Zdroj
Kristina Vurmová-Labohá
Vložil
ČTK
03.10.2010 22:40
Brno


zpět na článek
35 komentářů
...no tak určitě...líbí / nelíbí
arch. Jindřich Bukovina
| 03.10.10 11:46
...no tak určitě, pokud bychom chtěli okamžitě uspokojit 99,9% občanů, "sdružujících se na sociálních sítích", tak bychom museli do ulic místo soch denodenně vypravovat zlatý autobus společnosti Asiana se zpitými zlatými hochy z Nagana na jeho střeše.
Naprosto rozumím Petru Čtvrtníčkovi, proč novináře nazývá "mrdky mediální":
- Rád bych totiž věděl, co je na orloji na náměstí Svobody "extravagantního".
- kdo je "architekt Jan Březina", že hází kamenem.
- Kdo je autorem zmiňovaných "soch" (fontány a modelu) na Moravském náměstí.
To se z fundovaného článku autora "ČTK" ale nedozvíme.


Konečně
gallina-scripsit
| 04.10.10 02:06
jsem se dočetl, jak je to s alegorií spravedlnosti. Těžký kvádr stojí na hraně, jako je někdy spravedlnost. To nám sděluje náměstek primátora Brna. Jak na to přišel? Nejspíš si to přečetl. Socha nepřišla brňany jistě levně a taková věc holt musí mít dnes návod k použití. Pardon, k pochopení. Nechápu ale pana Kotrbu. Mohl si ušetřit spoustu starostí a výdajů a Brnu prodat třeba klubko drátu z Ferony s vysvětlením, že spravedlnost bývá někdy zamotaná.
týpek
Vích
| 04.10.10 04:53
... že se ale diskuze točí kolem krychle, mě víc zajímá ten týpek, co s tou krychlí manipuluje a proč nemá ruce a chodidla, kdo je to? dlaždič, soudce, odsouzený, poškozený, advokát? tím neříkám, že socha není zdařilá, jen ve mně probouzí jistou nejistotu po jejím smyslu.
tedy ti architekti
Jan Sommer
| 04.10.10 06:08
...to je banda. Kéž by tak byli poučeni, co je pěkné. Školy jim to zjevně říci nedovedou. Zítra nebo pozítří bude památkářů o 10% méně. Je to úspěch snah ČKA?
V Brně rostou sochy jako houby po dešti, sklízejí kritiku
DeRon
| 04.10.10 06:31
Zkusme se u Parnasu, Trojice nejsvětějších, Morového sloupu, ozdob na některých významných starých budovách,......... zeptat kolemjdoucích, co ty sochy, případně alegorie, vlastně znamenají (bez návodu)-uvidíme !
Sochy nepřišly levně-zkuste se zamyslet kolik se za rok vyhodí pěněz za neustálé zbytečné studie nádraží v centru, opravy některých komunikací a inž. sítí několikrát dokola, ....
Gallino, mohla jste se přihlásit do soutěže a možná tam mohlo být dnes Vaše klubko, schválně, máte čistý papír a navrhněte sochu spravedlnosti (ne paní se zavázanýma očima a vychýlenýma váhama-to už známe), tak co, jak to jde ??
....
ondrejcisler
| 04.10.10 08:13
Poradím Vám, drahá Slípko: zkuste se svými nápaditými sochařskými koncepty živit. V referendech budou jistě úspěšná, protože nesložitá a každému srozumitelná.
(7;- D)...
šakal
| 04.10.10 08:28
...chi, chi, chi, chi...
Lid
Libor
| 04.10.10 09:49
si potřebuje všechno pojmenovat a tím věc přijmout.Někdy je to vtipné,jindy vulgární nebo hloupé.Nová architektura a umění ve veřejném prostoru atakuje,lid se brání.Široké diskuse před osazením jsou k ničemu,umělecké dílo je odrazem osobnosti tvůrce a jak to může lid pochopit? Osloví jen ty,kteří jsou k tomu zrozeni nebo připraveni .
