Bienále Industriální stopy přejdou na každoroční akci

Source
Markéta Horešovská
Publisher
ČTK
06.09.2012 17:35
Czech Republic

Prague

Praha - Bienále Industriální stopy, které od roku 2001 přibližuje krásu a možné využití průmyslové architektury, se od letoška mění na každoroční akci. Důvodem je podle pořadatelů množství akcí, které se k bienále hlásí, i  potřeba upozorňovat na některé objekty častěji. "Například nákladové nádraží Žižkov letos zažívá pravděpodobně klíčový rok ve své nové historii a kdybychom se možnostem jeho využití věnovali až za rok, nebyli bychom už tak aktuální, jak chceme být," řekl ČTK za organizátory akce Jiří Hlinka. Letošní ročník Industriálních stop bude mít svůj vrchol 15. září.
      Součástí Dnů evropského dědictví, během nichž se otevírají brány památek, objektů a prostor, včetně těch běžně nepřístupných, se poprvé stane Den památek techniky a průmyslového dědictví. Milovníci průmyslové architektury budou moci zavítat do pivovarů, cihelen, sušáren, továren i dolů - mohou přitom nahlédnout do funkčních provozů nebo poznat atmosféru těch téměř zapomenutých. Mnohde se pak koná plno doprovodných akcí.
      Pořadatelé Industriálních stop připravili další publikaci, která tuzemské průmyslové památky zaznamenává. Po Ústeckém a Karlovarském kraji se dočkalo zmapování i průmyslové dědictví Pardubického kraje. Autoři publikace upozorňují na vybraných 383 objektů, jde o dříve prosperující strojírenské a elektrotechnické podniky, stavby, které sloužily textilnímu a oděvnímu průmyslu, chemické výrobě nebo těžbě.
Informace o  bienále a jednotlivých akcích se průběžně zveřejňují na adrese www.industrialnistopy.cz. Organizátoři akce chtějí historické průmyslové stavby prezentovat nejen jako součást památkového fondu, ale také jako živé stavby, které mohou dostat novou funkci. Zatímco v zahraničí jsou takové konverze časté, v tuzemsku jich ještě mnoho není. K těm známým v současné době patří objekty bývalých vítkovických železáren, které se rekonstruují pro nové účely podle návrhu architekta Josefa Pleskota.
      Nové využití by mohlo dostat i zmíněné žižkovské nádraží, jehož hlavní budova je významným dokladem průmyslové funkcionalistické architektury. V nejbližší době by mělo ministerstvo kultury znovu rozhodnout o jeho památkové ochraně. Případné prohlášení za památku se dříve zainteresovaným stranám jevilo jako překážka, nové personální obsazení radnice Prahy 3 ale prosazuje využití nádraží i jako památky; vlastníkem objektu jsou České dráhy.
      Zájemců o získání budovy je několik, nejvíce je slyšet o Národním filmovém archivu, který by v areálu rád měl nové sídlo a který má pro jeho pořízení od státu slíbené peníze. Vzniknout by měla studie využitelnosti budovy, podle níž by se také vlastník mohl rozhodovat o budoucnosti objektu.
0 comments
add comment

Related articles