Vložil
ČTK
13.12.2006 15:10
Praha


zpět na článek
5 komentářů
?
ondrejcisler
| 13.12.06 04:36
byla na to nějaká soutěž? nevíte kdo to staví?
...
tovyx
| 13.12.06 08:29
Po soutěži bychom asi pátrali zbytečně, ale projekt řešil student v ateliéru Jindřicha Smetany (umprum). Velmi podobný projekt byl zveřejněn také v pilotním číslem časopisu Ad architektura s uvedeným autorstvím Jindřicha Smetany a Tomáše Kulíka.
studentských řešení...
ondrejcisler
| 14.12.06 01:29
...byla celá řada, na ČVUT, na AVU i na UMPRUM (možná i jinde), a některé byly skutečně vynikající. Že by byla soutěž na toto téma zbytečná, to si nemyslím (a snad to tak ani kolega tovyx nemyslel). Na jaké jiné téma už by se proboha mělo soutěžit, když ne na toto? Tento případ je podle mne zralý na petice, demonstrace atd. Problém není v tom, že bychom měli závidět autorovi realizovaného řešení, problém je v tom, že neexistuje solidní veřejný diskurs s praktickými výstupy. Studentské projekty to nezachrání, bohužel.
...
ewa
| 14.12.06 11:41
To je pravda, ten navrh udelal Krystof Jansa (z atelieru A1, tj. Smetana, nahoda ne?) v ramci klauzury tak pred 3-4 lety na UMPRUM, Smetana to normalne okopiroval a Krystofovi za to ani nic nedal...
Tak trochu geneze
ewa
| 14.12.06 08:24
V roce 2002 existoval Smetanův projekt na přestavbu Průmyslového paláce. Vypadal elegantně a prosazoval ho urychleně radní pro kulturu Igor Němec, protože za něj dal zaplatit pár milionů bez výběrového řízení. Proti se postavila prakticky celá odborná veřejnost, tehdejší primátor Kasl a jeho Poradní sbor pro architekturu, urbanismus a památkovou péči, Stretti, který se o Epopej staral v M. Krumlově, tehdejší ředitel Gralerie HMP atd. Šlo především o nákladnost přestavby a mimořádně nákladný provoz klimatických podmínek, které byly však nastavené na zcela jinou malířskou techniku a zcela umělé klima se neřešilo ve vztahu k jiným propojeným dispozicím Paláce. Jedním z problémů i byla potencialita v případě povodně atd. Protože do roku 2002 se Epopej měla vrátit smluvně do Prahy, důležitou roli hrál i právní spor o autorská práva rodiny Muchových. Tímto se tehdy zabýval JUDr. Plos a právníci Johna Muchy. Známý je rovněž vlastní Muchův návrh na stavbičku pro Epopej (viz. Archiv HMP). V kruzích posuzovatelů se mu tehdy říkalo pracovně "hangárek". Po snaze tehdejšího primátora nalézt v Praze vhodné umístění, ve hře zůstala ve stádiu mapování pro "hangárek" 2 místa řešení: Vítkov (prosazoval prof. Kotalík; s humorem padl nápad, že by se tam vůbec mohlo udělat muzeum sebeinterpretace českého národa, což se možná do jisté míry stane i bez "hangárku") a Těšnov po zbořeném nádraží, kde se z bordelu TSK zcelovaly parcely. Zde se potenciálně zvažovalo spojit starou budovu Městského muzea systémem lávek přes magistrálu, kde by měla stát nová budova Městského muzea s variantou "hangárku". Pro toto byl dokonce už i potenciální podíl soukromého investora a uvažovalo se o soutěži na řešení. Muchovi souhlasili. To rozlítilo Němce natolik, že se Kaslovi začal velmi mstít... A nejen jemu, ale každému, kdo si dovolil mu odporovat. V té době se zrodila rovněž Němcova idea mimořádně nákladně rekonstruovat operetku, (k realizaci mu nakonec pomohla povoděň, a to ještě nákladněji.) Tehdy mj. Epopej měla cestovat do Francie, kde měla setrvat delší čas při splnění všech odborných požadavků + doprovodný program, neboť se jí v M. Krumlově klimaticky moc dobře nedařilo, což se nevysloveně vědělo. Němec i toto poměrně brutálně a netaktně, i vůči francouzskému diplomatickému sboru, zatrhl. Prý obavy z Muchů a přisvojení si v cizině? Hlasy komunistů byl pak Němec zvolen letním primátorem. Když se nasytil po jím "úspěšně zvládnutých povodních" projektem operetky, objevil se nový Smetanův projekt pro Epopej = nynější. Odpůrci jaksi nebyli zaznamenáni; pouze opět z řad odborníků na klimatické podmínky a Muchů. Rychlost, s níž měla být "krabička od sirek" realizována, se poněkud vytratila s novým postem Němce, totální rekonstrukcí operetky a novými spory o dědictví Muchů v rodině. Současné záměry jsou otazníkem...
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.