...
Daniel John
| 04.10.10 10:46
Problém je, že vlastní rozum a nedej bože přemýšlení dnes není v našich luzích a hájích zrovna in. Marná sláva, laňku u remízku pochopí každý, ale...
Mě zase baví ve věcech hledat to svoje. Jsou některé hudební texty, kterým zcela neporozumím nikdy a jsem za to velmi rád. Alespoň to může neustále znovu a znovu škádlit moji představivost. A pár barevných skvrn na plátně, pokud mě tato kompozice osloví, je pro mě mnohem více než ta laňka skotačící na louce. Tu vidím jednou a stačí. Stejně jako texty Michala Davida mi stačí slyšet jen jednou, pravda, někdy je to pořádná avantgarda(-:
ad ...
Jan Sommer
| 05.10.10 12:21
Vlastní rozum je jen ten, který Vy schválíte? Taháte sem laňky a jakobyste určoval, komu se líbí a ten že nestojí za nic. Je dobré, že sdělujete svá stanoviska k hudebním textům, podle mého odhadu pitomým (rád se omluvím, když jmenujete "pachatele", nebo lépe ocitujete verš, zatím si myslím, že kdyby Vaše představivost zůstala spát, nic by se nestalo). Hledáte ve věcech to svoje. Moc fajn a dík za zprávu. Architekti jsou jako ortopédi - z nich ale nikdo neřekne, že je ta či ona haksna zpackaná. Říkalo se tomu falešná solidarita.
Tedy: Laskavě kloudně komentujte architekturu. Neštvěte dojmy ohledně M.D. Tímto samozřejmě neupírám právo komukoliv souhlasit s Vaším hodnocením nebo se těšit mistrovými melodiemi a texty. O laních nemluvě/íc.
...
Daniel John
| 05.10.10 09:34
Jediné co jsem chtěl napsat je, že u nás je moderní a současné umění, narozdíl od zahraničí, kde je divák, a klidně mě ukamenujte, vyspělejší, považováno stále, stejně jako za komunistů lidmi za něco nepatřičného. Právě proto, že není mnohdy na první pohled zřejmé, o co že se jedná. A lidé vše potřebují na zlatém podnose. U nás je ještě u vyspělejšího publika překousnutelný tak Monet, mimochodem mám ho hodně rád, ale takový Miró, to už je zle.
No a vlastní rozum snad není nic tak tajemného, aby jste jej přisuzoval tomu, co já schválím. Ten je prostě věcí každého jedince.
....
ondrejcisler
| 05.10.10 09:19
No já nevím, ale jestli tady někdo otravuje vzduch tak jste to Vy, např. svými přihlouplými zobecňujícími poznatky o architektech a ortopedech. Laskavě si je schvejte na přiští sjezd kverulantů. P. S. Kotrbova socha je skvělá.
...
Daniel John
| 05.10.10 10:58
Ještě mě pobavilo, že sice nevíte, jaké texty myslím, ale určitě jsou pitomé a pokud vás přesvědčím o opaku, rád se omluvíte. Jednak po nějaké omluvě netoužím, už kvůli tomu že tento váš přístup myslím názorně ilustruje vaše myšlení a navíc už vůbec vám nechci váš názor brát. Mám to štěstí/prokletí, že ve svých zájmech se neuzavírám do škatulek. Miluju románskou architekturu, gotické oltáře a do značné míry i ostatní umění, baroko je v architektuře na mě moc přezdobené, ale stejně se mi líbí, barokní malbu mám moc rád, stejně tak mě oslovuje secese a zrovna tak mám rád moderní a současnou architekturu a umění, v hudbě když se mě někdo zeptá, jakou hudbu mám rád, tak řeknu že dobrou(-:, mám rád vážnou hudbu, jazz, klidně i dobrý pop až po hudební avantgardu, rockovou a metalovou hudbu, spíše méně komerční záležitosti.
