Zdroj
Doc. PhDr. Jiří T.Kotalík, CSc.
Vložil
Kateřina Lopatová
16.01.2008 22:40

zpět na článek
24 komentářů
hurá,
Vích
| 17.01.08 12:01
to mám radost z výstižného textu. Neodpustím si ale rýpnutí - neměla tato slova zaznít před 2 lety?
pozdě, ale přeci
Pepito
| 17.01.08 08:55
Pane Víchu, máte pravdu, ale přesto: konečně, konečně...
hmmmm
Filip Kastl
| 17.01.08 10:55
...skvěle podané a napsané co by se MĚLO udělat,...doufejme, že to i na adresáty zapůsobí stejně přesvědčivě...
Nikdy není pozdě....
Pietro
| 17.01.08 11:23
... ale obávám se, že tento výstižný text těžko zastaví rozjetou mašinerii. Budu doufat, že se ti zabedněnci, kterým je určena, probudí...
To vše tu již je, jen jaksi zesunuto
AB
| 17.01.08 01:56
Text je opravdu velmi dobrý. Pokud jde o jeho kontext, lze jen ještě upozornit na výhrady knihovníků k systému nové NK, které nesměly být vzneseny. (viz. Městská knihovna Praha). K tomu, že vše již je, lze jen upozornit na publikaci Pražská památkoví rezervace, vyd. ÚR HMP, 2001, (viz. stejnojmenná výstava). Publikace odkazuje k Aktualizaci urbanistické studie PPR a na komplexní rozpracovaný materiál. (Mj. str. 63 - Klementinum; Alena Hořejší, Jan Sedlák). Dále se v těchto souvislostech nabízí otázka Kostela Sv. Michaela Archanděla...
Obávám se, že na straně adresáta veřejného dopisu zeje vakum
tomáš Butta Junior
| 17.01.08 04:03
Vážení autoři a signatáři , kteří jste předložili text opravdu bohulibý. Nejhorší pomyšlení , když zkoumám komu je adresován. Představa , že na straně , kterou oslovujete není opravdu nikdo , kdo by byl schopen vaši výzvu vyslyšet a hozenou
rukavcici zvednout Skutečnost , že v čele naší země je reprezentace , která za téměř dvacet let nebyla schopna dát dohromady státní správu , která je skutečně v troskách. Další skutečnost , že politickou strukturu reprezentují ať již v parlamentní sféře , tak i ve veřejné správě nýmandi a ošmrdové najhrubšího zrna , V čele státu sedí regulérní ruský agent a českému žívlu blízký švajneraji se chtějí dostat na kobylku opravdový Švajner s podvodnickým čunětem halícím se do křesťanského hávu , V čele vládní koalice se vyvalujjí dva Rumuni ( řekněme Valaši ) , Dále se tam vyskytuje Kazašská vlastenka Džamíja, a všichni ti , kteří alespoň zpočátku skýtali jakousi naději ať již se jedná o prezidenta kulisáka s dramatickým repertoárem nebo Peťku Pitharta a jim podobné nadějné veličiny všidchni zalezli do nory a teď reprezentují českou veřejnost ve světě veličiny typu Zahradila a podobní komunističtí tlučhubové. Vyzývám Vás , abyste jako přídavek k Vašemu dopisu věnovali ještě trochu pozornosti , komu svůj apel konkrétně adresujete. Možná že můj nářek by Vám měl připadat moc pesimmistický, ale opravdu nevidím , kdo by mohl vytvořit veřejnoiu autoritu z existující bažiny a vybudovat platformu , která by umožnila formulovat pozitivní akce , jako odpověď na Váš apel!
Výhrady knihovníků
Z. Kotlar
| 17.01.08 04:54
Někteří z knihovníků přece vznesli své výhrady. Viz např. skvělý článek "Blob aneb Národ sobě" v listopadovém čísle knihovnického on-line časopisu Ikaros na
http://www.ikaros.cz/node/4401.
vyhrady knihovniku a knihovnic
misko
| 17.01.08 04:21
taky jeste uklizecek?
neda mi nespomenut si pri tej prilezitosti:

http://www.archiweb.cz/salon.php?action=show&id=1013&type=10 &comments=show

...aj ked viem ze AB to zrejme myslel inak.

text je to dobry, ale otazkou ostava, ci je naozaj riesenim vratit sa na zaciatok. podla mna to ma tiez mnozstvo negativ. (vnimanie architektury ocami verejnosti, mozne horsie riesenie co sa tyka pozemkov, ako je letna - pretoze to je v rukach mesta, dalsia sutazna porota bude automaticky ovplyvnena, tym co sa deje a urcite bude preferovat nejaku konformnejsiu stavbu - minimalne budu existovat take tlaky, etcetera..)
vyhrady knihovniku a knihovnic
misko
| 17.01.08 04:04
taky jeste uklizecek?
neda mi nespomenut si pri tej prilezitosti:

http://www.archiweb.cz/salon.php?action=show&id=1013&type=10 &comments=show

...aj ked viem ze AB to zrejme myslel inak.

