Zdroj
Za krásnou Olomouc, o.s.
Vložil
Tisková zpráva
21.05.2012 11:55

zpět na článek
22 komentářů
mrakodrapy
tomas
| 21.05.12 02:18
Výškové budovy jsou praktické,na zastavěnou plochu zabiraji malo mista. Tudiz ubyva mene zelene nez pri horizontalni vystavbe. Jsou soucasti moderni architektury, nabizeji zajimava panorama na mesta a jsou proste vypovedi soucasne architektury. Jejich rozvoj je nezastavitelny a kazdy kdo proti jim protestuej je malej čecháček. Pokud chce nekdo videt skutecne vezaky, at vyrazi do NY a necha ty nase mrnousy v klidu rust.
...Chi, chi, chi, chi...
šakal
| 21.05.12 03:43
...předpokládám, že ten první příspěvek sem vložila sama redakce "na rozproudění diskuse". Jinak musím uznat, že jako provokace je to fakt dobrý! Na to se určitě někdo chytí (7;- ))
re mrakodrapy
Jan Brejcha
| 21.05.12 04:42
Pane tomasi, nezastavitelná je jenom lidská blbost. Pořád ještě nevím odkud se berou ty dogmata o tom,že mrakodrapy jsou výpovědí současné architektury, nabízejí zajímavá panorama ( z nich ven ? nebo z venku na ně? ) jsou praktické, nepostavit nějaké tak zaspíme dobu apod.
Výstavba výškových staveb má samozřejmě na určitých místech svůj smysl, ale ten je přísně závislý na ekonomických, ekologických, demografických,architektonických i historických souvislostí vývoje lidských sídel. Rozhodně to není univerzální typ stavby ani v dnešním globalizovaném světě. Není to žádný symbol pokroku.
V evropském měřítku je to jen investičně a následně provozně značně drahý špás o jehož kladném přínosu siluetám měst mám značné pochybnosti.
doprava
Tomáš Vích
| 21.05.12 11:59
Výškové stavby hlavně ničí dopravní obslužnost ve městě, tak lokalizované zátěže si vynucují i ty newyorské obslužné komunikace a to bych Olomouci ani jinému historickému městu nepřál. Je lépe budovat zdravé a krásné město, ne to staré moderní.
Moderní...
T. Fiala
| 22.05.12 10:24
Vím, že to není slovo pro cokoli pěkného, ale je to vůbec něco? Spíš nic je to. Bouda. Jalovost.
Co dodat?
takyarchitekt
| 22.05.12 04:24
Stavet vyskove budovy v dohledne blizkosti mestskych pamatkovych rezervaci (ci dokonce uvnitr!?!) je bezesporu vylozena hovadina. Proste, neni co resit.
Staci podotknout, ze dnes jiz cela polovina vsech postavenych mrakodrapu sveta je v komunisticke Cine. Co vice rici?
petice
martinamertova
| 24.05.12 01:14
O. s. Za krásnou Olomouc děkuje všem, kteří naši iniciativu podpořili. 932 podpisů z kombinovaných petičních archů putovalo do rukou primátora města Olomouce Martina Novotného v úterý 22. 5. Pro ty, kteří by se ještě rádi přidali, necháváme internetovou petici nadále otevřenou:
http://www.petice24.com/signatures/olomouc-nemrakodrapum/sta rt/720
Jak předání vypadalo, si můžete prohlídnout např. zde:
http://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/mrakodrapy-kazi-olom ouc-protestujici-si-je-dali-na-hlavu-a-sli-za-primatorem-201 .html

Děkuji také za diskusní příspěvěk pana Jana Brejchy, který v jednoduché zkratce shrnuje naše názory na výškové budovy obecně a v městě měřítka Olomouce zvláš´ť.
Martina Mertová, členka o. s. Za krásnou Olomouc.


