Dopravní podnik získal 7,4 mld. na metro A, o část dotace přišel

Zdroj
Jana Hrubá
Vložil
ČTK
08.11.2013 09:05
Praha - Pražský dopravní podnik neobdrží celou evropskou dotaci, kterou mohl získat na dostavbu metra A. Ministerstvo dopravy mu přidělilo 7,4 miliardy korun. Další část dotace ve výši 3,9 miliardy mu ale nepřiznalo kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách. Ministerstvo o tom rozhodlo na konci září. Na dotaz ČTK to dnes řekl mluvčí MD Tomáš Neřold. Podle radního Jiřího Pařízka Praha požádala o to, aby mohla zkrácenou dotaci čerpat na jiné dopravní projekty. O evropské peníze by tak prý přijít neměla. Zda se nižší dotace projeví na financování celé stavby metra A, město ani podnik nesdělily.

    Také podle nového ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše nejde o faktické snížení dotace, ale o snížení "dotačního stropu", který by prý podnik stejně nikdy nečerpal. "Dopravní podnik ani Praha o žádné peníze nepřichází," zdůraznil na tiskové konferenci. "Korekcí se snižuje maximální možný limit dotace, který jsme ale nikdy neuvažovali využít, protože to ani nejde," doplnil.
    O zkrácení dotace ministerstvo dopravy rozhodlo kvůli výsledkům kontroly, podle které podnik pochybil ve dvou zadávacích řízeních na stavební a technologické práce. Podmínky prý byly diskriminační. V jednom případě údajně chybně stanovil příliš vysoký obrat firem, které měly možnost o zakázku na dostavbu metra usilovat. Ve druhém případě chtěl, aby firma, která vyhraje tendr, měla česky hovořící zaměstnance. Obě zakázky se uskutečnily za éry exředitele podniku Martina Dvořáka.
    Ďuriš s výtkami ministerstva nesouhlasí. "Ministerstvo dopravy vyčítá dopravnímu podniku diskriminační kritéria, ale z mého pohledu byla tato kritéria přiměřená, tehdejší znění zákona neporušovala," řekl ČTK. Podnik kvůli tomu před časem podal námitku, ministerstvo o ní zatím nerozhodlo. "Námitku ministerstvo vyřizuje," uvedl Neřold. Ať už prý ale rozhodne jakkoli, na výši poskytnuté dotace to vliv mít nebude. Podnik se i tak podle Ďuriše hodlá bránit. "Nejde o peníze, ale o dobré jméno firmy," tvrdí.
    Neřold ČTK řekl, že o přidělení 3,7 miliardy korun, která by Praha mohla získat na dopravní projekty, zatím není rozhodnuto. Kdy se tak stane, není jasné. Záleží prý nyní na Evropské komisi, zda povolí převedení částky z operačního programu životního prostředí pod operační fond dopravy. Podle Pařízka by tyto peníze mohly směřovat třeba do oprav tramvajových tratí.
    Náklady na prodloužení trasy metra A do Motola, které má být dokončeno v příštím roce, se odhadují na 22,5 miliardy korun. Praha si chce na stavbu z úvěru Evropské investiční banky (EIB) vzít 11 miliard korun, šest miliard z toho už vyčerpala. Zkrácení dotace by ale údajně mohlo ohrozit čerpání peněz z EIB.
    Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
0 komentářů
přidat komentář