No a ta laňka byla spíše ilustrací, prostě u nás co není jasně dané a rozpoznatelné, je bez jakéhokoliv přemýšlení a hledání vlastní cesty považováno za divné až škodlivé, bohužel jasné dědictví totality, v zahraničí se s takovýmto myšlením tak masově člověk naštěstí nesetká. Stejný člověk jde do barokní obrazárny i do muzea současného umění. Už i u nás, především u lidí, kteří cestují, se tento přístup mění, ale i brněnský stroj času názorně ukazuje způsob myšlení, který tady nakonec pan Sommer názorně ilustroval. Stačí pohled na fotku na internetu a ostré odsouzení je na světě, až pak to tomu člověku nedá a jde se podívat, co že to vlastně je a najednou, když mu někdo vysvětlí, proč to vypadá jak to vypadá, co to symbolizuje tak najednou začně uznávat, že to třeba tak strašné není. Já na to jen jdu obráceně. Nejdřív si hledám svoji cestu a pak si vytvořím názor, pokud to je možné, tak nejraději sám, bez nějakých návodů. Nakonec šikovně se dá popsat a prodat sebevětší kravina.
ad ... navody
Jan Sommer
| 05.10.10 01:49
Vážený pane Johne, Vám připadá, že mé názory plynou z nějakých návodů? Že škatulkuji? Podívejte se, samozřejmě nemíním všechny zdržovat četbou svých výlevů (ale je to jednoduché: nečtěte je!; tak to také zpravidla doporučuji, i když zbytečně, protože to po pár taktech napadne každého, že to k ničemu nepovede, tak to fakt nevyčítejte mně; dokonce se mi stává, že některé mé příspěvky nejsou publikovány, někdy zase sám žádám redakci o stažení). Sám vidíte, že už nepíšu s dřívější kadencí. Čím míň reakcí mám, tím míň se projevuji. Došlo?!
Jak ukazuje brněnský stroj času "způsob myšlení", který jsem já tu "názorně ilustroval"? To je nápad! Vždyť já tvrdím, že čas neexistuje! Nevpisujte. Nechte těch jakoby logických vět. Popište, co se Vám líbí, jak si to vychutnáváte, na to se těším. V tomto směru se také pokusím polepšit.
...Sákriš, tady je to jak u Verdunu!...
šakal
| 05.10.10 01:55
...A to moje chichotání platilo zmínce o Feroně (7;- ))
Jaky Verdun?
Jan Sommer
| 05.10.10 02:27
Věcnost je potřeba. Zejména při popisu dojmů.
>> šakal
gallina-scripsit
| 05.10.10 05:14
Jo kdyby u Verdunu. Tohle je hospodská rvačka od Lady . Ten kdo vstoupí... ji hned koupí.
Ti od Verdunu, škoda jich, by taky nemudrovali o návodech k Parnasu a morovému sloupu. Trojice nejsvětějších by jim asi zabrat dala, ale pokud by jim došlo, že se jich asi ptají po Nejsvětější trojici, přešli by to poklepáním na čelo a dotazem, jaké je to v Kroměříži, jestli je ten Gessner taky tak nóbl in natura, že noviny ho chválí...
Lid
Mikuláš
| 06.10.10 04:35
kde bere náš lid, milující ošklivé katalogové domky s ohavně barevnými omítkami, plastová okna a hrůzostrašné vstupní dveře, lid svými "renovacemi" devastující krásné domy... kde bere tento lid smělost ke kritice??
...Tedy,...
šakal
| 06.10.10 10:41
...původně jsem se rozpakoval k tomu cokoliv psát, ale když tu panuje taková uvolněná atmosféra, osmělím se:

Měl jsem ze začátku dojem, když jsem tu sochu letmo na nějaké fotografii spatřil, že jde o poněkud veselejší alegorii spravedlnosti, než jakou představuje ženská s hadrem přes oči. Ten robotek, který se v Kotrbově podání hmoždí na dláždění Moravského náměstí s dotyčnou krychlí, působí roztomile upachtěně a jako zobrazení klopotného zápolení s problémy práva, mi to přišlo docela trefné.
Jiní si zas mysleli že jde o symbol problematického hledání spravedlnosti, jehož vyjádřením je snaha té alegorické postavy stavět věci "na hranu". To by mi také připadalo jako celkem zábavný nápad a nijak bych se nepohoršoval nad méně obvyklou formou.
Když se ovšem ukázalo, že jde o fontánu, jsem poněkud na rozpacích. Ta crčící voda mi tam prostě ikonologicky nesedí. Leda by snad šlo o dobově poněkud omezené vvyjádření toho, jak naší justici teče do bot. Nebo je to málo čitelná narážka na to, abychom spolu s vaničkou práva nevylili i dítě spravedlnosti?...

...Divné (7:- /)
Vycházka podkrkonošská.
gallina-scripsit
| 06.10.10 11:11
Včera jsem si vyšlápl po lese nad obcí Mříčná (v obci nádherná betonová trafostanice porostlá mechy a lišejníky, snad z desátých let 20. stol.) Barevné holubinky v trsech trávy, která odspodu tlí. Břízy, první zezlátlé lístky, jejichž barevný účin zesiluje vlhkost mlhy, která se na všem sráží.

Co s uměním? Divotvorná síla života a smrti vyplňuje prostor, ve kterém pluje vertikála mého těla. Moje hlava, moje lebka, se vznáší volným mlžným pásem mezi kořeny a korunami stromů. Nemohu jinak a zpívám hlasitě : Vídeň, milý Vídeň…. A hned trefuji notu, ačkoli jindy si s tou moravskou moll zoufám.

Co s uměním? Společnost lidí, jejichž lebky plují tím volným pásem mezi kořeny a korunami, mezi dlažbou a atikami. Kde je ta divotvorná síla? Moderní umění . Utrpení v hledání alibi pro ego zhotovitele. Co je to však za umění, které musí, aby obstálo, budovat složitý konstrukt odvozenin ze sebe sama? Krunýř vždy ubohý, protože pod náručí nebeské klenby. A kam přijde společnost lidí, když volný pás mezi dlažbou a atikami tarasí hrubé krunýře, ačkoliv to, po čem od početí po smrt toužíme, je měkkost ?