petice
martinamertova
| 24.05.12 01:34
O. s. Za krásnou Olomouc děkuje všem, kteří naši iniciativu podpořili. 932 podpisů z kombinovaných petičních archů putovalo do rukou primátora města Olomouce Martina Novotného v úterý 22. 5. Pro ty, kteří by se ještě rádi přidali, necháváme internetovou petici nadále otevřenou:
http://www.petice24.com/signatures/olomouc-nemrakodrapum/sta rt/720
Jak předání vypadalo, si můžete prohlídnout např. zde:
http://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/mrakodrapy-kazi-olom ouc-protestujici-si-je-dali-na-hlavu-a-sli-za-primatorem-201 .html

Děkuji také za diskusní příspěvěk pana Jana Brejchy, který v jednoduché zkratce shrnuje naše názory na výškové budovy obecně a v městě měřítka Olomouce zvláš´ť.
Martina Mertová, členka o. s. Za krásnou Olomouc.


...co by na to řekl Freud?!
Jan Pavel
| 26.05.12 02:49
Osobně nemám nic proti mrakodrapům, ani výškovým budovám, pokud se nejedná pouze o slaboduchou prezentaci vlastního ega, či způsob, jak tunelovat veřejné peníze skrze miliardové investice, což je v případě Olomouce naplněno v obou bodech... Ve městě je již několik staveb, které si vybudovali, i přes veřejný odpor, místní politici v komplotu s místními lobisty a několika spřízněnými stavebními firmami. Ty si stále dokola, bez regulérní soutěže a bezostyšně, usurpují ty nejlukrativnější "přefouknuté" zakázky! Příkladem je totálně prodělečný aquapark, který je dotovaný ročně mnoha milióny z městského rozpočtu, ale i výšková budova RCO, kterou vybudoval bratr hejtmana kraje, a který ji potažmo pronajímá jako sídlo krajského úřadu za velké peníze, přičemž má ještě tu drzost tvrdit veřejně, jak na tom prodělává, načež si vesele staví už druhou podobnou hrůzu na hranici památkově chráněného území a neštítí se zasáhnout svou prezentací své tuposti do historické veduty tak starobylého města, jakým je Olomouc! Ono je potřeba z něčeho ty předvolební kampaně na senátora, na hejtmana, na primátora atd. atd., financovat!

K prvnímu příspěvku bych podotknul jediné... Olomouc tady stála ještě v době, kdy v Americe bylo vrcholem stavebnictví indiánské tee-pee. Komunisti v Číně nemohou být pro nás příkladem, i když svou tupou arogancí se jim naši papaláši (mnohdy s rudou, nebou rudou do oranžova vybledlou minulostí) mohou směle rovnat. A pokud se pojedete někdy podívat, jak se staví mrakodrapy, a při Vaší omezenosti bych to doporučoval, pak třeba v Paříži sice podobné stavby stojí, ale nikoli v úzkostlivě chráněném historickém centru! A podobně je tomu i v jiných vyspělých metropolích...
...co by na to řekl Freud?!
takyarchitekt
| 28.05.12 03:11
Ten by ty mrakodrapy urcite vysvetloval jako obrovske ztoporeniny. Viagra-architektur?
Olomouc si nezaslouží pokazit...
památkář
| 29.05.12 11:09
Je výborné, že se proti bláznivému nápadu postavila olomoucká veřejnost. Nejsou všechny maléry jen v Praze. Jeden výškový průšvih už v Olomouci je, ale není důvod chyby zmnožovat. NPÚ se v posouzení územního plánu vyjádřil proti, ale není nikde garance, že to bude respektováno. Místní se prostě musí hodně snažit, jinak se protrhnou stavidla a precedentní kauzy a panorama města se zničí. Nelze plýtvat kvalitami ve prospěch sobeckého komerčního zájmu, Prázdných kanceláří je dostatek, držíme palce.
Nekonzervujte Olomouc!