text je to dobry, ale otazkou ostava, ci je naozaj riesenim vratit sa na zaciatok. podla mna to ma tiez mnozstvo negativ. (vnimanie architektury ocami verejnosti, mozne horsie riesenie co sa tyka pozemkov, ako je letna - pretoze to je v rukach mesta, dalsia sutazna porota bude automaticky ovplyvnena, tym co sa deje a urcite bude preferovat nejaku konformnejsiu stavbu - minimalne budu existovat take tlaky, etcetera..)
Jde o cas a nase touhy
Lumir Kajnar
| 17.01.08 05:39
Vlna zámu o knihovnu se v pravidelných intervalech vzdouvá již více než 9 měsíců. Podle mého názoru je správné, že se společnost rozdělila, jinak by nevzbuzovala četné debaty, které často přecházejí zcela mimo rámec líbí/nelíbí. Jeden plastový model a jeho autorská obhajoba otevřely dlouho skrývané účty za nevyřešené územní plány, obousměrné postoje magistrátu, nedokonalými výběrovými řízeními apod. To vše otevřelo propusť nekonečné kritice všeho, čeho se knihovna dotkla. A dotkla se mnoha lidí. Proto budou přibývat petice pro a petice proti. Mne netrápi, že soutěž neproběhla bez sebemenších pochybností, protože nesouhlasím, že nějaká dokonalá soutěž vůbec existuje. Jsou jen hrubé rámce, ve kterých probíhá s jediným cílem - vybrat nejlepší možný z těch, kteří se do soutěže přihlásili. Zodpovědnost za kritéria, podle niž porotci vybírali, leží jen na jejich bedrech. Podívejme se na to kladně. Respektujme rozhodnutí poroty, sjednejme předjednanou smlouvu na pozemek, začněme stavět novou knihovnu, ale buďme velmi kritičtí na kvalitu stavby a její fungování. A poučme se: žádejme zodpovědný přístup porotců u jiných soutěží - národní fotbalový stadion a ústí vnitřního pražského okruhu, jejichž dopady paradoxně veřejně nikdo hlasitě nenapadl -, naučme se pořádat soutěže např. podle mezinárodních standardů, a chtějme postavit pěkné stavby.
Myslím si, že komise hrají o čas a budou rozpuštěny po zákulisní dohodě o kompromisu, který se my, nezúčastnění, nedovíme. Nejde o architekturu, ale politiku. Názory odborníků, kladné i záporné, jen dodávají materiál pro prezentaci případných rozhodnutí.
Upřímná radost z petice
| 17.01.08 10:56
Upřímná radost z petice by pro mne byla o to větší, kdyby ji "prohavlovská = prokaplického" média vůbec pustila do éteru. Je třeba říci, že se v této devět měsíců trvající kauze ukázalo, jak silná je v oblasti kultury a umění tato "klika", která po celou dobu naprosto nedemokraticky zesměšňuje a bagatelizuje odbornost i názory opozice. V televizi vždy uslyšíme pouze monolog Ježka, Kaplického, Vávry, nebo nic si nemyslícího Béma... Dialog zde byl od počátků zaškrcen, je smutné, že se tak děje od lidí, kteří hlásají o morálce, totalitách a maloměšťácích... Jedině silný tlak veřejnosti může zapůsobit na adresáty, aby ji vzali vážně, ale jde to dnes bez médií ?
...K OTÁZCE NAČASOVÁNÍ NALÉHAVÉHO OTEVŘENÉHO DOPISU
hanuš zápal
| 18.01.08 01:02
...NIKDY NENÍ POZDĚ ZAPOČÍTI S VĚCÍ DOBROU A UŠLECHTILOU...
ctihodným kmetům
robert
| 18.01.08 02:21
Lepší než nafukovat Klementinum a devalvovat jeho hodnotu dalšími úpravami je postavit moderní knihovnu. Vaše iniciativa s cílem zachovat studentský život v centru Prahy je chválihodná, ale vývoj se nedá zastavit. Navíc vítězný návrh je v proudu free form architektury, která už nepatří do vašeho myšlenkového světa a to je jeho největší chyba.
Knihovna univerzity, povinný výtisk a brak
Fedi
| 18.01.08 06:08
