Zdroj
Šárka Dvořáková
Vložil
ČTK
05.02.2010 20:40
Praha


zpět na článek
10 komentářů
Danajský dar
Kateřina Bečková
| 06.02.10 10:59
Mám osypky ze soukromých investorů, kteří zůstávají anonymní. V dnešní době nelze uvěřit, že by ta anonymita byla výrazem skromnosti... Myslím si, že dokud se nevyloží všechny karty na stůl, nelze si diktovat. Vítkov ne , Těšnov možná, Letná dobrá, Staroměstské náměstí nejlépe... Myslím si dokonce kacířsky, že nejlepším návrhem na umístění té "pompézní omalovánky" bylo Výstaviště, protože jde víc o atrakci než o cokoli jiného, kdyby tam ovšem neřádily živly a zdivočelé kočky...
výstaviště
Alfons Myša
| 06.02.10 04:30
Souhlasím s Kateřinou Bečkovou. Navíc je s podivem, jak se, pro Prahu charakteristicky, mlčí o tom, že celá záležitost již byla jednou již vyřešena. Projekt na pavilon Muchovy Epopeje - dost zajímavou budovu (pokud se nepletu od arch. Jindřicha Smetany), jakýsi "stroj" na vystavování té zvláštní bizarní atrakce Muchových hyperpláten byl dotažen a mám dojem, že bylo vydáno i stavební povolení. Pak se ovšem prý Incheba začala stavět na zadní (myslím, že měla s místem nějaké jiné spekulatívní plány) a magistrát, který vše už jednou odsouhlasil, odstartoval a veřejně dlouho naoko prosazoval, celý projekt nechal tiše vyšumět. Dost podezřelé. V médiích se to ovšem dalo sledovat jen okrajově. Pamatuji si jeden článek na Archiwebu, který ještě byl o tom, jak město budovu od arch. Smetany prosazuje a jaký to bude unikát a tahák na turisty... Teprve pak se radní Richter vytasil s geniálním řešením, že pavilon vlastně nepotřebujeme, že vše nacpeme do Křižíkova pavilonu. No, totální pitomec... Ovšem možná to chtěli pojistit a pak zase zapálit... kdo ví.
Atrakce??
Vích
| 06.02.10 06:04
Já bych teda epopej s omalovánkami nezaměňoval. Myslím, že jejich státotvorný symbolismus by se velice dobře snášel s novým radničním sálem na Staroměstském náměstí. Pokud ale z toho má být jen teatrální atrakce - což jsem přesvědčený, že není - pak to skutečně může být kdekoliv.
Tajní investoři by se ale fakt měli jít vycpat, magistrát je jich plný, skoro jako by se tam množili.
Současná společnost se bojí gest a velkých idejí, nemá cíl!
Thomas
| 07.02.10 01:44
Souhlasím s panem Víchem. Dříve nebo později beztak znovu začne česká národní kratochvíle o dostavbu Staroměstského náměstí a toto místo si zaslouží gesto. Gesto, kterého se současná doba bojí stejně jako jakékoliv jiné velké ideje. Tím gestem by (mimo jiné) mohl být důstojný prostor pro vystavení velkolepého díla A.Muchy (ani omylem bych se neopovažoval nazývat ho omalovánkou) s důrazem na národní (chcete-li - slovanskou) identitu. Rozhodně nesouhlasím s tím, aby se jednou Staroměstské náměstí odbylo nějakou politicky neutrální galerií a Slovanská epopej se uklidila do lesa na Vítkov, kde "nikomu nebude překážet".
Vítkov je správně
Raval
| 07.02.10 10:30
Asi kdyby Alfons Mucha tušil, co Peraze svým darem způsobí ... Myslímk,že Staroměstské náměstí je špatně, Epopej jsou vskutku spíš "omalovánky", i když veliké a plné symboliky, která je nám an jednu stranu sice svatá, ale daleko spíš si z ní děláme legraci ... Myslím, že nelze plést muzeum Alfonse Muchy s výstřavním prostorem pro Slovanskou epopej. nejsem si jista, že česká muzea by dala dohromady dostatečně reprezentativní náplň pro autorské muzeum - a kdyby ano, tak by se poměrně rychle ukázalo, že Epopej nepatří k umělecky vrcholným dílům mistrovým. Bylo to ostatně dobře vidět na Muchově výstavě ve Vídni či v Mnichově. Epopej je samostatný celek s jistou dávkou exaltovanosti. A asi to bude docela zajímavá turistická atrakce. Vítkov je pro ni vhodné místo, samo už národní ideovostí naplněné ve stavbě Památníku. Slov o špatné dostupnosti jsou lichá, Vítkov není "les" a s Epopejí by si vzájemně dobře porozuměli.
Atrakce?? .... gest a velkých idejí ...
gallina-scripsit
| 07.02.10 03:44
Pane Víchu, paní Raval, pěkná "polarita" Staroměstské náměstí / les se vyloupla nad představou Slovaské epopeje. Když jsem své asociace zaostřil od dřevěného objektu na Staroměstském (Nějak mi Epopej sedí do dřevěného...) až ke hubině nějakého lesa (zpralesovatělý Krčský?) Vyhrál les! Navíc ta společnost - na Staroměstském Hus, na Vítkově Žižka..., to, společně se idejemi, kterými plátna přetékají, znechutí... až vyděsí. Zdůrazňuji s p o l e č n ě, protože do tajemného pavilonu temnou pěšinou i v parném létě zelenající se studeným mechem - bych za Epopejí rád putoval.


