Vložil
Tisková zpráva
21.11.2009 00:10

zpět na článek
15 komentářů
cechovní spolek
Karel Dvořák
| 21.11.09 06:11
Už jste vážení někdy někde zaznamenali, že by tzv. komora spolupůsobila při ochraně veřejných zájmů?? Zatím je vidět, že se jenom snaží vybrat vysoké příspěvky, vyšponovat co nejvyšší ceny a hlavně hašteřit se navzájem mezi sebou.
regulérnost?
nucený účastník závodu
| 21.11.09 08:24
myslíte si, že jsme tak naivní a věříme, že výběr přes komoru a přes architektonickou soutěž je skutečně transparentní, regulérní a čistý?!

skutečně si myslíte, že věříme, že je porota soutěže a její jednotliví členové skutečně nestranná?

jsme skutečně nádherná demokratická země a naše architektonické soutěže regulérnost a rovnoprávnost jen potvrzují.!

no, fuj. !!!!
zaznamenali,
ondřej beneš
| 21.11.09 08:22
ano.
Zaznamenali.
Sébastien
| 23.11.09 01:31
Ano, po přečtení toho dopisu mám pocit, že se komora snaží hájit veřejné zájmy. Tohle je přesně to co by komora měla dělat. Že je to cechovní spolek? No a co, pokud se někdo alespoň trochu pohybuje ve stavebnictví, pak pro něj není nemožné požádat někoho o autorizaci a zúčastnit se soutěže. Regulérnost architektonických soutěží? Nejsou dokonalé, ale o žádné jiné soutěže na veřejnou zakázku se nezajímá tolik zainteresovaných i nezainteresovaných lidí, žádné jiné soutěže nejsou tolik komentovány, posuzovány, nevychází o nich knihy které obhajují stanoviska účastníků, netočí se dokumenty, reportáže... To aby soutěže byly lepší a lepší nezajistíme tím, že je nebudeme pořádat. Ale právě naopak, tím že je budeme pořádat i s chybami a bude jich hodně. Tím, že je mnozí budou kritizovat (chvála i jim) a jiní do toho budou rýpat i na komoře, úřadech, někteří tomu obětují svůj čas a budou nejen doufat že se to změní, ale přímo na tom pracovat.
Vážený pane řediteli
koka
| 24.11.09 05:08
úplně se mi chce napsat „ Vážený pane řediteli…“ pokud přijmete nabídku uspořádání architektonické soutěže naším prostřednictvím, zajistíme Vám, že ve finále postavíte sice h….o jako v případě N.knihovny, Vás samotného to bude stát místo, ale určitě vám celá akce zajistí velkou mediální sledovanost na několik měsíců.
S pozdravem ….atd.
Souhlas se Sébastienem
Jiří Schmidt
| 25.11.09 10:44
Souhlasím s Vámi. Hezky jste to napsal.
> koka
DIN
| 26.11.09 03:34
V případě NK šla příprava i průběh soutěže zcela mimo ČKA - což se ukázalo jako velký problém. Komora se pouze dodatečně vyjadřovala k ne/regulérnosti průběhu a jednáním s UIA hájila veřejný zájem - legálnost (nakonec bez úspěchu , alespoň ve smyslu nápravy a revize soutěžních výsledků). Takže nevím, proč to sem takto "vtipně" taháte...
DINovi
nusený účastník závodu
| 26.11.09 01:01
záležitosti komory nesouvisí jen s kauzou kolem NK. je to všeobecný pelmel ne nepodobný naší vládě.
v některých ohledech mají naši ochránci poněkud krátké ruce a někde zase dlouhé prsty.