adlid
Jan Sommer
| 06.10.10 02:25
Věřte, že se těmto věcem věnuji déledobě. Na domě máme nesnadno pořízený škrábaný břízolit podle starého (cca 1930). V nových otvorech jsou výhradně dřevěné rámy důsledně v původním členění, po velkých bojích s truhláři s příčkami širokými do 2,5 cm (ukazovalo se, že architekti vůbec nepožadují po řemeslnících kvalitní dřevo, pečlivě zpracované; našimi nápady, řemeslně elementárními, byli řemeslníci vyděšení), případně jsou užity "autentické" výplně posbírané po příbuzných a známých. Žádné zatepelní, plastu ani kousek. Přesto se hlásím k tomuto lidu. Z obtíží při opatřování kvalitního řemesla viním více architekty, protože ti jsou přeci ke kloudnému počínání z veřejných prostředků vyškoleni (nebo ne?!). Je chybou škol architektury, že neprodukují osobnosti schopné konzervace kulturního dědictví, byť se jedná třeba o rodinné domky či chaloupky. Tedy více ohavně barevných omítek, více lidových devastací... Jedině to snad vezme klid architektům. Jen nevím kolik zprznění bude nutné, aby se tito krasoduši probrali. To uvidíme.
...
Daniel John
| 06.10.10 02:21
Pokud budu stavět nový dům, budu chtít ryze současné řešení, pokud bych se dostal k rekonstrukci starého domu a do dnešních dnů se podařilo zachovat původní prvky, určitě bych bojoval o jejich zachování. Co bych dal za to, mít původní zrepasovaná okna, parkety, ale třeba i svítidla. Citlivě bych to doplnil o současné prvky odpovídající dnešnímu životu, nebo alespoň mému přístupu k němu. Pokud ale budu stavět nový dům, nebudu chtít, aby vypadal jako barokní. Nevidím k tomu žádný důvod. Co se týče kvality detailů, je mnohem větší chyba na straně investorů, ti bohužel kvalitu nezaplatí a z vlastní zkušenosti vím, že ani neocení. Navíc kvalita u starých staveb je iluzí, ono se dosti mizerně stavělo vždy. Samozřejmě s vyjímkou staveb pro klientelu, pro kterou cena nehrála roli. Kvalitní realizace jsou i dnes, stejně tak lidé, co to umí, ale musí to někdo chtít a zaplatit. Je pravda, že když člověk jde kolem prvorepublikové vilky a vidí plastová okna a jásavou omítku, je mu (mně) pořádně smutno. Na druhou stranu to co ve své době bylo považováno za zcela běžné a nezajímavé je dnes bráno kolikrát jako něco skvělého. Co bude oceněno z dnešní tvorby uvidíme časem.
re sommer
Mikuláš
| 06.10.10 03:10
ale řemeslo tu 40 let nedevastovali architekti, pane. a v dnešní době jsou to ve stavebnictví právě oni, kdo se toto pokouší napravovat. jako v každé profesi je jistě i mezi architekty řada hov*d, ale projděte si na tomto webu rekonstrukce a myslím, že svůj názor změníte.
šakale,
Vích
| 06.10.10 04:25
že to je velice ambivalentní socha! vzpírá se mi jakémukoliv jednoznačnému vysvětlení. Když jdete okolo Šalounova Husa, je to jasný prorok, hrdě vzpřímený. Když okolo Rabbi Löwa, je to starozákonní mudrc. Když jdete okolo tohoto dlaždiče, víte, že si svámi Kotrba hraje na slepou bábu. Nu což, hravě postmoderní je to. By se to mohlo líbit Knížákovi.
...No...teda...
šakal
| 06.10.10 04:09
... Že ona to bude vlastně ta nejpřímočařejší alegorie spravedlnosti, jakou by bylo v Českých zemích vůbec možno stvořit - tedy "zákon jako hra na slepu bábu"!...

