Source
Markéta Horešovská
Publisher
ČTK
27.02.2008 10:10
Czech Republic

Prague


back to article
23 comments
Já bych to hnal výš!
Pietro
| 27.02.08 12:06
Nejlépe k mezigalaktickému soudu.

Kaplického řešil nejenom Zelený Raoul, ale i chlapíci z www.bugemos.com viz: http://www.bugemos.com/?q=node/74
Ale fuj................
m3sx
| 27.02.08 02:59
Je prijemne videt ze se pan mistr sveta konecne rozhodl profilovat Mam v zive pameti, jak v mediich pobékával jak je treba diskuze a ze je ochotny se bavit a presvedcovat. Tou debatou zrejme myslel vyuziti soucasneho trendu a povesti CR , ktera se nechala odrbat pres takzvane arbitraze o miliardy. Zacaluje to obycejny cesky clovicek. Kaplicky konecne vyejakuluje sve ego na Letne, a vsadim se ze se najdou jeste takovi blbove, co mu budou tleskat. Osobne se mi z mluveneho projevu toho starce chce vrhnout, kdykoliv ho vidim a slysim mluvit. Ato i pres to, povazte, ze se mi blob libi ( ovsem nikoliv v kontextu s Letnou )
Miroslav Masák: Která chobotnice byla první?
Masák
| 27.02.08 02:53
zajímavý článek na:
http://ihned.cz/c1-23049990
pro Masáka
robert
| 27.02.08 03:01
Podobnost ve tvarování má být důvodem k odmítnutí vítězného návrhu? Nechápu, že člověk s takovým názorem vyučuje architekturu na vysoké škole .
Vítejte zpět v Československu..!
Petr J.
| 27.02.08 03:03
Je vidět, že žijeme v naprosto neschopném státě. Všude jinde ve světě by byli všichni z projektu světově uznávaného architekta nadčení, tady se ani zainteresovaní lidé nedokážou dohodnout na budoucí realizaci. Naprosto tak chápu dnešní reakce pana Kaplického. Souhlasím, že to může být pro ČR veliká ostuda. Pan Bém by se měl vrátit zpět tam kde začínal- do Kontaktního centra pro drogově závislé, tam by byl pro lidi daleko užitečnější a potřebnější. To, že se stavba několika českým architektům nelíbí, je jen klasický důkaz závisti neúspěšných lidí.
Pro zaslepené
Jan Kratochvíl
| 27.02.08 04:23
Podstata problému nové Národní knihovny od Jana Kaplického spočívá v tom, že porušil soutěžní podmínky a zakopal polovinu stavby pod zem. Díky tomu mohl navrhnout stavbu měřítkově odpovídající kontextu, zatímco stovky soutěžících řešily dilema předimenzované stavby a jejího působení na okolí. Kolik krásnějších knihoven mohlo v soutěži vzniknout !
vítězství v sotěži neznamená reaslizaci
lohen
| 27.02.08 04:18
Nechápu proč se chce pan Kaplický soudit, znamená snad vítězství v soutěži jistou realizaci? Na druhou stranu, debata, která se rozvíjí okolo vlastního smyslu knihovny na Letné je poněkud opožděná, ale zaplať pán bůh za ni. Proč má být na cirkusácké a sportovní letné se spoustou automobilů knihovna? Proč mají hlavní návštěvníci ( studenti UK, akademici) jezdit až na Letnou? Nenarušuje tento záměr funkční rozvržení kulturních staveb v Praze? A ještě jedna rýpavá otázka, proč se teda po tom umělém kopci nedá chodit a při nynějších bezsněhých zimách si pořádně zabobovat Osobně si myslím, že jednooká chobotnice natlučená na obdélníkový pozemek je i ve své organičnosti tak nepřirozená, že pojem knihovny odsunula svým vzhledem absolutně do pozadí. Co na to psychologové? A co Jan Tleskač?
p.s. Ještě jeden dotaz. Není v době, kdy nám spostu cených památek padá na hlavu( a že jich je opravdu dost) trošku přepich stavět si novou knihovnu?
