Publisher
ČTK
11.04.2011 22:25
Czech Republic

Brno


back to article
9 comments
přesun
Pavel
| 12.04.11 01:15
Stále ta stejná písnička. Že fanatické odpůrce přesunu nádraží nikdy nezajímalo, že v územních plánech Brna v minulosti vždy vyšla jako lepší varianta nádraží přesunout. Logicky. Brno je v podstatě územně naplněno ve svém sevrním perimetru. Jih čeká a čeká již 80 let.
přesun
Ivan Lejčar
| 14.04.11 09:04
Milý Pavle,
jestli nejste profeně architektem, urbanistou či dopravním specialistou, chápu váš názor. Jestli jste ale architektem, urbanistou či dokonce dopravním inženýrem, pak slušně řečeno "se v problematice neorientujete". Současná poloha nádraží přece nebrání rozvoji nového jižního centra (je ta developerská taškařice vůbec centrem?) a zároveň podpoří funkci současného historického centra. Jeďte se podívat kousek za hranice, nebo si to "vygooglujte" na internetu, aby jste se poučil, jak se to funguje jinde. Doporučuji vám si přečíst můj (a na achiwebu první úplně první blog) na toto téma.
přesun
Ing.arch. Josef Myslivec
| 14.04.11 04:26
V roce 1947, po poznání skutečností se stěhováním nádraží souvisejících, se stal zásadním odpůrcem stěhování nádraží i nejznámější brněnský architekt a urbanista, kterému je stále připisováno autorství stěhování nádraží. Bohužel po Vítězném únoru byl persekuován a nesměl již veřejně promluvit.
Podrobněji je to popsáno v kapitole "Omyly" na stránce http://www.nadrazibrno.wz.cz
Tak
Pavel
| 19.04.11 12:35
Přečetl jsem si historii projektu na přiloženém odkazu. Jistě architekt Fuchs nakonec svůj postoj přehodnotil. Nicméně je také pravdou, že současná změťkolejišť v jižním perimetru města s "vyhlídkovou okružní trasou" byla rovněž důvodem, proč celý uzel přestavět a zjednodušit. Jenže se na to nabalila politika a věcná diskuse tak chybí. Jinak opravdu nejsem architekt a ni urbanista. Přesto mě zaujala ta možnost využít stávající železniční vidadukt ukrytý v náspu jako elegantní pěší bulvár a rozšíření centra na jih s tím že jej nový jižněji položený železniční koridor nebude prostorově rozdělovat. Podstatným ovšem bude celkové ekonomické pozadí, Bude Brno dlouhodobě prosperovat? Stane se vědeckotechnickým výzkumným centrem auniverzitním městem par excellence? Oprostí se brněnská politika od ambivalencí se srovnávat s Prahou a zároveň být v politickém vleku Prahy a jejím podřízeným satelitem? Oprostí se tak konečně Brno od Prahy a bude se moci orientovat na Podunají kam skutečně patří? Bude mu to vůbec umožněno? Bude tedy moci úžeji spolupracovat s Vídní, Bratislavou či Budapeští (úspěch CENTROPE)? Pokud bude možno na všechny otázky odpovědět ano, pak bych považoval odsunutou variantu nádraží a vznik jižního centra za přirozené a logické vyústění územního vývoje města
Re
bRot H.er
| 19.04.11 01:16
IL: No tak se podívejme "kousek za hranice"... tedy na okolní +- půlmilionová města a vzdálenost (vzdušnou čarou) tamních nádražních hal od centrálních náměstí v historickém jádru. Krakov 1 km - nádraží je umístěno až za dokončeným parkovým okruhem - analogie s přáním Brna? Drážďany 1,1 km. Lipsko 0,8 km. Bratislava 1,7 km (já vím, bratislavské řešení se vám nelíbí). Brno v současnosti 0,6, v budoucnu(?) 1,4 km. Opravdu to v porovnání s uvedenými vzdálenostmi stojí za tolik povyku? Pak je tu neporovnatelná Vídeň s novostavbou, kterou ovšem rovněž neumístila do prostoru nádraží Mitte (kupříkladu do podzemí) kilometr od středu jádra, ale až k pátemu nejbližšímu nádraží Südbahnhof (téměř 3 km) - jednoduše proto, že je tu prostor nejen pro velkolepou realizaci samotného nádraží ale i pro zcela novou čtvrť - jistě si velice dobře uvědomují sílu a význam synergického efektu (nedovedu si představit, že by přisunutá poloha nádraží mohla být nějakým velkým impulsem pro rozvoj Jižního centra). Podobně pochopitelně Berlín. Rovněž přestupních uzlů MHD mají uvedená města obvykle vícero a automaticky se ty hlavní nemusí krýt s polohou nádraží.
Dále - a může to být moje chyba - ve vašem řešení opravdu nechápu ty argumenty ohledně VRT. Chcete pro něj vést tunel pod půl Brnem (onen tunel pod Kohoutovicemi...), čímž asi okamžitě padá jakákoliv naděje na alespoň srovnatelné celkové náklady s odsunem, a ještě to uvádíte jako výhodu (stylem " k odsunutému nádraží bude muset rychlovlak dojet po běžných kolejích"). No tak ten tunel by přece zrovna tak mohl vést k odsunutému nádraží..., ovšem reálně z finančních důvodů pochopitelně nepovede tam ani tam, v případě "přísunu" by prostě nezbyla jiná možnost ( nebo to tak není?) než udělat "zastávku" u Modřic, což by byl průšvih.
Zkrátka ono je to všechno dost relativní a já nějak nevidím oprávněnost a prostor pro tu vaši místy až komicky nabubřelou sebejistotu, s níž obhajujete svou pravdu (tím myslím obecně vás - zastánce "přísunu" či zcela utopické rekonstrukce. A jistě - i politická reprezentace je arogantní.)