...Úplně mě děsíte § :- | )
Njepřímočařejší alegorie
gallina-scripsit
| 06.10.10 05:40
je na náměstí v jihočeské Kaplici už od r. 1605. Sgrafito. Spravedlnost sedí, oči vytřeštěné, meč drží pochybně vyhlížející anděl po její pravici, váhy anděl po levé straně. Spravedlnost levicí jednu misku nadlehčuje. Její pravice opřená o koleno ukazuje vztyčený prostředník.
Die typische tschechische Gerechtigkeit
Vích
| 06.10.10 05:43
Někdo, nevím kdo, dělá něco, nevím co. Co je to? (:o))
V Brně rostou sochy jako houby po dešti, sklízejí kritiku
DeRon
| 06.10.10 08:34
Pouze jednoduše bez filosofování. Opravdu atomka názorů, postojů a pohledů, a o to také v umění jde. Nové sochy nejsou přijímány jednoznačně a teprve čas ukáže kam se jejich vypovídací schopnost a porozumění jim vychýlí. Mně se např. Kotrbova Spravednost velmi líbí !!! a naopak Jošt (od stejného autora) nepřesvědčil.
Jsem laik
Pavel
| 06.10.10 10:15
ale u Kotrby mám pocit jisté věrohodnosti v provedení, dle mého je to poctivá sochařina, jistě taková robustní ale mě třeba sympatická. Nemám rád pozérství a snobismus a to někdy cítím u rádoby avantgardní (bože tohle slovo je taky pěkně zprofanované), tak i u líbivého rádoby naivního umění. Tož tedy, kde je to těžiště opravdovosti v tvorbě? Každý to má jinak, lidé jsou nejrozličnějšího založení. Já třeba nemusím Mikulku ale neznamená to přeci že je (nutně) špatný, mě oslovují třeba Matal,, Gross či Hudeček. Kotrba mi příjde ve srovnáním s našimi současnými excentriky takový středoevropsky solidní. To dle mého soudu přece není málo.
>>Vích
gallina-scripsit
| 06.10.10 11:29
Jestli smím hádat... tak Vy si představujete, že kaplická spravedlnost netrůní jen tak nadarmo. Pravda, v Kaplici bylo Čechů málo a Němci jsou lidé praktičtí.
Ale šakalův příspěvek, který z Vašeho vypíchnul slepou bábu míří do černého. Čím je spravedlnost s páskou na očích? Slepou bábou! A že je to od pana Kotrby zatroleně narafičené! Vích se musí proběhnout ze svého Staroměstského na své Mariánské až k tomu, jak tvrdí, dlaždiči, aby zjistil, že je to celé vlastně slepá bába. Myslí si, celý popletený, že postmoderna, ale kdepak. Koncept! Koncept je to!
>> Pavel Máte pravdu.
gallina-scripsit
| 06.10.10 11:15
Věrohodnost, opravdovost, těžiště. I ti Dvaačtyřicátníci. I Kotrba. Je nevděčné být v Brně, navíc houbou po dešti. Chudák valach.
ad koncept
Vích
| 07.10.10 10:36
je fajn, že se tu ta debata o soše strhla. Ano Galline, koncept je to, nepopírám, souhlasím. Postmoderní koncept: mnohoznačný, mnohoobrazný, humorný, ironický, protikladný. Robustní a věrohodný, snad se to nevylučuje, Polívkovi ty jeho zemité fóry taky docela věřím.
>>Vích
gallina-scripsit
| 07.10.10 01:03
Taky už vezmete co je, jen aby už byl konec. Slepá bába je vyčerpávající hra.
Vyčerpanost. Všichni tlučou do vrat jako by se pomátli, a neuvědomují si, ačkoliv to znepokojivě tuší, že bylo-li něco za vraty, muselo se to dávno vytratit.
Ale věřme, že socha co nevidět přijde za někým sama. Vždyť už je to tak dlouho a kdo by to vydržel... Určitě přijde. Nohy má, když je to socha.
Kotrbova Spravedlnost
Ententyky
| 07.10.10 08:54
Vážení zjitření,

jen tak pro doplnění, což tak třeba zavěrecná scéna z Přeletu nad kukačím hnízdem? Ha
...Inu,...
šakal
| 08.10.10 11:51
...sice se nepočítám do kategorie "zjitřených", ale přesto odpovím:

Pokud by šlo o narážku na zmíněnou filmovou scénu, tak by se jednalo o alegorii lidské svobody a nikoliv spravedlnosti.

No...je prostě vidět, že v zoufalé snaze přeci jenom nějak interpretovat ten nejasný výtvor zacházíme asi trochu moc daleko, zatímco autor tím možná nechtěl říct vůbec nic (7:- +)
Zlatá Plzeň! Tam chtělo město prostě kašny - a tak tedy dostalo něco, z čeho teče voda. Zatímco v Brně chtěli alegorii spravedlnosti a dostali sochu znázorňující zloděje nápojového automatu (7:- P)

Za sebe říkám, že mě ta socha nijak esteticky neuráží a můj zrak na ní kdykoliv spočine klidně a vyrovnaně. Jen prostě nevím, na co tam je. Připadá mi prostě jen taková zbytečná...jako náhodná výplň prostoru na způsob těch soch, co se posadí na lavičku před vchodem do hotelu, aby se s nimi hosté mohli vyfotografovat.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.