povrchní vnímání + poznámka pro Roberta
Mirko Baum
| 29.02.08 11:16
Pribyvající soustredení na povrch vecí (lidove receno "povrchní vnímání") tkví snad v tom, ze vedeckotechnicky vyvoj jiz dávno prekrocil hranice vseobecne vnímatelného sveta a tím i hranice pravdy jako objektivne poznané skutecnosti. Z osvíceneckého aktivního strujce se stal pasivní divák. Dnes jiz sotva kdo dokáze vysvetlit, jak funguje celá rada predmetu denní potreby, jakymi jsou treba kalkulacka, mobilní telefon nebo computer. To co vnímáme, je pribyvající merou pouze vnejsí forma. Na formu vnitrní, t. j. podstatu vecí, hledíme jaksi s nechutí, nebot je neprehledná a nutí k premyslení jak o smyslu vecí, tak i o smyslu nasí existence vubec. Relativita pravdy nebyla nikdy tak zrejmá jako dnes, a toho, co vseobecne "platí", cím dál tím víc ubyvá. Nadále platnou pravdou sice stále jeste zustává ku pr. to, ze obdélníková kniha je praktictejsí nez kniha trojuhelníková ci kruhová, na podobu knihovny to jiz ale vliv nemá, jak se nás o tom pokousí presvedcit "vecne mlady" pan Kaplicky. Jiz dávno nejde o to, vymyslet tri nebo ctyri chytré detaily a postavit z nich srozumitelny svet. Osvícenecká víra v racionalitu jako ekonomicky, eticky a intelektuální rozmer se stala jakymsi koníckem nenapravitelnych moralistu a zasnenych staromilcu. CAD, CAO a CAM jsou dnes v rukách kulturne neovlivnenych specialistu schopny splnit témer kazdé prání a podporují tím nebezpecnou víru v domnelou vsemocnost individua, práve tak posetilou jako amorální víru v anything goes, za kterou dnes se strídavym úspechem schováváme nasi faktickou bezmocnost a duchovní devastaci. Tyto otázky kdysi resily církevní koncily - naposled ale bohuzel v renesanci a to jeste k tomu s problematickym vysledkem.

Poznámka pro Roberta:
Z Vasí reakce na príspevek Miroslava Masáka jsem se dozvedel, ze si troufáte posoudit, kdo je oprávnen ucit na vysokych skolách a kdo ne. Myslím, ze muzi Vasí kompetence by sluselo, kdyby se príste podepsal celym jménem. Bylo by pak snadnejsí prijít na kloub tomu, z jaké hluboké studnice Vase kompetence pramení.
Soudy a soudnost
pipe
| 29.02.08 11:40
Mluvit o žalobách a mezinárodních soudech v souvislosti s NKP je ze strany Jana Kaplického mluvením o provaze v domě oběšencově ;o)
Re: Pro zaslepené od Jana Kratochvíla
jiri schmidt
| 29.02.08 12:24
Na čtyřech řádcích jste vystihl podstatu problémů, který se týká architektů. Mým idealistickým přáním je, aby aspoň v tomto architekti mluvili a vystupovali jednotným hlasem. - Ve vlastním zájmu, protože soutěže jsou a nejspíš budou hlavním nástrojem civilizovaného světa pro kultivaci architektonických myšlenek na výživném a nekorupčním podhoubí. Když se v soutěžní porotě objeví osobnost typu pana architekta Miroslava Masáka nebo pana architekta Mirko Bauma, může si být každý poctivý architekt prakticky jistý, že jeho návrhu bude posuzovaný odborně, nezaujatě a mimo korupční vlivy. Važme si osobností na naší architektonické scéně a kultivujme prostředí pro architektonické soutěže.
Ad: Pro zaslepené
Jan Sommer (hlas z hnojiste)
| 29.02.08 12:48
Podle mého názoru není pravdou, že by pan prof. (snad mu nekřivdím) Kaplický navrhl stavbu "měřítkově odpovídající kontextu" s pomocí toho, že by její část "zakopal". Podle mého navržená podoba stavby neodpovídá kontextu ničím, přičemž je jedno, jak veliký kus je zakopán (vzhledem k vývoji vztahu lidí k historickému dědictví bych jako základní vlastnost nové knihovny požadoval její vlastně nekonečnou rozšiřitelnost; tato moje konzervativní mánie by mohla být respektována tehdy, kdyby se počítalo s tím, že letenský hrb bude postupně celý vytunelován a vyplněn duševním pokladem - mohlo by se kopat i západojihozápadně pod Hrad; pokud se v zadání počítalo s konečným objemem skladu, čemuž K. kapuce nasvědčuje, je to hrozné a měli by být vyměněni ti, kdo zpracovávali podklady projektu a možná manipulovali výsledky soutaže). Četl jsem v dením tisku, že "památkáři" s navrženou stavbou "nemají problém". Podle mého nemají tací býti jako památkáři ani označováni, ani uznáni. Jestli jsou tím míněni tzv. památkáři z MHMP, nejsem překvapen (jen doufám v okamžik, kdy si už na jejich kejkle prostě zvyknu, protože to je jediné, co lze v pražské kotlině změnit... "Čech se přizpůsobí."). Pokud by se jednalo o členy "pracovní skupiny" "NK", tak jim fandím, neb se jedná o skutečný myšlenkový základ otevřené památkové péče 22. století. Hip, hip, hurá.
