Praha - Iniciativa Auto*Mat usiluje o přetvoření pražského Smetanova nábřeží na pěší zónu. Nedaleko Karlova mostu dnes uspořádala happening, při kterém lidé v maskách primátora Bohuslava Svobody (ODS) a jeho náměstka Karla Březiny (ČSSD) symbolicky ulici otevřeli pouze pro chodce a pro tramvaje. Město by podle nich mělo v těchto místech zklidnit dopravu. "Smetanovo nábřeží je ostudou Prahy. Místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama procházejí denně desítky tisíc Pražanů i turistů. Téměř celou ulici přitom zabírají pomalu se sunoucí auta a ve většině z nich sedí jediný člověk," poznamenal Vít Masare z Auto*Matu. Iniciativa svou akcí, při které její členové převlečení za představitele města "slavnostně" přestřihli pásku, a otevřeli tak nábřeží jako pěší zónu, chtěla upozornit na problém dopravy v centru města. Zklidnění Smetanova nábřeží podle členů Auto*Matu sliboval již v roce 2005 minulý primátor Pavel Bém (ODS). Nábřeží se ale pro dopravu uzavírá pouze jednou ročně v rámci Týdne mobility. O prázdninách byla ulice pro dopravu částečně uzavřena kvůli opravě tramvajové trati. "Rekonstrukce byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli. Proto spouštíme petici a žádáme Pražany o podporu," uvedl Masare. Podepsat ji mohou na webových stránkách organizace. Podle studie iniciativy většina řidičů používá nábřeží jako zkratku, pouze malá část z nich má na nábřeží cíl své cesty. "Objízdná trasa je vzdálena zhruba dva kilometry, jde o Strahovský tunel," podotkl autor studie Vratislav Filler. Zákaz vjezdu aut by podle něj uvolnil cestu tramvajím. Na nábřeží by vytvořil promenádu s alejí stromů, lavičkami, restauracemi a kavárnami. "Do oblasti by měly mít povolení vjezdu pouze vozy zásobování a taxislužby," dodal. Auto*Mat má podle něj příslib Svobody, že se bude tématu věnovat. Zatímco podle Fillera již alternativní cesty pro automobily na Smetanově nábřeží existují, vedení města má opačný názor. "Dělali jsme si celou řadu analýz této situace. Musím bohužel konstatovat, že dokud nebude dořešen okruh, není možné tuto oblast uzavřít. Dokud nebude dokončen (tunelový komplex) Blanka, dokud nebude uzavřen (městský) okruh, je to věc jenom hypotetická, o které si můžeme říkat, že by byla dobrá," řekl Svoboda. Pro zklidnění Smetanova nábřeží se vyslovili i představitelé významných institucí, které na něm sídlí. "České filharmonii jako světově významnému orchestru by se hrálo lépe bez aut stojících v kolonách u Rudolfina. Podporujeme snahu zklidnit Smetanovo nábřeží a zpřístupnit ho více chodcům, kteří se zde budou moci procházet tak jako kdysi první dirigent filharmonie Antonín Dvořák," citoval Auto*Mat ředitele České filharmonie Davida Marečka. Zastání Auto*Mat získal i u děkana Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Michala Stehlíka. "V centru města jsme dlouhodobě obětí přehlcené dopravní situace a vytvoření klidové zóny by mohlo přinést významně příjemnější prostředí pro všechny, kdo se zde pohybují. Přivítal bych to i z hlediska lepšího prostředí pro studentský život uvnitř Prahy," uvedl podle Auto*Matu Stehlík.