Vložil
ČTK
07.06.2010 08:55
Slovensko

Bratislava


zpět na článek
18 komentářů
Svatopluk - král Česka?
Petr Skála
| 08.06.10 11:18
Občas zírám co jsou schopni někteří redaktoři vyplodit. Chápu, že toto není historický časopis, ale psát takové nesmysly je opravdu zarážející
Proboha, Svatopluk byl významná postava MORAVSKÝCH dějin!
R
| 08.06.10 01:46
O "starých Slovácích" mluví jen Fico a Čechy do toho nepleťte už vůbec.
to Petr
stano
| 08.06.10 03:57
Máte pravdu, písať takéto nezmysly je ozaj zarážajúce. Preto radšej nabudúce poriadne čítajte (hoci aj viackrát), než zas nejaké bez rozmyslu vychrlíte.
to Stano
Petr Skála
| 08.06.10 05:59
Zcela mi uniká smysl Vaši reakci na můj příspěvek. Na co a na koho jste reagoval?
ad petr
karel
| 09.06.10 01:41
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Great_moravia_svatopluk. png

unika vam toho vic..
ad karel
Petr Skála
| 09.06.10 10:39
Byl by jste tak velmi laskav a zdělil mi alespoň jednu věc co mi uniká. Možná, že jste si nevšiml otazníku v nadpisu - to měla být ironie. A jen na doplnění. Wikipedia je jistě dobrý zdroj pro rychlé informace, ale pokud se o problematiku zajímáte hlouběji je nutno čerpat z profesionálnějších zdrojů.
.
R
| 09.06.10 10:28
Tak ono je to složitější. Jednak je sporné to označení "král", ale hlavně opravdu jde v prvé řadě o Moravu. Velehrad byl podle většiny pramenů na Moravě a vládl odsud snad i Svatopluk, pravděpodobně ne z Nitry a už vůbec ne z Bratislavy. "Nitranské knížectví" bylo lenní a i všechna ostatní území včetně Čech byla závislá. Čili socha Svatopluka v Bratislavě je absolutně směšná šaškárna a článek ČTK na toto téma, kde se víc jak o Moravě píše o Čechách zrovna tak.
karel
Petr
| 09.06.10 10:53
Musím reagovat jako na Stana. Co mi má unikat? Vy snad obhajujete úroveň článku?
I Vámi zmiňovaná wikipedia, přes svoji povrchnost a jednostrannost, mi dává za pravdu. Tak o co Vám jde?
P.S. tohle je druhý pokus se připojit - jen kdyby se objevily dva moje příspěvky.
pro R
Petr
| 09.06.10 11:36
Plně souhlasím s tím co jste napsal. Takto byla myšlena i moje první poznámka a schválně jsem použil ironický nadpis. Asi to nebylo dost zřejmé, ale nechtěl jsem se na tomto fóru rozepisovat o histori. Snad je to nyní již jasné všem.
Kníže nebo král
petr576
| 09.06.10 01:20
Podle mě byl spíše král, ale je možné, že ne všichni ho uznávali. Není sice doložená korunovace,ale v písemných pramenech je uváděn převážně jako REX čož je Král. Uvádějí se i jiné tituly jako REGULUS - menší král, DUC GENTIS- vévoda národa (ne ve smyslu 19.stol.), ACHRON MEGAS- velký vládce. Titul PRINCIPES-kníže si nevybavuji. Ať už byl čímkoli ,knížetem tedy asi nebyl. Je to spíše otitulování z moderní doby, nevím na základě jakých faktů. Snad politické důvody. Pro krále jsou plusové body také tím, že tak byl oslloven v oficiálních dokumentech, (ovšem jako král Slovanů , ne Slováků,) alespoň některými papeži,což byly v té době dost významné autority. Je třeba si uvědomit, že tituly se teprve vytvářely,a je otázkou jestli měli stejný význam jako po roce 1000. Např. uvedený REGULUS. Jeho poddaní ho nejspíše oslovovali slovansky KNJADZ. Tady je otázka je -li to kníže nebo král. Nad KNJADZEM stojí u slovanských titulů CAR,(kde pochybuju, že v té době existoval). Což je chápáno někdy jako král, ale většinou jako císař. Nevím o tom, že by mezi KNJADZEM a CAREM stál nějaký jiný titul. KNJADZ byl u Slovanů té doby nejvyšší. Tedy slovansky spíše taky král.
to petr
stano
| 09.06.10 04:47
Reagoval som na Váš prvý príspevok, pretože mi "zcela unikal smysl Vaší reakce". O Svätoplukovi - kráľovi Česka v článku nieto ani zmienky a za nezmysly politikov ťažko možno viniť redaktorov, takže netuším aké nezmysly ste mali na mysli. Možno keby ste boli trochu konkrétnejší...
to Stano
Petr
| 10.06.10 12:29
Co je na článku špatně již vyjádřil v poslední větě svého příspěvku "R". Můj nadpis byl ironie a měl vyjádřit, kam až můžeme dojít, pokud se bude i nadále pokračovat v čechizaci Moravy a jejich dějin. A tento článek je přesně v takovémto duchu, včetně použití zcela nevhodného názvu Česko. Česko je historické označení Čech, i když se dnes hovorově používá pro celou ČR. Jako oficiální i pro Moravu je však neakceptovatelné. Ne z nějakých subjektivních důvodů, ale vzhledem ke skutečnosti, že má stejný základ jako Čechy. Nelze tedy od něj odvozovat např. přídavná jména, která by umožnila rozlišit místo původu. Což je velmi důležité v mnoha přírodních oborech. Napadá mě srovnání: " Anglie jednou zemí Anglicka" - blbost, že.
ad petruv offtopic
karel
| 10.06.10 08:25
jako moravak jsem si zadne cechcizace v clanku nevsiml, prijdete mi trapny, kdyz vam vadi, ze jsou vyjmenovane zeme serazeny s moravou "az" na duhem miste nebo ze je pouzito oznaceni "soucasne uzemi ceska" ... jak mel vypadat clanek spravne? budte konkretni, prepiste ho moravskokorektne, zabere vam to stejen casu jako plamenna diskuze... diky za to, tesim se, myslim to vazne
jo ahááá
kuzemenský
| 11.06.10 10:11
... já myslel, že tam konečně vztyčili sochu Sváťi Sládečka. Todle mě neba.
to karel
Petr
| 11.06.10 11:46
Pokud si projdete tuto diskuzi, já jsem si jen "dovolil" vyjádřit nesouhlas se stylem článku. Stano a Vy jste mne začali bezdůvodně napadat. Ostatní moje příspěvky byly jen chabá obrana. V posledním jsem napsal více na výslovnou žádost Stana. "Plamenná diskuze" tedy rozhodně není můj problém. Jestli Vám článek jako Moravákovi, tedy moravskému Čechovi, přijde O. K., je to Vaše právo a já Vám to vyvracet nebudu. Mně jako příslušníkovi 350 000 menšiny Moravanů to tak nepřijde, tak mi prosím také ponechte právo na názor a věřte, že o Moravě a jejich dějinách toho vím opravdu dost. Další diskuzi na toto téma zde považuji opravdu za off topic. Kdo by řekl, co jedna nevinná, ironická poznámka vyvolá za vášně.
ad petruv offtopic 2
karel
| 11.06.10 02:57
skoda ze tu ironii umite jen psat, ne cist.. polopaticky - plamenna diskuze = ironie, zadost o zuroceni vasich hlubokych znalosti a prepis clanku tak, aby byl spravne = mineno vazne...