re Sommer, památkáři; re Baum, osvícenci a racionalita
Vích
| 29.02.08 04:09
Sommer - domýšlím si, jak jsem četl památkářské odpovědi na otázky, že byli vedeni myšlenkou - lépe na Letné než v Klementinu, prostě hájí svoji zónu.
Baum - cítím ve vaší rétorice generační konflikt. Mně přijde chobotnice krásně logicky jednoduchá, srozumitelná a osvícená. Technicky sice vysoce náročná, ale co už jiného, když ne Národní knihovna?
Jako přírodomilce, mě ale zaráží, že nikdo nechrání park. Snad aspoň ve vyjádření architektů se něco najde? to jsem ještě nečetl.
komentář pro Mirko Bauma
robert
| 29.02.08 04:56
Anonymní diskuse je svobodnější a nedává příčinu k osobnímu nepřátelství. Povídáme si zde o architektuře a každý, kdo zde něco vystaví ať realizaci nebo článek, musí počítat s kritikou třeba i velmi nepříjemnou. Komentář s názorem, který je zdůvodněný, může mít hodnotu i bez podpisu. Článek pana Masáka mi přišel hodně pod úroveň.

K návrhu K.knihovny mám spousty výhrad, ale suterény se sklady knih jsou organizovány ortogonálně a tedy zohledňují tvar knihy. Spojitá konstrukce obvodového pláště a střechy nadzemní části objektu bude mít právě ty tři, nebo čtyři základní detaily. V dnešní době se jako racionální hodnotí to, co je přímo ekonomicky efektivní a to knihovna nebude nikdy. Lze ji vybavit atraktivním vzhledem a přilákat jím pozornost návštěvníků a turistů, kteří využijí kulturních hodnot, jež knihovna poskytuje. Podobné to bylo ve Vámi zmíněné renesanci u církevních objektů.
Re. Vích - generacní konflikt
Mirko Baum
| 29.02.08 06:56
Na Vasem postrehu je neco pravdy. Generacní rozdíl snad ano. Ale slovo "konflikt" bych radeji nahradil slovem "poznání". Kdyz se kdosi zeptal Friedricha Torberga, na cem pozoruje ze stárne, odpovedel "na tom, ze cím dál tím víc privyvá tech, kterí mi mohou políbit prdel". Starí lidé mluví pravdu, protoze vetsinou uz nemají co ztratit. Bohuzel ale není moc tech, kterí jsou ochotni jim naslouchat, coz je nekdy tak trochu skoda.
Mirko Baumovi
Jan Línek
| 29.02.08 08:12
Moc mě ta tvoje úvaha potěšila-cítím to také tak.
re generační konflikt
Vích
| 29.02.08 09:09
Škoda škoda, třeba se ale potenciální naslouchači obávají, že by po nich někdo chtěl to co Torberg .
Re: Jiri Schmidt
PP
| 01.03.08 10:09
Když se v soutěžní porotě objeví osobnost typu pana architekta Masáka, může si být každý poctivý architekt prakticky jistý, že vyhraje John Eisler, nebo jiný kamarád ze školky, případně také úplná blbost jako například Moravská zemská knihovna v Brně. Važme si osobností, ale dobře sledujme co vlastně dělají a jaké jsou výsledky jejich práce v soutěžních porotách Masákova kritika Kaplického je ovšem na místě.
