Source
Dan Petrucha
Publisher
ČTK
20.01.2009 21:10
Czech Republic

Brno


back to article
19 comments
warrior
| 21.01.09 07:50
...tak to je drsny, je mi 35 let a tak jsem zvedav jestli se tu neco do meho duchodu postavi. me fascinuje jak v CR vsechno trva ne roky ale desetileti...
Souhlas
Kefrin
| 21.01.09 10:12
Přesně tak. Já si pamatuju, že to je už víc než 4 roky, co se konalo referendum, zda se nádraží má přemístit o pár set metrů dál od současné polohy. A po čtyřech letech je vše při starém.. A stavba zřejmě jen tak nezačne.
Jenom úředník?
Michal
| 22.01.09 08:42
Pokud tam ty úředníci zůstanou a ekoterorista pan Patrik bude nadále úspěšně lobovat právě přes tyto zkorumpované úředníky tak se tam ani jinde nic stavět nebude.
Stěhování Hlavního nádraží v Brně
Ing.arch. Josef Myslivec
| 22.01.09 12:43
Konečně se dostává otázka stěhování Hlavního nádraží v Brně na správnou cestu. O celém problému nikdy nebyla připuštěna otevřená diskuze. Železobetonová lobby za kterou úředníci Magistrátu hráli postupuje velmi tvrdě a každého odborného oponenta velmi rychle a účinně likviduje. Nikdo z odborníků si nikdy nemohl otevřeně vystoupit. Pokud někdo přesto vystoupil, reakce byla okamžitá. Viz poslední případ vyhazov Ing. Menšíka do důchodu .Takto největšího brněnského odborníka na mosty, který odhalil zmetkovitost mostních konstrukcí nového přestěhovaného nádraží. Z tohoto důvodu si také nebudete moci dovolit zveřejnit můj příspěvek. Protože strach z reakce Železobetonové lobby Vám to nedovolí. Odborníci by se však měli konečně ozvat. Nové řešení s přestěhovaným Hlavním nádražím a ponecháním nádraží v centru je sice řešení, ale hrozně složité a drahé. I když by bylo funkční.
Jediné správné řešení by bylo vypsat veřejnou soutěž na řešení rekonstrukce stávajícího nádraží tak aby vyhovělo všem novým požadavkům. Bylo ověřeno, že lze ponechat nádraží v centru a za méně peněz, než za stěhování nádraží. Dokonce to nechtíc potvrdili i Železobetonoví lobbisté při diskuzi v roce 2001, lze to ověřit z tehdejších podkladů, které jsem zatím nevyhodil. Omlouvám se za trochu nesouvislé psaní, ale potěšilo mně, že se Krajští soudci zachovali velmi statečně a toto brněnské šílenství alespoň pozastavili.
Třeba se objeví více statečných lidí. Já jsem si za svou oponenturu již vytrpěl dost. Železobetonoví lobbisté mě dokonce vydávali za příklad jak lze s oponenty naložit. Děkuji za pochopení a jsem s veškerou úctou Ing.arch. Josef Myslivec
stehovani nestehovani
karel kriz
| 22.01.09 04:53
otazka "presunu" nadrazi se resi uz asi ctyricet let a jedina viditelna zmena po celou tu dobu je zasneseni "nove a lepsi" polohy do vsemoznych planu a v poslednim roce pak snad jeste umazani privlastku hlavni z sipek smer nadrazi na rozcestnicich v centru.. a doufam ze se na tom jeste dlouho nic menit nebude a nakonec to angazovane zajemce omrzi a krachne to a nastane priznivejsi ovzdusi pro prichod konkretniho a potrebneho planu modernizace toho stavajiciho tam kde bylo, je a snad i bude dal..
kdo premysli v souvislostech a jde mu aspon trochu o mesto resp. lidi a ne prostavene eurodotace a polomery zatacek drah rychlovlaku vidi, ze hlavni nadrazi brno je hlavni tim kde je a cim to mesto vubec formuje a kdyz uz nekdo chce mermomoci zachranit pendolina a spol. pred zpomalovanim a jinymi nechutnymi omezenimi, tak at postavi nove nadrazi v novem meste brno-jih, jeste podstatne jizneji, at se ma kam dal rozvijet, at si tam vybuduje new brno s new station jak ze zurnalu s new bulvarama do centra a new administrativnima stajema a new mrakodrapama a new dopravou.. nic proti, mate prachy tak stavejte a zanechejte si tam ten svuj otisk doby, proti tomu ani popel a jeste vam za to dam hlas, ale nechte hlavni nadrazi hlavnim nadrazim.........
dočasné
Michal
| 22.01.09 08:38
Když se stavělo hl.nádraží v Brně tak mělo být jen dočasné,protože se už tenkrát vědělo,že není postaveno zrovna na nejvhodnějším místě.Roky se to jen odsouvalo,protože "nejsou peníze" a já jen doufám že se konečně dočkám toho,že se postaví nádraží nové v odsunuté poloze a město se tak rozšíří a dobuduje a že lidí jako :nechte to tak,nic nestavte,to je tak dobrý bude co nejméně...
vhodnost
karel kriz
| 23.01.09 12:28
na nejvhodnejsim miste neni hl. autobus. nadrazi - zvonarka, tam vam asi nebude nikdo oponovat, nevhodnost situovani nadrazi tam kde je zkuste rozvest.. aspon ty zasadni a "neresitelne" problemy..

