Developeři lákají na akční slevy nových bytů

Zdroj
Daniel Novák
Vložil
ČTK
06.01.2009 16:05
Praha

Praha - Některé realitní firmy zahájily rok 2009 slevami nových bytů. Další snižují ceny garážových stání, ohlašují "výprodej sklepů" nebo nabízí "šeky na kuchyň". Všechny společnosti ale zatím snížení cen prezentují pouze jako akční slevy. Žádný developer dosud oficiálně kvůli krizi ceny plošně nesnížil. Vyplývá to z dnešního zjištění ČTK na internetových stránkách hlavních developerských firem. Podle realitního odborníka však zatím plošné snížení cen bytů čekat nelze.
    Slevy ve výši kolem šesti procent z ceny bytu nabízí v  takzvaném "zimním výprodeji" do konce ledna společnost Central Group. Kupující tak může ušetřit 200.000 až 500.000 korun. Pětiprocentní snížení cen nového bydlení nabízí do 11. ledna v rámci "vánoční slevy" také společnost Finep. Další akční slevy plánuje firma na únor, sdělila ČTK mluvčí Finepu Pavla Temrová.
    Metr čtvereční levnější až o 2000 korun nabízí v jednom z rozestavěných projektů v rámci "zaváděcích cen" společnost Skanska Reality. Akci zahájila v  půlce září 2008, trvat má až do konce března. Platí však prý jen pro 20 prvních zájemců. V jiném projektu zase Skanska Reality nabízí šek na kuchyň v hodnotě až 150.000 korun. Štěstí však prý bude mít opět jen prvních 30 zájemců; podmínkou je navíc uzavření rezervační smlouvy na byt o velikosti 3+kk nebo 4+kk.
    Developerská firma Orco se snaží u některých projektů nalákat zákazníky na levnější ceny garážových stání, někde ohlásila i zlevnění sklepů. Podle mluvčí Orka Petry Šedinové se ale sklepy i garáže prodávají také samostatně, nemusí se vázat na konkrétní byt.
    Slevy ale na zákazníky jako magnet fungovat nemusí. Například Finep prý během "vánočního" snížení cen prodal několik desítek bytů, pro kupující však údajně akční cena klíčovým lákadlem nebyla. "Sleva nebyla hlavním důvodem zvýšení našich prodejů. Investice do nemovitosti je v těchto časech nejbezpečnější typ investice," uvedla mluvčí firmy.
    Firmy se zatím zdráhají dát do souvislosti množství akčních slev s propadem poptávky po nových bytech o pětinu až třetinu, kterému většina developerů kvůli krizi čelí. "Srovnáme-li stav s minulostí, slevové akce byly, jsou a budou. Mohou to být slevy při příležitosti různých výstav, dnů otevřených dveří a podobně," poznamenala Temrová z Finepu. "Doprodej sklepů a garážových stání je běžným a historicky k němu docházelo i například v období plošného růstu cen v předcházejících obdobích," dodala mluvčí Orca.
    Ani realitní odborník se nedomnívá, že by množství slev představovalo nový trend trhu jako celku. "Pokud někteří developeři v současné době přikročili ke snížení ceny, jde pravděpodobně o řešení aktuální situace konkrétního projektu, například nutnost dostát podmínkám rychlosti prodeje kvůli financující bance," řekl ČTK Pavel Smolka z mezinárodní poradenské společnosti King Sturge. U nových projektů podle něj v současnosti plošné snižování cen očekávat nelze.
0 komentářů
přidat komentář