re gallina-scripsit
Vích
| 07.02.10 07:59
Ta polarita Staroměstské náměstí / les je vskutku pozoruhodná, asi tam bude jádro pudla. Přijde mi ale, že více než o kvalitě díla Alfonse Muchy, vypovídá o našem dnešním vztahu k státotvorným ideám a kolektivní paměti a symbolům, které jsou opakovanou totalitní zkušeností z 20. století umlčeny - to ale není vůbec zdravé, je to taková naše národní paranoia. Je dobře se přiučit u Myslbeka, Hynaise, Šalouna, Zítka, Jiráska, ale i u Masaryka. Nebo jejich životní díla, to jsou všechno jen nabubřelé dětinské idee? Možná i proto představa (super-) roubenky v zákoutí lesního palouku, kde Přemysl Oráč přitesává práh (jestli tomu dobře rozumim?), je mi obrazem dnešního ostychu, opatrnosti, skleslosti...
Myslím, že epopej ve své výpravnosti má blízko k velkorysosti hollywoodského filmu, ale to přeci je to, co ji dělá u nás tak bezkonkurenční.

S Vítkovem je zásadní problém, že to je traumatické místo, že tam je stále ve vzduchu genius loci strašidel středověkého popraviště a Gottwaldova mauzolea, více než vítězného bojiště, osluněné vinice a hrdinského národního památníku, a tuto nepříjemnou společnost bych Slovanské epopeji nepřál, protože ona sama o sobě paranoidní není, právě naopak.
...AMEN!
šakal
| 07.02.10 08:30
...(7:- ))
A co ten Těšnov
jonáš
| 08.02.10 02:00
kdyby se tam postavila nějaká pěkná replika střední haly Denisova bádraží, bylo by to aspoň dobově ukotvené .. škoda že jí ten hajzlík Kapek nechal tajně odstřelit.
Endlösung
takyarchitekt
| 08.02.10 03:25
Jiz mi pomalu dochazi, proc toho Muchu chteli panove z Mafianskeho namesti povesit ausgerechnet na tom az podezrele horlavem vystavisti. Vyplaceni velmi dobre pojistky by urcite zaplnila kufry obou "nesmiritelne vuci sobe vyhranenych" stran na radnici a unelecko-historicka hodnota platen by byla jednou provzdy vyresena (nekdo tomu drive rikal "endlösung" ci tak nejak).
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.