Jan
| 08.09.12 02:27
Osobne se mi dva olomoucke vezaky velice libi. Take se mi velice libi olomoucka pamatkova zona a vubec cele historicke centrum. Nezakonzervujte prosim touto petici slibny architektonicky rozvoj Olomouce. Vetsina historickych mest (Viden, Pariz, Londyn, Praha) ma vedle svych historickych center tez moderni city plne vezaku - a plne tez kvalitni moderni architektury vcetne neodmyslitelnych vyskovych budov. Pokud Olomouc nechce zustat provincnim malomestem ci vesnici, tak se prida k tomuto trendu tez - pochopitelne ale za hranici pamatkove zony, urbanisticky ne chaotickou vystavbou - trida Kosmonautu je k tomu uplne idealni. Bylo by velice prijemne v teto casti mesta mit alespon drobet moderni architektury vcetne nekolika vezaku. Olomouci to muze jen prospet, ne uskodit. Olomouc muze vratit do hry na moravskou metropoli pouze nova kvalitni vystavba a architektura - podobne jak tomu bylo v baroku po decimujici svedske okupaci. Krome systematicke, ne-chaoticke vystavby vyskovych domu tez podporuji vystavbu SEFA (vytecna architektonicka studie) a obnovu zidovske synagogy na Palachove namesti! To vse muze Olomouc vratit na pozice, kterou mela v minulosti... Nekonzervujte tedy prosim Olomouc!
"slibný rozvoj" ?
betonář
| 10.09.12 09:06
Souhlasím, že slibný architektonický rozvoj by žádná petice neměla blokovat, výškové stavby v Olomouci však nemají s kvalitní architekturou nic společného. Srovnání s jinými městy stojí taky na hodně vratkých nohách - ty čtyři ve výčtu má být ta "většina historických měst"? Ani jeden z příkladů se navíc nedá srovnat s Olomoucí - když už srovnávat, tak město obdobné velikosti, ne přední světové metropole, z nichž navíc každá k výstavbě býškových budov přistupuje jinak, Praha má navíc právě kvůli výškovým stavbám problémy s UNESCO. Naprosto nechápu časté argumenty, že bez výškových staveb zůstane Olomouc (či jakékoliv jiné město) provinčním maloměstem... Vě městě s tak dochovanou historickou siluetou by naopak výškové stavby měly být umísťovány s maximální opatrností a pokorou.
Pokud Olomouc nechce zustat provincnim malomestem
takyarchitekt
| 10.09.12 11:06
Urcite Vas potesi, mily Honziku z provincniho malomesta, ze veskera polovina, dnes jiz desetitisicu mrakodrapu ve svete, je postravena v lidove Cine. Tam ma mrakodrap, ci pet, snad jiz kazde provincionalni malomesto. Chce se Vam pak "doplavat a predplavat" Velikou Cinu?
Dodatek
Jan
| 11.09.12 04:56
Ten vycet historickych (ale take zaroven soucasnych, modernich, tepajicich zivotem) mest jsem zvolil zamerne, aby z nej byl zretelny kontrast vuci Olomouci. Svetova metropole versus provincni metropole s rysy vesnice...Olomouci bohuzel uz v tomto smeru davno ujel vlak a asi se behem nasledujicich let nikam zasadne neposune. Je to velika skoda, protoze skryty naboj ci nevyuzity potencial (turismus atd.) ma jiz dlouho. Olomouc totiz mela a ma pech na ruzne prekazky ci blokace branici v rozvoji. Nejdriv to byla osudna devastace Svedy behem tricetilete valky, pote vetsimu rozvoji branilo opevneni, hradby a vubec cely pevnostni charakter behem 18. a zcasti 19. stoleti, obdobi pod sovetskym dohledem netreba zminovat vubec no a nyni ty petice a ruzna ekoteroristicka hnuti apod. Jeste ad vyskove budovy: Libi se mi, ze kumuluji urcitou energii, vytvareji pocit, ze se ve meste aspon neco deje, ze to tam jaksi zije ci oziva. To se prave ted deje i v te Cine, ktera nasi maticku Evropu jaksi predbiha (nastesti zatim pouze v kvantite a ne v kvalite).
k dodatku
betonář
| 12.09.12 09:32
Čili účelem výčtu bylo naznačit, že mít Olomouc pár výškových staveb, je na úrovni Londýna? Jestli ony ty zmíněné historické a současně moderní a životem tepající metropole nejsou tím čím jsou úplně z jiných důvodů, než že tam stojí pár výškových staveb. Už proto by mě zajímal nějaký příklad historického města velikosti Olomouce, kde jsou výškové stavby, aby byl zřejmý ten rozdíl oproti provinční Olomouci.
