4 komentáře
to si Santini nezasloužil
Raval
| 19.06.22 08:15
Tak si s tím poněkud nevím rady. Byl dostavěn východní ambit, který nikdy předtím postaven nebyl. Postavili ho jako kopii západního, ale není to pravda. Vztah západní a východní je asi takový, jako je vztah Walhally a Parthenonu. Vůbec si nevšimli jemných detailů, které západní ambit má. Nemusím ho připisovat Santinimu, ale prostě jen zednickému mistru doby barokní, který měl cit pro prostorové křivky v krvi a nemusel mu je nikdo kreslit.
A pak ta výzdoba – jako že v barokním duchu. Ale to není baroko, není to současno, vlastně je to strašný kýč a velmi neumětelská malba.
Nerozumím tomu. Když už se muselo dostavovat (ale to také nevím proč, ty nedokončené kusy zdí vůbec nepřekážela, ani nic neslibovaly), proč nebyl zvolen novotvar, který by vzešel z architektonické soutěže? Určitě by se mezi českými architekty (ale proč by vlastně nemohla být mezinárodní?) našlo dost tvůrců, kteří by dokázali k Santinimu přistoupit přiměřeně pietně, ale ryze současně – viz třeba věže Emauzského kostela. Jiná otázka je, zda by se našla porota, která by uměla správně a odvážně s vědomím doby vybrat. Asi ne.
A když už se tedy musel postavit ten architektonicky nudný kus, proč aspoň jeho výzdoba nemohla být vedena v duchu současnosti? Ostatně – v Mariánské Týnici se konalo v dávných dobách dost výtvarných aktivit, které by k tomu vysloveně napovídaly.
Jenomže my jsme společnost velmi nesebevědomá. Chceme sice něco dělat, ale bojíme se vlastního výrazu (beru-li, že architektura vyjadřuje svou dobu, tak se bojíme oprávněně). A tak jsme Santinimu neskutečně ublížili. Vlastně se mi ani nezdá, že to bylo vedeno s dobrým úmyslem.
Dobrý úmysl
Vích
| 23.06.22 11:11
Je to stále živé téma, zda dostavovat památky kontrastně či v duchu originálu. Když srovnám tuto dostavbu s kontrastním pojetím plánované na Invalidovně, smysly vnímám, že pojetí v původním stylu je k památce citlivější. Podobně jsem si bez mrknutí oka zvykl a mám radost z nových věží na Malostranské radnici, které tam jsou tak samozřejmé. Na prahu nového tisíciletí je zřejmě správný čas se začíst do historie, abychom si z ní vzali její dokonalý smysl pro harmonii ve všech měřítkách. Je pozoruhodné, že současná architektura nemá detail, který by člověka oslovil, stejně jako jí chybí velký vertikální rozměr spojení s vesmírem. Tuto člověčí znalost a schopnost je dobré zase po letech obnovit, aby moderní architektura přestala lekat a začala léčit.
přistoupit přiměřeně pietně, ale ryze současně - pán bůh s námi a zlé pryč
Lošťák Miloš
| 24.06.22 06:21
Ještěže se povedlo ambit postavit podle plánů Santiniho a v barokním slohu. Pan Santini si to určitě zasloužil.
Přistoupit k nějaké "stavbě přiměřeně pietně, ale ryze současně", dnes znamená postavit tam betonového molocha a k tomu rezavé železné desky. A hlavně pak ta návaznost na okolí. To bývá vždy prohra.

Navaznost na okoli a dobry umysl
Dr.Lusciniol
| 01.07.22 05:11
Dalsi to stvrzeni, ze "cesta do pekel je vydlazdena dobryma umysly". A ta "vzfahovost k mistu" (place relatedness) je jiz dlouho chybejici clanek ve velmi prevazne vetsine nove architektury. Ostatne, ja tento nedostatek si vykladam jako hlavni prvek vzniku pamatkove pece, v poslednich dvou stoletich.
Uspech obnovenych vezi malostranske radnice je naprosto prirozeny, jako obnova Varsavy, nebo vyznacnych budov Drazdan. Proto nevim, proc se vaha treba s obnovou stredovekeho kridla Staromestske radnice, podle navrhu architektu Pavlika a Kasicky.
V pripade Emaus se F.M. Cerny vratil k puvodne bezvezoveho reseni stredoveku ale vztycil tam take ty "plameny husitske revoluce" coz v tehdejsi dobe mu bezesporu pomohlo k vitezstvi v te soutezi. Bohuzel, Hypsmanuv soubor ministerskych budov v okoli byl ale slozen ve vztahu k tehdy tam stojicimu dvouvezi. Proto si myslim, ze delsi rozpeti obou "plamenu" od sebe by bylo jeste uspesnejsi.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.