Vložil
ČTK
27.02.2013 16:50
Praha


zpět na článek
12 komentářů
... |:-)
ondrejcisler
| 27.02.13 06:23
nedá mi to abych se nezeptal - proč tedy inženýři zakládali na stejné univerzitě duplicitní obor architektura?
odpoved
architekt z fa
| 28.02.13 08:45
prece proto, aby inzenyri zajistili svemu potomstvu lepsi konkurenceschopnost a prestiz. nase zeme je prece plna vsehoschopnych jedincu - tak nejak jiz nad unosnou mez.
sebedestrukce oboru
:-(
| 28.02.13 09:34
bohužel nejenom v Praze ale i Brně - tento stav je důsledkem i nekoncepčnosti odborného školství v tomto oboru, kde je hlavním kriteriem poměr st.příspěvku na hlavu, který každoročně vygeneruje z Liberce, Prahy, Brna a myslím i Ostravy mladé architekty, kteří mají nyní velmi malou šanci na uplatnění v rámci tak malého a pokřiveného trhu v ČR. Tento stav je dlouhodobý, v odborné veřejnosti vnímaný a v podstatě je těžko pochopitelné proč tento profesně-sebedestruktivní proces neustále běží ve stejných kolejích dále - resp. s všeobecnými úspornými kroky možná i intezivněji protože čím víc hlav tím víc subvencí...
STRATEGIE VŠ
VOPALECKÝ
| 28.02.13 12:03
"je u nás relativně málo architektů a hodně práce. Myslím si, že pro mladého architekta v Německu není rozhodně tak snadné si založit vlastní kancelář, jako u nás. Znám spoustu studentů, kteří začali hned po škole a ani vlastně nečekali ty tři roky, a práce mají pořád až nad hlavu." L. Lábus 2006
http://www.archiweb.cz/salon.php?type=10&action=show&id=2083
Pro ":-("
Proudoveletadlo
| 28.02.13 02:31
Tento proces rozhodně neběží ve stejných kolejích, alespoň ne na všech fakultách. Na stavárně čvutu již naplno započal proces snižování absolventů magisterského programu a jejich produkce klesá momentálně meziročně tuším o 10%.
architekt na úřadě
Petr Brožek
| 28.02.13 09:30
Trochu provokativní otázka. Co je špatného na tom, že architekt skončí na stavebním úřadě? Vždyť dneska tam sedí středoškolačky se stavební průmyslovkou, které nemají o architektuře a urbanismu ani páru. Není lepší, když je tam někdo, kdo tomu aspoň trochu rozumí?
architekti na úřadě
památkářka
| 28.02.13 10:36
Úředník není sprosté slovo, to jen média pořád prudí a přiživují blbou náladu.
Souhlas s panem Brožkem, je trochu elitářské, když je práce na úřadě označena za něco degradujícího profesi architekta, pořád přece to důstojnější než posluhovat pod cenou na IČO v cizím ateliéru, či v horším případě zahodit vzdělání a jít třeba prodávat lampičky. Není nic špatného být gramotným partnerem pro stavebníky, projektanty, nakonec i pro vedení úřadu a radnice.Zejména v menších obcích je přece doktor,učitel, architekt, velmi prestižní profese. Proč by nemohli architekti na úřadech excelovat a pomoci v této zemi civilizovat kvalitu měst a vesnic, zapojit se do ochrany krajiny v procesu tvorby územního plánu, aktivně se účastnit doplňování ÚAP....? Inženýři se za práci na úřadě nestydí. Architektů na úřadech navíc není málo, většinou jsou tam respektováni a práce vůbec není nudná. Maserati za plat tedy nekoupíte, ale živořit taky nebudete. Nebojte se o tuto práci zajímat, heslo : co Tě nezabije, to Tě posílí, platí (uvidíte, že vyjde to druhé).
architekt na úřadě
Askii
| 28.02.13 10:07
Myslím si, že na tom není špatného nic. Právě naopak je dobře, že museli dát přednost architektovi, než někomu méně kvalifikovanému a zároveň je u architekta škoda, aby nesehnal práci v oboru, oproti někomu méně kvalifikovanému, který může šest let místo studia VŠ investovat do své rekvalifikace...
architekt na úřadě
dfgh
| 02.03.13 12:46
Špatného na architektovi na úřadě není nic, jenom představa, že se tam dostanete bez známosti, je úsměvná, uvědomte si, že dnes se na výběrové místo do "státního" přihlásí desítky zájemců, a tahle státní, dobře placená, flákárna není pro každého.