a k te zvonarce jeste, jen takova myslenka, pokud se shodneme ze student agency je uspesny dopravce, myslite ze je to jen diky barve autobusu kterou si nikdo nesplete nebo i tim ze jezdi v brne z centra a ne z "periferie" jmenem zvonarka?
je sice fajn ze si docela nedavno nekdo umel spocitat, ze kdyz jsou dva uzly dal od sebe = moznost mezi ne postavit obchodni pasaz = bude profitovat uz z principu.. vankvka efekt je fajn, ale udelat z marketingoveho nastroje urbanisticky plan pro mesto jako celek? urcite? resp. jak brani soucasna poloha nadrazi rozvoji mesta na jih..?
koleje
Michal
| 25.01.09 06:20
Současná poloha nádraží brání rozvoji hlavně obrovskou spletí kolejí,které zabírají nepředstavitelné plochy,kde se nemůže nic stavět.A navíc nádraží v současné poloze se nikdy nemůže tak rozšířit,aby odpovídalo trendům přibližně velkého města.Byl jsem v Lipsku i v Drážďanech a musím říct,že Brno má nádraží tak 100tisícového města a nikoliv 370tisícového a to o vybavení a kultůrnosti raději ani nemluvím...
Stěhování nádraýí
Ing.arch. Josef Myslivec
| 25.01.09 09:43
Nádraží se stěhuje ne 40 let, ale dle některých tvrzení (Ing.arch. Gřegorčík) již více jak 100 let. Několikrát ověřeným faktem je, že jakékoliv stěhování je nesmysl (viz nezveřejněná analýza ČVUTz roku 2007).
Sám prof. Bohusla Fuchs, kterému je přisuzováno autorství projektů stěhování při důkladném ověření celé záležitosti (v rámci práce Technické kanceláře pro Železniční uzel Brno, jejíž byl vedoucím za město Brno) již v roce 1947 prohlásil, že by nebylo dobré Brňany trápit a nádraží stěhovat. Za toto své prohlášení musel později po Vítězném únoru opustit svou katedru na VUT Brno a nesměl se tam vrátit ani pro svou čepici, kterou tam zapomněl. Pokud jde o projekty, ty byly dokonce v 80 letech mnohem lépe a železničně kvalitněji již zpracovány v 80 letech. Takový nesmysl však ani tehdy nebyl schopen nikdo zafinancovat a skončilo to patem.
Myslivec
nadrazi
Petr
| 25.01.09 09:33
Skoda, ze v planu neni presunuti uzlu MHD do stareho nadrazi - kdyz tam planuji lokalku. Roztec koleji je uplne stejna jako pro vlaky a co vim tak jediny duvod proc to v planu neni je to, ze tramvaje jezdi pres centrum, ruseni je tim neefektivni A to stacilo s tim pocitat uz ted a misto opravy koleji koupil o par dlazdic vic Tramvaje v centru jsou velice spatny vyymsl a doted nechapu, jak se to mohlo stat. z prijemne prochazky centrem je uhabyni, ohlizeni...
koleje?
karel kriz
| 26.01.09 12:35
re michal - nechapu moc to skloubeni, ze nadrazi je spatne, protoze je male a zaroven spatne, protoze zabira moc mista.. ze je dobrym zvykem mit na hl.n.vic nastupist pohromade se shodneme (i kdyz lispko a drazdany maji precejen nejaky ten stotisic obyvatel plus) a souhlasim s vami, ze by tomu tak mohlo a melo byt i v brne, ale nechapu jak jste prisel na to, ze se neda v soucasne poloze rozsirit.. a proc ne proboha? jedno dve nastupiste smer tesco a nebo klidne udelat z hl.n.megauzel na sto let dopredu a tesco prebudovat a zaintegrovat do nadrazi.. vzdyt se to tak dneska dela ne? cokoliv+obchdy.. co tomu brani? a argumenty s obrovskou spleti koleji ve vztahu k poloze hl.n... to jste skutecne jenom placl (bez urazky)
jinak jeste k lipsku a drazdanum, vzpominate kde ta nadrazi byla? ano, hned v/u centra