být panem janečkem bych se v současné době - tedy nejméně na 10 let dopředu vyvaroval jakékoliv podobné stavby ve veřejném zájmu.
taková stavba není jen problémem justice, ale všeobecně pohnojeným klimatem v našich vodách, kde každý kašpárek něco komentuje a podkládá věc ověřenou studií od kohosi a jaksi.
kdyby náš stát vydělával naplno na tlučhubovství, byli bychom nejbohatší na světě.
bohudík to tak není.
spíše směšné a demotivující zároveň.
čerstvá zkušenost
Vích
| 26.11.09 08:06
Mám čerstvou zkušenost: v soutěži pražského magistrátu na revitalizaci Mariánského náměstí vyhrál předseda Sboru expertů památkové péče magistrátu s projektem na 3 podlažní garáže pod náměstím a s úpravou zasedacího sálu rady, který byl letos ve Sboru i s budoucí porotou předjednáván.
A komora tvrdí, že se nejedná o střet zájmů a porušení anonymity. Hádejte, kdo to je?
Pro úplnost
Vích
| 27.11.09 05:06
vítězi jsou: Petr Malinský a Martin Stránský.
A aby nebylo všemu zlému konec, volal mi pan architekt Borák z komory, že si sice soukromě myslí, že to je nejhorší soutěž za historii soutěží po 1989, a že se mám jako on dva roky soudit a že se určitě domůžu rozsudku, ale komora se proti porušení pravidel nepostaví, že toho mají v agendě moc a architekti si musí umět poradit sami. Pochopil jsem to dobře pane Borák?
Pardon
Vích
| 28.11.09 04:22
nevolal mi předseda p. Borák, ale člen skupiny pro soutěže p. Sapák. Založil jsem na to téma samostatnou diskuzi na http://www.archiweb.cz/comments.php?action=show&id=113398&ca tegory=7
Upřesnění
Jan Sapák
| 29.11.09 05:38
Panu architektu Víchovi jsem volal důvodů procesních, to znamená, chtěl jsem, v rámci svých pravomocí a poslání přispět k projasnění věci dát srozumitelně na vědomí, že má-li věc být spravedlivě a správně posouzena, je nezbytné postupovat, jak je určeno v případě kolizí tedy dle § 13 Soutěžního řádu a v souladu se zákonem.
Pan architekt Vích před tím učinil několik podání, některé z nich nebyla adresována na správná místa.
Je v zájmu soutěží jako takových a v zájmu spravedlivého, objektivního projednání kolizí, podezření a nepravostí, pokud nastanou nebo vyvstane podezření, aby se také postupovalo v procesních věcech korektně.
Pevně věřím tomu, že můj telefonát měl posloužit jen a pouze těmto cílům. Rozhovor měl svůj vývoj a nemohl se zcela vyhnout nově předloženým dokladům a zjištěním.
Nicméně z rozhovoru bylo citováno.
Pokud je někdo citován, sluší tomu, je-li citováno přesně a věrně. Jinak to rozvíjí jen kolo další nedorozumění. V souvislosti se soutěží na Mariánské náměstí v Praze jsem se v tomto rozhovoru také zmínil, že kompozice poroty jenom z jednoho prostředí se vymyká všem zkušenostem se soutěžemi kam má paměť za n e d á v n o u historii sahá (pokud jde o to co posuzovala ČKA), není správná a v tomto směru není Mariánské náměstí dobrým příkladem. Je výjimkou! O ostatních vlastnostech soutěže jsem se ani nezmínil, ani mi to nepřísluší, ani jsem k tomu neměl dostatek informací.
Neřekl jsem, že Mariánské náměstí je nejhorší soutěží od roku 1989. Takový všeobecný soud jsem nevynesl.
Pan architekt Vích shromáždil doklady, týkající se členů poroty, případně soutěžících, nad kterými nelze mávnout rukou. O to je naléhavější, aby byly ověřeny v řádném postupu.
To je v zájmu soutěží, jejich budoucnosti. V zájmu všeobecné důvěry k tomu, že mají smysl, že je lze vypsat a vyhodnotit férově a spravedlivě a že tedy mohou účinkovat k tomu, jak mají, mobilizovat co nejlepší síly a přinést nejlepší architektonický výsledek.
Při střetu s nepravostmi – ať již skutečnými nebo domnělými – nepomůže, pokud budeme takové události jenom využívat k houstnutí mlhy, která se kolem soutěžení rozprostírá.
Problém u Mariánského náměstí nelze vyřešit švihnutím kouzelného proutku za den ani za týden. ČKA není suverénním arbitrem soutěží. Pánem soutěží je vypisovatel a soutěžící. Pokud nastane kolize, jsou vymezeny postupy jak to řešit.
ČKA, regulérnost a alibismus
Vích
| 29.11.09 09:00
ČKA má "jen" tu pravomoc udělovat a odebírat regulérnost soutěžím. Pokud ji ale nevyužívá a spoléhá na to, že se postižení mohou bránit sami zdlouhavými procesy, tak je právě to příčinou marasmu v soutěžení, který já vidím po řadu let a má zesilující tendenci. Nejsem nepřítelem architektonických soutěží, naopak, pravidelně se jich účastním a myslím si, že pokud jsou korektní, jsou nenahraditelné jakoukoliv obchodní soutěží. Jen je třeba, aby jejich transparentnost, jak je definována zákonem, hlídala Komora od začátku do konce, aby se to nezvrhávalo, jak se to často děje. To za Vás pane Sapák nikdo neudělá. Pročítal jsem si dnes, co mne čeká, když podám podnět k zahájení disciplinárního řízení. Dozorčí rada bude půl roku provádět disciplinární zjišťování, po kterém může začít stavovský soud. Přitom již máte měsíc naši žádost o vyhlášení neregulérnosti, se všemi, jak sám připouštíte, alarmujícími zjištěními, která je pro Vás snadné ověřit. Po měsíci jsme dostali Vaše vyjádření, které reaguje na 1/3 našich námitek. Soutěž se ale mezitím uzavře, zakázka zadá, falešní vítězové projektují. A to je o co tu běží, že Vy svým nekonáním a vyčkáváním tu magistrátní mafii podporujete, nic víc, nic míň.