Jen pár poznámek a upřesnění. Plakat nad ztrátou karolinské univerzitní knihovny před více jak 300 lety, je jako přesvědčit svět, že součástí naší země je Slezko nebo Korutany. Taky tomu kdysi tak bylo. Na upřesnění k archivaci tzv. povinného výtisku, v roce 1782 to byl jeden exemplář od pražských tiskařů, od roku 1807 z území historických Čech. Teprve od roku 1935 z celého tehdejšího Československa a dva exempláře povinných výtisků má dnešní NK až od roku 1947. Nikdy rozsah práva povinného výtisku nebyl u obou exemplářů stejný. Archivuje se pouze tzv. první, úplný a druhý slouží běžně čtenářům ke studiu. A co se týká hodnocení, že 80% je brak??? Kdo to posoudí?? Takových režimů už bylo, co vyřazovaly, protože to byl brak a to zase příliš nebezpečné a odvážné. Vzpomínaná německá Deutschen Nationalbibliothek sídlí ve Frankfurtu nad Mohanem, v Lipsku a v Berlíně a veškerý německý brak skladuje uprostřed těchto "vesnic" daleko od lidí a čtenářů v nových nebo v rekonstruovaných budovách. V Lipsku zrovna rozšiřují budovu http://eb4.d-nb.de/eng/architektur/index.htm a ve Frankfurtu to také zrovna není modernisticky zfušované baroko http://www.d-nb.de/eng/service/fuehrungen/fototouren/einzelb ilder/tour_1/bild_1.htm
> Upřímná radost z petice
Hana Kratochvílová
| 18.01.08 07:04
nevěřícně zírám, že nejčtennější deníky petici ignorují - když se uřekl třeba jen Pavel Bobek, hned jeho plácání tiskly... mám tendenci si o novinářích definitivně myslet to co Zeman
2 Robert
Pepito
| 19.01.08 09:53
Roberte, Roberte, že vy jste si ten otevřený dopis nepřečetl moc pečlivě? To určitě není chválYhodné.... Nebo že by se jeho obsah prostě jenom nedostal do vašeho myšlenkového světa?
v Robertově světě
Hana Kratochvílová
| 19.01.08 03:10
je místo jen pro nové a pokrokové
2 Pepito
robert
| 21.01.08 07:22
No tak je to chvalitebné. Dopis jsem si přečetl pečlivě.
2Robert
park
| 24.01.08 08:06
Je mi přes čtyřicet, ale např.Kaplického návrh nepovažuji ani za avantgardní, ani moderní stavbu.
Je to nudná a vyčpělá "mrdka" z konce 80tých let.....doufám, že Vaši vrstevníci vykazují poněkud širší kulturní rozhled a dokáží lépe rozlišit invenční přístup k architektuře od oficiálně servírované pózy.
ještě pár slov k robertovi
jeeves
| 25.01.08 10:41
Za "free form" architekturou se většinou schovává jen ta "free form" - architektura z toho jaksi sublimuje. Když pominu fakt, že pan Kaplický je (při vší úctě) také ctihodný kmet, tak rovněž nepovažuji jeho návrh za nijak zvlášť moderní ani sofistikovaný. Zkus to srovnat třeba se skvělou stavbou univerzitní knihovny v Berlíně od Normana Fostera - to je "majstrštyk". To považuji za skutečnou architekturu nejen z hlediska formy ale i promyšlené funkce,která při návrhu té formě musí předcházet.
pro jeevese
robert
| 28.01.08 03:10
Vůbec nejlepší by bylo zakopat knihovnu na Letný celou. Prosklený trychtýř pod úrovní pláně, pod kterým se vyhřívají čtenáři. Prováděčku zpracuje Norman.
stanovisko SKIPu
zm
| 29.01.08 02:14
http://skip.nkp.cz/KeStazeni/SKIP_OtevrenyDopis280108.pdf
ad Skip, ve nekdo, vo co de?
Alena
| 31.01.08 05:37
Moc skipu nerozumim, kdo mi jejich text dokaze prelozit do srozumitelstiny?
Ala
Ad Skip
Miro
| 09.03.08 12:46
Ad Alena: I když se vším, co píše SKIP, se také neztotožním, přeložitelné je to zhruba následovně: reakce na petici nekompetentních osobností, které možná rozumějí svým oborům, ale nikoli problematice knihovnictví. SKIP komentuje především snahu o "montování" UK do problému, což zřejmě někteří petenti chtějí využít ve svůj prospěch a pak tvrzení o 80% literárního braku, což je u P.T. petentů ukázka ignorance prvního řádu. Osobně však s jádrem petice souhlasím, neboť žádná odborná diskuse o knihovně neproběhla (ani ve SKIP), dokonce zadání neprobírala ani vědecká rada NK. Viz též výše zmíněný článek v Ikarovi.
A kampak ta petice z archiwebu vlastně zmizela?
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.