K "mrakodrapům" v Olomouci
Hamilton
| 25.12.12 12:23
Je zajímavé, že si diskutéři neustále všímají a zatracují dvě docela zajímavě architektonicky řešené stavby, které podle mne nikterak nenarušují historický ráz města Olomouce. Obě stavby jsou situované mimo dosah historické Olomouce, za řekou Moravou, a nemají tudíž rušivý vliv na město. Navíc opravdu město obě stavby obohatily..ale to vše zhodnotí naši potomci. Už méně bedlivě si všímají ochránci starobylé Olomouce hrůznosti, která svými stovkami milionů kubíků betonu doslova zamořuje a na dlouhá léta zatíží bližší okolí centra města.. Jde o Šantovku, která roste opravdu a nefalšovaně do hrůzné podoby. A nejen betony a výšková budova, ale i provoz kolem této zrůdnosti zatíží v budoucnu centrum města tisíckrát víc, než dvacet "mrakodrapů" za řekou Moravou !
nevyuzity potencial (turismus atd.)
takyarchitekt
| 26.12.12 12:14
Uz to vidim: Precpana dalnice, precpane vlaky, nove mezinarodni letiste, za rekou, svetovy pristav, v rece, vsichni hura na Olomuuuc! Ne kvuli smradlavemu syrecku ale kvuli tomu mrakodrapku (20 pater, rikate?).
Doporučuji...
Jan Pavel
| 01.03.13 01:40
Přečtěte si článek "Dejme šanci mrakodrapům" v Olomouckém večerníku z 11.února 2013. Prolustrovat autora se taky vyplatí. Příjemnou zábavu! A ať žije věcná diskuse...
Výšková budova Šantovka Tower
Jenda
| 20.04.13 08:41
Panorama Olomouce nelze zničit nebo poškodit!!! Lze ho jen doplnit! Kdo tvrdí něco jiného je totálně mimo! Co by chtěli někteří ....? Zakonzervovat Olomouc v historické podobě??!? Navíc to co bude na Šantovce stát, není to samé co mají v Praze či Brně. Jestli jste si nevšimli, tak budova je navržena ve tvaru čočky na půdorysu a to v radiálním směru do centra, takže nezakryje nic historického, jak se nám tady v článku snaží rádoby památkáři namluvit. Pane Chupík jste papežštější než papež. Proberte se, vždyť to co říkáte je naprostá hloupost a sám tomu ani nevěříte. Vsadím se, že Vám ale například nevadí komín Dalkie vysoký 122 m, který je vidět odevšad a ten jediný skutečně HYZDÍ naše město!!!! To ale neřešíte, že! Moderní, architektonicky zajímavá, hezká budova střední výšky Vám vadí asi víc. Proč asi???? Naprosto s Vámi nesouhlasím. Věřím, že nás v Olomouci je většina a narozdíl od Vás nekřičíme!!!
Marnost...
Jan Pavel
| 02.05.13 02:49
"Jendo", jelikož zcela zjevně nechápete rozdíl mezi "moderním" a "módním", je velmi těžké Vám něco vysvětlovat. Argumentovat tím, že pokud někdo v minulosti něco udělal špatně, je kdokoli po něm oprávněn dělat věci ještě hůře, je taky zcestný. To, že se zde zcela zjevně lidé s napojením na podsvětí snaží legalizovat prostředky z daňových úniků, podvodů a zpronevěr s Váma asi taky těžko hne, možná jsou to Váši kamarádi a známí, a nepřijde Vám na tom nic špatného. To se pak těžko argumentuje. Každopádně na tom nelze při troše soudnosti vidět ani nic dobrého!
Jendovi
betonář
| 04.05.13 10:13
Nikoliv Jendo, vy nekřičíte... až na těch 20 vykřičníků "V radiálním směru do centra" půdorys možná orientovaný je, nicméně to znamená, že v pohledu ze směru kolmého, taktéž k centru radiálního, je naopak objekt natočen delší osou. Čili pokud řešíme půdorys, určitě by byl lepší čtverec či kruh - překvapivě půdorysy všech historických dominant.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.