to petr - kryci jmeno rychlodraha zvolil pan vesely vyborne, kazdy si pod tim predstavi neco jineho a vesmes nikdo moc nevi, o co vlastne jde jen se o tom hodne mluvi a pise.. a ty docasne tramvaje v centru, byly by bezesporu mnohem vetsi stiznosti a nepokoje, kdyby tuhle zalozni variantu mesto vedome zrusilo a mhd pak pri uzavreni nektere z ulic zkolabovala uplne..
Dresden
rh
| 10.02.09 01:37
Jen mimochodem taková perlička - drážďanské hl. nádraží je od Zwingeru na chlup stejně daleko jako odsunuté brněnské nádraží od Svoboďáku. I svým umístěním na okraji rozšířeného - moderního - centra odpovídá brněnskému projektu. http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Dresden_Luftbild_Hauptbah nhof_2005.jpg
Stanice městské rychlodráhy Dresden - Mitte pak s trochou nadsázky může odpovídat stanici městské rychlodráhy Brno - střed .
drazdany
karel
| 10.02.09 07:48
no neda mi to tech chlupu by se napocitalo asi vic a misto zwingru bych pomeril svobodak spis s altmarktem a frauenkirche, ale to vem cert, jen to "moderni" centrum, jak jste cosi v drazdanech vystopoval, je absolutne nesrovnatelne s brnem - jen se na tu fotku kouknete, to nalevo od nadrazi, to je centrum mesta? to v brne? nehlede teda na to, ze je to zas jen a jen bydleni a ne ty vase kancl/shop/centra.. a dotretice, kdyz uz ty drazdany, vsimate jak je centralni cast mesta obklicena ze severu labem a z jihu a ze zapadu barierou zeleznice? a brani jim neco v rozvoji jak nam?
Dresden
rh
| 10.02.09 08:38
Ta vzdálenost sedí, můžete si to přeměřit. Svoboďák a Zwinger jsem vybral jako vzdálenější cíle v centru, jinak bych taky mohl porovnávat vzdálenost katedrál, což by vyšlo lépe pro Brno . To nalevo od nádraží na fotce je rezidenční čtvrť "jižní předměstí" Südvorstadt (že by podobnost s Komárovem ). Okraj rozšířeného centra / Prager Srasse vedoucí do centra je vpravo. A až po Doktor Külz Ring rozhodně nejde o historické jádro (že by podobnost s Jižním centrem ). Jaký bude v Jižním centru nakonec podíl bydlení nevíte ani vy ani já.
Centrum Drážďan je dostatečně rozšířené přes řeku (která se opravdu s železničním náspem nedá co do estetiky porovnávat - řeka je na rozdíl od náspu ozdobou města a není ani optickou bariérou) a na východ. A ano - železnice v Drážďanech zřetelně odděluje centrum od zbytku města.
Prostupnost
Jirka
| 10.02.09 09:50
Ja v Brne teda nebydlim a byl jsem tam parkrat. Presto pro me nadrazi bylo barierou, ty nechutne podchody plne super kramku, ze kterych je clovek rad kdyz vyjde vubec obleceny a osobni veci odevzdava rovnou... Proste koleje jsou momentalne silnou prekazkou (musi se dolu a nahoru hroznym prostredim) uz jenom kdyz jdete do vankovky. Vysvetlete mi, jak by se tohle dalo resit.. Metoda vyhaneni bezdomovcu jako na hlavaku v Praze moc efektivni neni..
opet trochu pred spanim...
karel kriz
| 11.02.09 02:41
no nevim kam smerujeme tentokrat - analyzou drazdan - ale doufam ze se shodneme, ze ta mesta jsou jina a jina i zustanou.. spletl jsem si na fotce seevorstadt severne od nardazi se südvorstadtem jizne od nadrazi, ano, chyba, ale jsou to identicke ctvrti a ani jedna neni centrem mesta... to vam klidne i podporim to vase mereni vzdalenosti "pravych center" googlem ci cim... drazdany jsou rozvolnene mesto na rovine a v zeleni se spleti koleji jako brno, brno je semkute drahanskou vrchovinou, proto hustejsi a plosne (i poctem obyvatel) mensi s mene kolejemi jako v drazdanech... ja nevim, nevidim nejakou tu nazornou spojitost cehokoliv, krom te "bariery", kterou se zakliname ale jen my v brne.... do tech vzdalenosti jste se nakonec myslim zamotal i sam