jestli si me chcete zaskaulkovat, narodnost moravska, statni prislusnost ceska.. jestli jsem moravan nebo moravak necham na vas (a nez se zase budete s klidnou hlavou obsahle branit, jeste jednou vas pozadam spis o ten prepis zmineneho clanku jako odpoved, diky)
...
karel
| 02.07.10 01:24
skoda...
to Petr
Eva
| 17.06.11 09:42
sice článek už není aktuální, ale nemůžu nereagovat

"A tento článek je přesně v takovémto duchu, včetně použití zcela nevhodného názvu Česko. Česko je historické označení Čech, i když se dnes hovorově používá pro celou ČR. Jako oficiální i pro Moravu je však neakceptovatelné. Ne z nějakých subjektivních důvodů, ale vzhledem ke skutečnosti, že má stejný základ jako Čechy. "
Česko je oficiální jednoslovný název České republiky, a to již od roku 1998, na základě usnesení celé řady odborníků, geografy počínaje a jazykovědci konče, podobně jako Německo je jednoslovný název pro Spolkovou republiku Německo, zpravidla se jedná o název vycházející z většinového obyvatelstva, ne z historických zemí. Doporučovala bych vám danou problematiku alespoň trochu nastudovat, například přímo v běžně dostupném stanovisku k oné problematice.
Dále bych doporučovala zjistit si z kvalitních zdrojů kdo to vlastně jsou Moravané a zamyslet se nad tím, kým se cítili být Vaši dědové a pradědové, jistě dospějete k rozumným závěrům.
Mnoho zdaru při bádání, věřím, že Vaši energii brzy začnete využívat ke smysluplným a národu prospěšným činům, namísto jeho rozvracení zevnitř.
S pozdravem
Eva
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.