Stavby místo Masarykova nádraží můžou stát až 24 mld.Kč

Zdroj
Daniel Novák
Vložil
ČTK
07.08.2008 10:50
Praha

Praha - Na místě pražského Masarykova nádraží mohou vyrůst nové byty vyšší kategorie, kanceláře i menší obchodní prostory, odhadují odborníci na realitní trh oslovení ČTK. Zároveň se domnívají, že developer nebude mít díky atraktivní lokalitě problémy s financováním projektu. Podle některých odborníků můžou náklady projektu dosáhnout až 24 miliard korun. Pražští radní v úterý schválili změny územního plánu, který počítá s tím, že v místě Masarykova nádraží vyroste na 20 hektarech nové městské centrum.

    Změny v územním plánu musejí ještě schválit zastupitelé, o zrušení nádraží může podle Jakuba Ptačinského z tiskového odboru ministerstva dopravy rozhodnout pouze ministerstvo. "Od změny územního plánu ke stavebnímu povolení je ještě velmi dlouhá a trnitá cesta, možná i několik let," řekl ČTK realitní odborník Arnošt Hejduk ze společnosti Rooney & Bennett
    Atraktivita pozemků na Masarykově nádraží spočívá podle realitního odborníka Martijna Kanterse z mezinárodní poradenské společnosti DTZ především v tom, že jde o jedno z posledních míst v centru Prahy, které je vhodné pro developerskou výstavbu. Náklady na financování nové výstavby v lokalitě dnešního Masarykova nádraží můžou podle Dušana Šťastníka z mezinárodní poradenské společnosti King Sturge činit až jednu miliardu eur, tedy přibližně 24 miliard korun.
    Na pozemcích dnešního Masarykova nádraží může podle odborníků vyrůst multifunkční projekt zahrnující byty, kanceláře, obchody a hotely. "Z hlediska komerční výstavby jde o vynikající lokalitu v centru města, v které můžeme očekávat výstavbu prvotřídních kanceláří, kvalitních až luxusních bytů a maloobchodu," řekl ČTK Šťastník. Multifunkční charakter nové výstavby v prostoru Masarykova nádraží je pravděpodobný také podle analytika Ondřeje Vlka ze společnosti Jones Lang LaSalle, přestože prý magistrát upřednostňuje výstavbu bytů.
    Problémy s poptávkou po nových bytech, které nyní na trhu celkově nastaly, v této lokalitě podle Hejduka nehrozí. Počítat je zde ale prý možné pouze s byty vyšší kategorie, které pravděpodobně nebudou stát méně než 80.000 korun za metr čtvereční. "V tomto segmentu chybějí (v Praze) lokality," podotkl Hejduk.
    Z hlediska obchodu bude podle Kanterse nutné pečlivě zvážit skladbu nových prodejních prostor kvůli nedalekému obchodnímu centru Palladium a obchodnímu domu Tesco na Národní třídě. "Development velkého obchodního centra zaměřeného na módu, jako je Palladium, by v této lokalitě nemusel fungovat," podotkl Kanters. Obchody by podle něj měly být spíše menší, specializovanější a neměly by přesahovat 20.000 metrů čtverečních.
    Naopak moderní kanceláře nejvyšší kategorie A by kvůli jejich nedostatku na Praze 1 rozhodně v lokalitě problémy s poptávkou neměly, míní odborník z DTZ. Prostor pozemků na dnešním nádraží je ale podle experta z King Sturge dostatečný také na to, aby se na něm našlo místo pro sportovní či kulturní vyžití, místo by měla mít i parková zeleň.
    Revitalizace nádraží se má ujmout developerská firma ING Real Estate Development, která je součástí mezinárodní finanční skupiny ING. Odborníci proto neočekávají, že by v tomto případě nastaly problémy s financováním, kterým v současnosti čelí některé jiné developerské projekty. "Pokud je pravda, že developerem této lokality bude společnost ING Real Estate, tento developer jistě nebude mít finanční problémy, většinou využívá vlastních peněz ze skupiny ING," uvedl Šťastník.
    Další odborníci soudí, že s financováním nebude mít projekt potíže bez ohledu na developera. "Neočekávám, že by měl developer problémy s financováním, a to kvůli vysoké kvalitě projektu, který je možný v této lokalitě rozvíjet. Ačkoli náklady na development zde budou relativně vysoké, budou lehce kompenzované očekávanými zisky," podotkl Kanters.
    Pokud k přeměně Masarykova nádraží na bytovou, kancelářskou a obchodní lokalitu dojde, zařadí se vedle dalších současných velkých developerských projektů plánovaných v metropoli na pozemcích kolem železnic. Mezi ně patří plánovaná výstavba v okolí nádraží Bubny, na nákladovém nádraží Žižkov nebo okolo Smíchovského nádraží. Rozlohou se těmto projektům v širším centru Prahy vyrovná ještě projekt nového obytného a administrativního komplexu na Rohanském ostrově.


> Praha už nepočítá s Masarykovým nádražím, chce tam byty [6.8.2008]
2 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
revitalizace = zrušení??
PH
18.08.08 01:23
zobrazit všechny komentáře

Související články