Pane Myslivče, jistě je vám známo, že pan architekt Josef Němec tvrdí ohledně Fuchsova přehodnocení své myšlenky přesný opak toho co vy. Patrně se mnou tedy budete souhlasit, že jeden z vás dvou zcela logicky lže.
karel kriz
| 20.04.11 09:40
jih ceka a ceka prave proto, ze tam jini fanatici vyhlasili stavebni uzaveru a podminuji jeji zruseni zrusenim soucasneho hlavniho nadrazi a realizaci jakehokoliv odsunu.. developerska taskarice jako pojemenovani jizniho centra je hodne vystizne...

ps - nevite nekdo kdo je podepsany pod novou barvou fasady hl.n.?

pps - unavuje me pojenovavani rekonstrukce nadrazi jako "utopie", naivni/ucelovy/odporny mi prijde zpusob argumentace, pripravovani podkladu stejne jako zachazeni s informacemi (referendum, odborne analyzy, model, skarabeus, dotace, zaloby atd. atd.)
stěhování nádraží
Ing.arch. Josef Myslivec
| 21.04.11 02:42
Pane Kříž. Článek Ing.arch. Josefa Němce CSc. jsem také četl a na svých webových stránkách na něj též upozorňuji. Vaše tvrzení, že jde o lež je poněkud agresivní. Byl jsem sice žákem prof. Rozehnala, ale žijí ještě moji spolužáci, kteří chodili do atelieru k profesoru Fuchsovi, kteří jsou ochotni doložit, že profesor Fuchs byl zásadním odpůrcem stěhování nádraží. Po Únorovém vítězství, které pro některé osobnosti včetně profesora Fuchse bylo dost kruté, asi před Ing.arch. Josefem Němcem asi profesor Fuchs nemohl promluvit, protože Ing.arc. Josef Němec asi před jmenováním musel prokázat, že je důkladně prověřená prokomunistická osobnost. Ten život tehdy byl složitý a asi jste to neprožil. Tak netvrďte, že někdo lže.
karel kriz
| 23.04.11 02:58
jih ceka a ceka prave proto, ze tam jini fanatici vyhlasili stavebni uzaveru a podminuji jeji zruseni zrusenim soucasneho hlavniho nadrazi a realizaci jakehokoliv odsunu.. developerska taskarice jako pojemenovani jizniho centra je hodne vystizne...

ps - nevite nekdo kdo je podepsany pod novou barvou fasady hl.n.?

pps - unavuje me pojenovavani rekonstrukce nadrazi jako "utopie", naivni/ucelovy/odporny mi prijde zpusob argumentace, pripravovani podkladu stejne jako zachazeni s informacemi (referendum, odborne analyzy, model, skarabeus, dotace, zaloby atd. atd.)
stěhování nádraží
Ing.arch. Josef Myslivec
| 15.06.11 07:57
Diskuze o stěhování nádraží sleduji prakticky od svých školních let. Přestože jsem se za své praxe věnoval průmyslové a zdravotnické výstavbě, mnohdy jsem řešil též závažné urbanistické úkoly. Urbanismusmu jsem se věnoval ze zájmu a dost jsem si o urbanismu prostudoval. Od osmdesátých let jsem do diskuzí o stěhování nádraží vstupoval aktivně. Nikdy za těch cca 50 let jsem nezažil zcela svobodnou diskuzi o stěhování a pokud se tato diskuze svobodnou jevila vždy byly výsledky zmanipulovány ve prospěch stěhování nádraží.
Proto si myslím, že by se mělo začít úplně od začátku.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.