Navštivte projekt ve virtuální realitě dřív, než bude realizován

Publisher
Tisková zpráva
03.12.2020 09:00


Virtuální realita se pomalu stává nedílnou součástí našeho života. Pryč jsou časy, kdy jsme se s ní mohli setkat jen v oblasti herního průmyslu. Dnes je například velkým pomocníkem při spolupráci na dálku.


Novým trendem, který začínají využívat mezinárodní společnosti a developeři v rámci své spolupráce s architekty, je vizualizace, prezentace a schvalování konceptů pomocí virtuální reality. Pražská vývojová kancelář Virtuplex nabízí možnost prohlédnout si daný projekt již ve fázi návrhu, celým "stavbou" volně procházet a přímo na místě – v jediné komerčně dostupné hale na světě s rozlohou 600 m² – ji upravovat, měnit její dispozice, barvy a použité materiály. Vedle toho zde ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos dokážou realizovat focus groups či testovat koncepty na reálných cílových skupinách.


Tvorba návrhu ve virtuální realitě šetří čas i peníze

Zatímco dříve musel architekt svůj návrh, vytvořený v některém z grafických softwarů, konzultovat a následně i několikrát upravovat podle požadavků zákazníka, teď stačí, když se společně potkají u projektu ve virtuální realitě. Technologie uplatňovaná ve Virtuplexu umožňuje převést model z jakéhokoli 3D programu do virtuální reality a následně si "stavbu" ve skupině až pěti osob virtuálně projít. "Ze zkušeností našich klientů víme, že lidé po pár minutách zapomenou, že nejsou v reálném světě, a my tak můžeme pozorovat jejich reakce, emoce a pocity. Velmi brzy začnou interagovat a jednat tak, jako kdyby v nově postavené pobočce nebo budově skutečně byli," popisuje Pavel Novák, spoluzakladatel Virtuplexu, a zároveň dodává: "Díky tomu můžeme například pomoci vybrat správné zábradlí na terasu singapurského mrakodrapu, aby se na ní majitelé cítili bezpečně, správně rozložit nábytek v pobočce banky, aby si tam zákazníci připadali jako doma, nebo zastupitelům radnice odprezentovat, jak bude působit nový developerský projekt ve staré zástavbě."

Ve Virtuplexu provede architekt potenciální zákazníky či investory svým návrhem v reálném čase a společně mohou nejen diskutovat o použití barev, materiálů i dispozicích místností, ale podle potřeby vše ihned upravovat a měnit. Zatímco se uživatel pohybuje v prostoru haly s výkonným "backpack" počítačem na zádech a VR brýlemi na hlavě, operátor Virtuplexu může provádět požadované změny. Díky tomu, že již v této fázi přípravy projektu architekt zapracovává komentáře klienta, snižuje tak riziko nákladných úprav v dalších fázích realizace, a šetří tedy peníze i čas. Prezentace návrhu ve virtuální realitě navíc umožňuje zobrazit i velmi složité projekty, které by se v běžném 3D modelu těžko předváděly. "Pracujeme na mnoha projektech, které jsou tak komplexní, že je velmi složité odprezentovat celý prostor všem zapojeným organizacím. Díky Virtuplexu je možné si společně s investory celý návrh skutečně zažít na vlastní kůži," říká Jakub Klaška z renomované architektonické kanceláře Zaha Hadid Architects. Jak zmiňuje i přední český architekt Jakub Cígler, Virtuplex se nezalekne ani složitých projektů: "Některé stavby jsou příliš složité na to, aby bylo možné je jednoduše odprezentovat investorům. Ve Virtuplexu, jenž je pro mě zatím jedinou virtuální realitou, která mne nadchla a připadá mi smysluplná, je možné díky pohybu vnímat prostor i hmotu staveb, včetně možnosti vzdáleně připojit klíčové lidi odkudkoli na světě."


Služeb Virtuplexu využívají i banky či mobilní operátoři. Zkušenosti s rekonstrukcí své pobočky za pomoci virtuální reality má například Vodafone, který si nechal ve Virtuplexu otestovat připravovanou pobočku v Letňanech, na jejíž výstavbě se podílela firma Story Design. Podobnou zkušenost má například i Česká spořitelna, která ve Virtuplexu testovala design zbrusu nové pobočky značky Erste Premier.

Cloudová platforma spojuje lidi z různých koutů světa

Propojit pomocí virtuální reality lidi na dálku umožňuje vlastní cloudová platforma, prostřednictvím které se může například architekt z New Yorku spojit s developery v Číně. Stačí, aby všichni účastníci měli tento software ve svém počítači a vlastní headset. "Dnešní doba dost zásadním způsobem limituje možnosti cestování a setkávání se. Proto pracujeme na cloudové aplikaci, díky které bude možné se do virtuálního projektu připojit odkudkoli na světě, aniž by se všichni museli setkat v hale osobně," říká Pavel Novák.

Software je navíc zodpovědný za celé řízení virtuální reality. Zajišťuje, že všichni zúčastnění vidí to samé – fyzicky přítomní v hale i ti, kdo jsou připojeni vzdáleně. Navíc obsahuje knihovnu virtuálních prvků, třeba použitých kusů nábytku, s nimiž pak architekt a klient v reálném čase v rámci projektu pracují. Tento nástroj využívá například Česká spořitelna anebo Škoda Auto – jedni z prvních zákazníků Virtuplexu. "Aktuálně přemýšlíme o konceptu modulárního řešení našich showroomů. Ve Virtuplexu máme unikátní možnost vyzkoušet si, jak by celý koncept mohl fungovat, a zároveň otestovat, jak se v showroomech budou cítit nejen naši zákazníci, ale i zaměstnanci," říká Jaromír Kuhn ze Škoda Auto.


Využití virtuální reality pro výzkum

Široké využití virtuální reality se uplatňuje také v oblasti výzkumu. Ve Virtuplexu mohou firmy například zjišťovat, jak se budou návštěvníci cítit v nové pobočce, jak se budou orientovat zaměstnanci v nových kancelářských prostorech, nebo prostřednictvím focus groups otestovat reakce na kteroukoli část projektu.

Velkou výhodou právě v oblasti výzkumu a testování ve virtuální realitě je partnerství s agenturou Ipsos, která zákazníkům nabízí odborné know-how a zkušenosti, včetně metod zpracování výsledků. "Výzkum se bez nejnovějších technologických aplikací prostě neobejde. Využití virtuální reality pomáhá rychle a efektivně řešit nejrůznější marketingové a obchodní výzvy, kterým firmy čelí," říká Jakub Malý, managing director společnosti Ipsos, a dodává: "Virtuální realitu je možné velmi efektivně využít například v oblasti testování uživatelské zkušenosti nejrůznějšího charakteru (tzv. UX testy, pozn. red.), vývojových prototypů – automotive, strojírenství – nebo názorného tréninku zaměstnanců, dealerů či obchodních partnerů na nové produkty a služby."

V blízké budoucnosti se chce Virtuplex zaměřit na další oblasti, pro které je využití virtuální reality přínosem. Jde například o vzdělávání – tréninky a školení ve virtuální realitě ukrývají doposud netušené možnosti. "Ve virtuální realitě vás oheň nepálí, voda nestudí a z výšky nespadnete. Můžeme tak simulovat nebezpečné situace a zkoumat reakce účastníků tréninku nebo například v rámci náborového procesu testovat dovednosti potenciálních kandidátů," zakončuje Pavel Novák.
0 comments
add comment