by se mi líbil, kdyby zůstalo pouze u nakloněné roviny "náměstí", s trávníkem a vzrostlou zelení, která bude skrývat to, co by se skrývat mělo a nebránit výhledu směrem k muzeu. Nakloněný terén dole s pódiem by mohl zafungovat jako venkovní tribuna pro koncerty a pod. V suterénu vedle garáží bych třeba zbudoval i nějaký klub, prostor pro hlasitou hudbu, kde to vůbec neruší a tak nějak doplňuje divadlo a muzeum, když kutura, proč ne.


asi mě budete mít za blázna nebo kverulanta
petr cagaš
| 07.10.09 04:34
Já mám z toho návrhu docela dobrý pocit. Ale jako obvykle nevím proč. Možná je to tím, že na mě ta budova nepadá a nemám pocit, že mě pohltí nebo zasype. Možná jsou v pořádku nějakým zvláštním způsobem proporce. No a myslím, že to tak má být. Před kostelem nebo v kostele taky moc nepřemýšlím,proč se tam člověk cítí tak trochu povznesen.
pro Honzu
Tomáš Král
| 07.10.09 10:47
Asi pred dvema lety jsem spolecne s otcem zpracoval "hmotovou" studii Anglickeho nabrezi rikajici zastavbe: ano! Pote se sesla pracovni skupina plzenskych architektu. Devet z deseti (desaty muj otec) bylo proti jakekoli zastavbe. Myslim, ze takove rozhodnuti pracovni skupiny muze byt nepochybne i tendencni. Hadam, ze rozumite a nemusim situaci detailne "pitvat" nebo spekulovat.Na rozdil od skupiny ma porota prevazne "neplzenske" slozeni.
Tvary jsem se pokusil vysvetlit. Z meritka ? Dum ma zkratka rozmer nekdejsiho bloku. myslim, ze je zbytecne simulovat "gotickou" parcelaci a na ni navazujici hmoty domu. Plast je derovany, ma hluboke osteni (zabraneni prilisneho osluneni). soutez byla predevsim "urbanisticka", takze konkretni plast jje opravdu jen studii. Hluboka a uzka ulice ma na sirku beznych (v centru mesta) 15-16 metru (v tech uzsich mistech). Ulice obdobne proporce (Kralovska trida) navazujici na Prokopovu v miste existovala pred vybouranim bloku na Anglickem nabrezi. Proto se domnivam, ze jeji sirka v poradku. Soucasti teto ulice je i vjezd do (mestem pozadovaneho) parkoviste a take parkovani banky.
Jestli myslite galeriemi ruzne mensi prostory "roztrousene" po celem centru, je jich dost. Tato galerie je zamerena jinak (viz. text) a prirozene velkoryseji. To ze verejne "diskuze" vzdy nasleduji (jak to bude i nyni) a ne predchazeji je skoda. Verejnost by pak mohla program konstruktivne spoludefinovat. Co chybi podle Vas? Zajima mne to, opravdu

Kazdopadne zastavby se, myslim, rozhodne "bat" nemusite. Jako vzdy zrejme zustane u "diskuze" s verejnosti, nasledneho pecliveho zvazeni, a vse skonci moudrym odlozeni zameru do budoucnosti
...
Honza
| 08.10.09 11:15
Moc vám, Tomáši, nerozumím. Nevím, co znamená "tendenční", ale nechme to.

Myslím, že hmota opravdu v pořádku není, dva mohutné objekty paralelně vedle sebe nepůsobí (na mě) tady dobře. Zastavění bych se vůbec nebránil, ale s poněkud promyšlenějším členěním hmot a provozů. A máte pravdu, to je subjektivní.

Co se návrhu vlastního objektu týká, dovedu si ho představit, ale někde úplně jinde a v jiných souvislostech. "Děrování" fasády působí (na vašich vizualizacích) jako síto na oslunění: víte, jak nepřijemný je to pak v interiéru efekt, procházíte-li neustále prostředím světlo - tma - světlo, navíc pokud tam jsou exponáty... Jestli to nemáte domyšlené (a u téhle soutěže se to opravdu ani nečeká), nebo to myslíte jinak, než to prezentujete, tak tam ty vizualizace raději nedávejte. To mohutné schodiště/střecha, ktomě toho, že není funkční a "slouží" spíš jako otravná překážka, je navíc v prostoru, kam bude slunce dopadat jen ráno a ještě zezadu, což také není nic moc, bylo-li to zamýšleno jako příjemné místo pro relaxaci, posezení atd.
Ta úzká ulice je sice rozměrově v pořádku, ovšem vytváří hodně nekvalitní prostor, jakési nejasné mísení funkcí parkoviště, průjezdu, různých zbylých ploch... Jestli vám připadá, že navrhujete hodnotnou ulici, kterou můžete srovnávat s Královskou třídou... spíš to je taková béčková ulice (zadní dvůr), která tam tak nějak vybyla.
Galeriemi myslím výstavní prostory, jak chápu z vašich obrázků. Z vlastní kušenosti vím, že umisťovat dílny do suterénu je z mnoha praktických důvodů hloupost. Nebylo by to logičtější naopak - ateliery a dílny pro živé lidi dát nad zem a výstavní sál do parteru, blíže k chodcům nebo rovnou i pod zem? Popřípadě pro venkovní výstavy využít i ty zbytečné obří schody?

K náplni místa vám neřeknu víc, než jsem napsal prve. Vůbec nevím, ani nejsem z Plzně. A také si nejsem jist, jestli otázka využití (vlasně podikatelský záměr) nějakého území je vůbec úkolem pro architekta. Jak správně píšete, čekal bych, že nejprve proběhne nějaká široká diskuse, co, proč a jestli vůbec tam postavit a až potom oslovit architekty, aby tomu dali řád a výraz.
další
Roman Kukleta
| 09.07.10 09:12
Další varianta tohoto (dosud) modního typu stavby:
http://4.bp.blogspot.com/_Odu7eqW6gAY/TCsBe-ejwfI/AAAAAAAAe3 I/bZJQGeHsrxM/s1600/The+Cornerstone+by+JAJA+Architects+ApS+0 1.jpg
Dneska se spíš kopíruje styla SANAA, ale tipnul bych si, že pár podobných kluturáčků se ještě objeví.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.