Je to systémový problém a je třeba jej řešit systémově na úrovni Komory zastupující, jak jste mi správně připomněl, 4000 autorizovaných architektů. Čekáním, že se postižení budou ve vlastní právní režii, případ od případu, roky domáhat nápravy, se nic nezmění. Je zarážející, že Vy po vlastním martýriu se soudy okolo vily Tugendhat, to samé doporučujete ostatním. Já v tom vidím škodolibost, ne snahu dát věci do pořádku. Myslím, že je to problém, který si zaslouží medializaci a tomu jako publicista mohu částečně napomoci, ale tu reálnou praktickou moc hájit regulérnost a tím i prestiž soutěží, má v ruce Komora, ne my jednotliví vojáci v poli. My tak akorát můžeme hodně nahlas srdcervoucně řvát, když dostaneme plný zásah v podobě lživé pseudoprávní diskvalifikace, když nám je upíráno právo na zveřejnění soutěžních projektů, či vůbec - jenom! - možnost si prohlédnout práci konkurence. Doušku na závěr: pan architekt Grym, Váš kolega, předseda skupiny pro soutěže, mi při našem prvním rozhovoru ujistil, že paragraf o transparentnosti soutěže je dobrý tak akorát jako heslo do průvodu. Tak mi už tehdy došlo, jak se věci mají a kdo za kým stojí a čí hájí zájem. A že boudou proti všem regulím dle "jednoznačného" vítěze Malinský - Stránský nějaké třípodlažní garáže pod Mariánským náměstím, koho to zajímá?
DINovi
koka
| 30.11.09 09:35
DINe, nejsem architekt a dění ve vaší komůrce sleduji coby developerský přisluhovatel. Ale jsem zároveň daňový poplatník a tak mě trochu zlobí, když státní instituce ( nepíšu knihovna abych Vás nerozčílil) vyhlásí soutěž a spolek zřízený ze zákona, dbající na kulturu stavebnictví po jejím skončení vydává nějaká rozhodnutí, kterým laik nerozumí a nakonec se nestaví. Z pohledu investora vím, co může nastat v případě komplikace stavby ve vztahu ke komoře, že snad nikdy se komora nezastala stavebníka, ale vždy hájila zájmy svých členů. ČKA, je pro mne nečitelný spolek s ve kterém několik jednotlivců hájících úzce své zájmy nemůže zajistit zcela demokratickou volbu svých představitelů. A urputnost se kterou někteří členové ve funkcích setrvávají mi dává za pravdu. Zůstávám dál k tomuto spolku velice obezřetný.
koka - spíše mimo, v něčem pravda
František Procházka
| 30.11.09 12:43
jako daňového poplatníka vás soutěž na NK i další objekty zlobí oprávněně, určitě však ne vinou architektů, nebo dokonce komory. odpovědným subjektem je vždy pouze vypisovatel. soutěže krachují výhradně z toho důvodu, že jejich transparentní pravidla vypisovateli zužují neprůhledný manévrovací prostor. bilanci stavebník vers. architekt snadno zjistíte ve výroční zprávě soudu, nebo bulletinu - černobílé to není. jako volič víte, že demokraticky se nezbavíte ani komunistů v parlamentu, natož nějakých strýců ve všech komorách, co jich máme...obezřetnost je tedy nanejvýš na místě.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.