Osobnosti
Jiri Schmidt
| 01.03.08 11:27
Pro PP: Skrývat se za anonymní maskou a obviňovat lidi není hrdinství, ale srabáctví. Pro Mirko Bauma a Jana Línka: Souhlasím, podepisuju, i když patřím do mladší generace. Proč se bavit s lidimi, kterým nejde o architekturu, ale o osobní exhibici. Při této příležitosti jsem si také vzpomněl na knihu E. Kazana - Tichá dohoda. Je také o tom, jak se sehlavní hrdina začne "na poslední chvíli" zbavovat svých pokryteckých civilizačních nánosů, aby se mohl zabývat tím, co má rád, co je opravdové a co je trvalé. J
propaganda kolem pokusu JK získat zakázku na novou budovu NK
.
| 12.12.08 06:28
bude i film, tady trajler:
http://www.youtube.com/watch?v=XpLy-XQSWlY&feature=related
pan Kaplický je jak na klíček plácá plácá plácá... ale přitažlivě vizionářský pro ty kteří se cítí nepochopeni - "každý je tvůrce"...
a ten celý sprostý soutěžní podvod, kterým chtěl "zvítězit", tak ten je prý "bojem o knihu, demoracii a o evropu..."... "demokracie staví a bém se nehodí do demokracie" ...
tiše zírám. a tento film, adorující podvod zaplatila ČR a EU... neuvěřitelné
Vzdych
Jonatán
| 12.12.08 10:48
Tedy jestli to není parodie z produkce České sody, je to opravdu síla. Už jen trailer je tak nechutně propagandisticky manipulační, ach, to hudební podbarvení a záběry na malého Jeníka. Ať tam ukážou i malého Pavlíka, alespoň z toho bude otevřená fraška.
Já se vždycky snažil být nestranný, ale tohle je moc, ten člověk opravdu nemá soudnost.
Kdo je kdo?
Anna K.
| 12.12.08 06:55
Schmidt se určitě nechtě dotkl klíčové otázky: identity. Nabeton má recht, vyplatí se, kdyz se autor neskovává za nick. Ale bez označení profese ? A když už: inkriminovaný J. S. by měl totiž, kdyby chtěl bejt frajer konsekventní, vystupovat vždy i s dodatkem, své profese nebo zaměstnání. Ale tenhle nešvar neuvádět who is who se v Česku ujal a daří se mu. docelě slušně. ČT napříkald pozve jistého Lukáše Jelínka, coby "komentátora," ale neřeknou, že je poradcem předsedy ČSSD. Nebo Míloslava Bednáře, jako tuhle, filosofa, který rád mudruje nad ODS, a zatají že M.B. je součástí think tanku Klause... Atd. Takže Archiweb má pravdu, že umožňuje nicky. Kdoví, mimochodem, jestli není Jiří Schmidt nick.
Ostrý generační konflikt
Josef Novák
| 14.12.08 06:07
Aničko, vypadá to, že jste rozkryla "generační konflikt", jak by řekl Vích či Baum potažmo Línek... Což myslím ironicky, jak jinak.
Protože, je kolega Vích starý nebo mladý? Stejně tak Línek nebo Baum. Jsou üčastníky tohoto konfliktu? Nebo jen přihlížejí? A v kterém okamžiku, mimochodem, toto "poznání", abychom se vyhnuli slovu "konflikt", které prof. Bauma rozčiluje, Baumovi začalo? Když mu bylo šedesát? Nebo ještě čeká? Až bude "starý"? Až mu přibude těch, co mu mohou "políbit prdel"?, jak se ráčil vyjádřit? Zkrátka, chci říct, že mluvit o generačním konfliktu je jen kouřová clona, pane Víchu. Když nedokážu pravdivě referovat z bojiště (myšlenek).
Tak Jeničku, co bude s tím soudem?
Eliška Slávková
| 15.12.08 01:45
Tak Jeníčku, co bude s tím soudem? Vykřikoval jsi do médií, že jsi připravený se soudit a dané slovo se má dodržet! Jen jim dej, těm darebákům! Dokonce chtěji změnit územní plán a plochu pro knihovnu změnit na plochu na veřejnou zeleň. To jsou darebáci nedemokratičtí, komouši zakuklení, jak obvykle říkáš Jeníčku. A copak jsi mezi tím světovej Jeníčku vyprojektoval? A co podle tvých plánů postavili? Řekla bych, že za chvíli se už budou po celém světě prát o tvou zelenou chobotnici.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.