jirka - vedeni mesta (a nejen ono) si stehovani preje tak moc, ze logiku absolutne nulovych investic do soucasneho nadrazi (a jeho podchodu) neni tezke pochopit a rozklicovat... je to ve druhe rade taky jednoduse vyrobeny/vyplynuvsi argument pro presun.. a ta pruchodnost nadrazi se da udelat treba dle studie ericka van egeraata, kdy pod zem pujde nadrazi a lide zustanou na povrchu (mozna drahe, urcite efektivni) a nebo proste nejakym jinym preresnim (levnejsim, tudiz i realnejsim) nadrazi pri jeho rozsireni.. a ti bezdomovci jsou az u tesca na schodech podchod je sice spinavy a i jinak otresny, ale celkove neni tak zle..


reka neni nasep, s obojim se da pracovat, na oboje se da reagovat.. a nejenom odmitnutim, jediny limit pri praci je vzdycky jen predstavivost.. a vule... a neodpalkujte me zase litanim v oblacich... uprimne ted ani moc nevim, ktery to nasep popisujete jako opticko-estetickou barieru centra.. a je-li pruchod nadrazim a kolejemi na jih vubec v soucasnosti udesny a krom nadrazi skoro jinde nemozny, neni to argument pro to presunout kvuli tomu vyhodne situovane nadrazi jako celek, ale je to duvod ten pruchod vytvorit jako dustojnou branu do nove a perspektivni casti brna..... nebo snad ne?? kvuli malym a spinavym dverim mezi jiak dobrymi dvema pokoji u vas doma taky vybourate celou stenu a posunete ji na "lepsi" misto? spojite obyvak s casti pracovny a budete si libovat jakou to mate vymeru noveho pokoje... kdyz tu jen ta sance.. skoda jen, ze to bude jak dal ke dverim, tak bude novy nabytek primo kontrastovat s tim starym, protoze pri porizeni noveho se hledelo hlavne na cenu... a na nohy na zemi...

jaky bude pomer bytu vs. kancl/shopu se muzeme myslim i hned takhle virtualne vsadit 1:10?
opět trochu po obědě
rh
| 11.02.09 12:17
Drážďánami směřujeme k tomu, že tam též nemají (jako snad ve většině měst) hl. nádraží / hl. přestupní uzel narvaný hned ke katedrále a historickému jádru a evidentně se z toho nehroutí. Že prostě ta hysterie spojená s mýtem o jediném možném místě nádraží v Brně a apokalyptických vizích pro případ, že tam nebude, je jen bouří ve sklenici vody. Pro normálního dálkově cestujícího člověka je podstatné, že bude mít krásné nové vl. nádraží spojené s autobusovým, kterého se na rozdíl od vaší verze dočká ještě za svého života. Pro regionálního cestujícího se nic k horšímu nezmění, naopak, přibudou mu možnosti výstupu.

Váš jinotaj je dosti nesmyslný, mezi "starým a novým nábytkem" bude dokončená okružní třída a park.

No nevím, kdo se zamotává do svých textů. Přečtěte si, co jste výše napsal o nádraží v Lipsku a Drážďanech. Ano, "hned v/u centra" jsou vaše slova. Takže dost možná, když se vám to v nějaké budoucí diskusi bude hodit, i odsunuté brněnské nádraží bude "hned v/u centra"
Kolín vs. Brno
Kefrin
| 11.02.09 10:50
Hm.. tak to nádraží v Kolíně nad Rýnem je úplně jak v Brně...
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.