Vložil
ČTK
15.07.2019 09:35
Praha


zpět na článek
12 komentářů
Přihořívá...
Vích
| 15.07.19 12:51
Vyšehrad je dobré místo, ale ne nádraží, kde může být škola nebo kulturní sál. Epopej je opravdu důležitá památka, již před lety pro ni identifikovala skvělé místo paní architektka Marie Švábová, vynikající znalkyně historické Prahy, v bastionu na Vyšehradě. Je nejlepší, jaké jsem ze všech variant dosud slyšel. Zde: https://mapy.cz/s/3vykS
kde je místo pro epopej?
jghj
| 16.07.19 03:01
A dívali se za ledničku?
Moravský Krumlov
Myslíková
| 16.07.19 04:27
A co jí dát zpět tam kde byla tolik desítek let !!! Do Moravského Krumlova!
Poutní místo
Vích
| 16.07.19 10:37
Krumlov by byl pěkné poutní místo, výměnou za lebky ze Křtin převezene do Prahy, kde byly sťaty.
Úplně mimo
Ondřej Goetz
| 17.07.19 01:50
Ať už nádraží Vyšehrad nebo zámek v Moravském Krumlově - jako místa pro vystavení Slovanské epopeje jsou to "tipy" naprosto zoufalé. Každý druhý pražský starosta dnes samozřejmě hýří nápady na umístění Epopeje ve své městské části, protože mu to snad může přinést nějaké politické body nebo zájem médií, ale vzhledem k tomu, že Epopej zřejmě nikdy na vlastní oči neviděl, je jeho představa o prostorových nárocích tohoto díla naprosto mimózní. Slovanská epopej je cyklus 20 velkorozměrných pláten, z nichž asi šest má rozměr 6,1 x 8,1 metrů. Triptych "Kouzlo slova", který je její součástí a který má být vystaven vcelku má na šířku rozměr něco přes 16 metrů (takže do nádraží Vyšehrad by se snad ani fyzicky nevešel). Mezi obrazy existují další významové vztahy, které musí být možné vyjádřit jejich prostorovým uspořádáním. Nelze prostě obrazy jen tak seřadit vedle sebe jako sedadla v autobuse. Vystavení Epopeje v jiném než de facto halovém prostoru je tudíž úplně mimo debatu (v jiném typu prostoru se koneckonců za autorova života ani nevystavovala). A to nemluvím o prostorových nárocích na vystavení Muchových skic, na administrativní zázemí, na krátkodobé výstavy a samozřejmě na návštěvnické centrum, které bude muset být podstatně větší, než jak u nás v ČR bývá zvykem. Slovanská epopej je zřejmě divácky nejatraktivnějším dílem výtvarného umění na našem území, její návštěvnost bude mimořádná. To je nakonec i další důvod, proč ji nevystavovat v Moravském Krumlově - to, co lidi opravdu zajímá, má být dobře přístupné. (Proto pravděpodobně i Muzeum Louvre založili v Paříži a ne třeba v Bourg-Saint-Maurice-sur-Mere.) Z nádraží Vyšehrad by jednou mohla být hezká secesní "chaloupka" pro nějaké místní kulturní centrum, bylo by ale snazší nacpat Brontosaura do zahradního bazénku, než se zde pokoušet důstojně vystavit nejmonumentálnější dílo českého malířství.
kdyby se jim to chtění z hub do rukou ráčilo přejíti
Karel Kopic
| 18.07.19 06:55
Goetzi, vždyť Muchova Slovanská epopej byla vystavena v Moravském Krumlově minimálně 35 let a asi i více. A byla tam velmi dobře všem přístupná. Jen pražácí by museli zvednout prdel.
Pražácí celé dlouhé dlouhé roky pro její umístění neudělali nic.
...
Ondřej Goetz
| 19.07.19 07:43
Jsem moc rád, že ti naši Moravácí zůstávají pro naše občasné obveselení pořád stejně roztomile bodří jako vy, pane Kopici, ale pokud jde o Slovanskou epopej, tak nastrkat Muchovy obrazy do dvou místnůstek v nějakém rozpadajícím se zámku bychom pravděpodobně dokázali i my v Praze.
Praha
Vích
| 19.07.19 03:59
Já bych si epopej i na Moravě uměl představit, ale Mucha věnoval cyklus Praze a že by ji Praha někomu svěřila, to je celkem velká změna,která její návštěvnost sníží i řádově.
někteří .......
Karel Kopic
| 19.07.19 08:07
Je evidentní pane Goetzi, že jste Muchovu epopej v Moravském Krumlově nikdy neviděl, neviděl jste ty obrazy v tamních obrovských sálech. Pochybuji, že jste Muchovu Slovanskou epopej vůbec kdy viděl.
A o to více mudrujete.
Jinak já jsem z Liboce. To asi ani nevíte, kde to je.
A Moraváci žádní nejsou, jsou pouze a jenom Moravané.
...
Ondřej Goetz
| 20.07.19 11:22
Slovanskou epopej v Moravském Krumlově jsem samozřejmě viděl. Podmínky, v jakých se zde vystavovala byly, jak z hlediska prostorového, klimatického, ale třeba i z hlediska způsobu instalace, tristní.
Epopej na Morave
dsfdsf
| 22.07.19 04:56
Hovořit o Moravském Krumlově, kam se dá z Prahy dostat hromadnou dopravou již za 4 hodiny s dvěma přestupy je skutečné úsměvné . Nepřekvapuje mě, že si to pan Vích dokáže představit....
Je to už trapné...
IK
| 22.07.19 07:36
Dovolte malé shrnutí: Praha v roce 2010 zjistila, že kdesi na Moravě vlastní jakési nevšední obrazy, které je nezbytné „stáhnout“ do hlavního města, protože přes 45 let visely v „naprosto nevyhovujících podmínkách“, aby se následně daly narychlo vystavit v provizorní expozici. Poté se soubor obrazů vydal na cesty. Loňské instalace v Česku pak působily dojmem, že „se to musí někam pověsit“, když bylo těch 100 let republiky, že.
Po 8 letech se debata lokálních politiků „kam s ní“, vrací na začátek. I když zjevně nepanují zásadní rozpory ohledně instalace díla v Praze, chování k epopeji je nadále trapně amatérské, nedospělé až buranské. Skutečně jsou mezi reprezentanty demokratických stran ovládajícími poslední dekádu pražský magistrát jen a pouze takoví nýmandi, kteří nedokáží nalézt shodu ani u takto nekolizního tématu a neodváží se v době konjunktury vypsat soutěž k velkorysému a hlavně kompetentnímu řešení hodnému Muchova daru? Kdy jim dojde, že na to sami couráním po volných barácích nepřijdou? Když pozoruji příběhy Průmyslového paláce, pražských mostů, Národní knihovny atd., začínám se obávat, že si skutečně nic jiného než AB či TO nezasloužíme.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.