V nějakém jiném příspěvku se tady nějaký památkář rozplýval, jak je architektura krásné povolání, chápu ho, Minimálně 30 tisíc hrubého jistých, dalších 30 bokem, za to že někde přimhouří očička nad nějakým střešním oknem anebo podobnou blbinou, v práci v pondělí a ve středu, jinak už po obědě na tzv. "místním šetření" - tedy na svých kšeftech anebo doma, a v pátek po obědě už na chalupě, odpovědnost nulová - chápu ho ...

ALE, jestli tam nemáte maminku minimálně na místě vedoucí odboru anebo místostarosta není Váš příbuzný, zapomeňte. Nepřijmou Vás tam. Nějaké schopnosti, zkušenosti, bla, bla mají nulovou cenu, a spíš Vám přitíží, buď tam máte známé anebo někomu děláte křoví.
architekt na úřadě
jack
| 02.03.13 11:35
Znam nekolik kamaradu architektu, kteri po skole sli na urad, nemaji s tim problem a zadnou protekci nepotrebovali. Ta prace ma svoje vyhody a nevyhody, nekdo ji dela naplno a nekdo se tam flaka. 30000 hrubeho rozhodne nemaji a jak rika "pamatkarka", je to jedna z dulezitych cest, jak se vyhrabat z ty podprumerny urbanisticky a architektonicky brecky, ve ktery jsme az po usi.
architekt na úřadě :)
nenaivní architekt s nohama na zemi
| 02.03.13 03:45
naprostý souhlas s DFGH.
zajímalo by mě, co to bylo za superinteligentního architekta, že šel na hned na úřad.
nic proti schopnostem tohoto člověka, ale přijde mi to hohooooooooooodně zavádějící informace.
navíc jsem měl takovou obrysovou představu, že na úřadě by měli být lidé s mnohaletými zkušenostmi a praxí z oboru.
stačí mi vidět, jak se přidělují místa v našem městě nejen na památkářích. jaká je tu tlačenka a kdo má kde své koně.
takto kamuflovaný komentář komory k situaci v oboru může sežrat jen skupina lidí, kteří o svém okolí nic neví, nebo je to cíleně nezajímá.
k situaci a financování škol - stačí se informovat na dvě hlavní jména: IVAN PILIP a PETRA BUZKOVÁ - intelingenti na entou.
ostatní si dohledejte sami.
ještě jsem si vzpomněl na jednu odpověď na dotaz, proč ČVUT produkuje tolik architektů, která zazněla od tehdejšího děkana Šlapety: "Potřebujeme přece mnoho architektů". / rok cca 2002 ?
architekt na úřadě
památkářka
| 02.03.13 04:39
Lituji zapšklost dfgh, asi měl po půlnoci špatnou náladu. Médii udržovaná představa, že státní zaměstnanci jsou parta líných flákačů, je sprostá a kolega dfgh asi někde narazil a má do smrti jasný názor. Třicet tisíc neberou ani lidi s 25letou praxí, stačí si přečíst mzdové tabulky MPSV. Se stále více komplikovanými požadavky na obsah dokumentace, argumentaci, když potkáte nekvalitní projekt, složitost řízení a i agresi řady investorů, kteří se raději třikrát odvolají než by respektovali odborný názor, práce geometricky narůstá. Slušní investoři se pak oprávněně diví, jak všecko dlouho trvá, když zaměstnanci úřadů opravdu nestíhají. S tou korupcí se to zcela záměrně paušalizuje, aby se lidi štvali navzájem. Je asi obecná a různě zažitá v různých oborech- nejen ve stavební agendě - a bohužel lidi si ji pěstují na obou stranách. Na úřadech architekti skutečně nejsou nic nenormálního (projeďte si weby různých úřadů, ale i Národního památkového ústavu) a děkuji jackovi, že mne racionálně podpořil.
A ještě k té protekci - výběrová řízení mají přece vždy své kvalifikační předpoklady a je otázka, kolik jich architekt dfgh nespokojeně absolvoval. Spíše si myslím, že bývá nouze vybrat, když se kvalitní a komunikativní architekti na konkurs nehlásí. Je taky pravda, že obecnou redukcí pracovních pozic (aplikovanou jako hurá akce 10%, tj. plošně bez rozboru skutečných potřeb či převisu kapacit) ubylo i příležitostí se někam hlásit. Možná by mohla pomoci i ČKA, kde by se sbíhaly poptávky po práci architektů hromadně - i zdejší burza práce je v tomto směru docela náhodná a úřady o ní asi ani neví.Většinou tu čtu poptávku ateliérů.
Věřte, vždycky může být hůř, když budou architekti málo vidět i ve veřejném sektoru a budou se tvářit, že je tato práce nezajímá. Pěkný slunečný víkend všem,(jdu psát spisy, co jsem si musela vzít na neděli, jak je u státních flákačů zvykem),
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.