Source
Zdeněk Meitner
Publisher
ČTK
22.08.2014 23:10
Czech Republic

Brno


back to article
9 comments
Brnensky magistrat celi zalobe za odmitnuti navrhu na refere
Miroslav Patrik, Děti Země - Brno
| 23.08.14 06:06
Přípravný výbor za vyhlášení referenda o poloze železničního nádraží v Brně zaslal ve čtvrtek 21. srpna 2014 odpoledne Krajskému soudu v Brně žalobu proti Magistrátu města Brna, který odmítnul jeho návrh vyhlásit referendum a předložit ho zastupitelům na jejich jednání dne 2. září 2014. Výbor nesouhlasí s tím, že v návrhu chybí odhad nákladů na realizaci výsledku referenda a že téměř osm tisíc údajů o podepsaných osobách pod petici je vadných. Žalobu ve stejný den večer obdržel i magistrát.

„Magistrátem vytýkaná absence odhadu nákladů za realizaci výsledku referenda je zcela absurdní, protože jsme jasně uvedli, že pro odsunovanou variantu U řeky mají být 3-4 mld. Kč a pro variantu v centru by mohly být nižší, řádově v miliardách korun, neboť zde už existuje velký dopravní uzel s mnoha tramvajemi, což je evropský unikát, kterého bychom se neměli vzdávat,“ vysvětluje člen přípravného výboru Miroslav Patrik.

Navíc podle Patrika sám magistrát dobře ví, že až nyní se začala zpracovávat studie proveditelnosti, která finanční náklady Brna pro variantu U řeky a pro jednu z variant v centru Pod Petrovem teprve upřesní.

Druhým bodem žaloby je nesouhlas s tvrzením magistrátu, že chybovost osobních údajů u 21 tisíc odevzdaných podpisů je až 37 %, takže téměř 8 tisíc podpisů neuznal. Magistrát proto pro dosažení zákonného limitu počtu podpisů požaduje do 1. září, tj. jeden den před jednáním zastupitelů, předložit 5,2 tisíc nových podpisů. Přitom společně s výzvou nepředložil žádné důkazy a přípravný výbor je neměl ani do podání žaloby.

„Pokud jsme podle zákona neobdrželi přesvědčivé důkazy o tom, u kterých konkrétních osob byly údaje špatně a proč, pak jde o zásadní chybu. Navíc jsme zjevně špatné údaje vymazali, takže vyřazení téměř 8 tisíc podpisů je jen účelová obstrukce, jak zabránit vyhlášení referenda společně s komunálními volbami, neboť se toho vedení města v čele s ODS a ČSSD bojí,“ tvrdí jedna z organizátorek sběru podpisů Petra Němcová.
Přesto podle ní probíhá intenzivní sběr 6 tisíc nových podpisů, neboť stále ještě existuje šance, že by zastupitelé města mohli o vyhlášení referenda jednat buď na řádném jednání 2. září nebo na mimořádném, které by muselo být do 15. září. Soud totiž může o žalobě rozhodnout až 21. září 2014, kdy už bude pozdě.

Pražský advokát Pavel Uhl, který přípravný výbor u soudu zastupuje, vnímá vytýkané námitky magistrátu za vybočující ze zákona: „Postup magistrátu považuji za velmi formalistický, neboť brání občanům, aby efektivně uplatnili své ústavní právo rozhodnout o věci, která se jich zásadně týká. Je samozřejmě v pořádku, pokud existují různé politické a odborné názory, kde má být v Brně osobní nádraží, ale bylo by už velmi zarážející, pokud by místní referendum již po druhé neproběhlo společně s jinými volbami.“

Občanská aliance Referendum 2014 také zásadně odmítá tvrzení, že by stát mohl výsledek referenda ignorovat. Stát se totiž již v květnu 2002 s Brnem dohodnul, že o poloze osobního nádraží si město rozhodne samo ve svém územním plánu. Stát pak modernizaci celého železničního uzlu i s nádražím zaplatí. Neexistuje tedy žádný rozumný důvod, proč by stát tuto dohodu nedodržel. Zvláště, pokud potřebuje evropské peníze.

Před deseti lety se konalo první referendum, v němž se devět z deseti Brňanů vyslovilo pro modernizaci nádraží ve stávající poloze. Referendum ale nebylo podle tehdejšího zákona závazné. Na nižší účasti se podílelo i účelové stanovení termínu referenda týden před krajskými volbami. To už ale podle nálezu Nejvyššího soudu není možné. Proto se dá očekávat, že referendum s komunálními volbami bude závazné.

Občanskou alianci Referendum 2014 založily brněnské pobočky Dětí Země, Hnutí Duha a Masarykovy Demokratické Akademie. Podporují ji i další významné spolky jako je Greenpeace, Hnutí Brontosaurus či Nesehnutí. Do sběru podpisů se podstatně zapojila i brněnská Strana zelených, která sesbírala dva tisíce podpisů. Referendum podporuje rovněž TOP09, Česká pirátská strana a spolek A Co Brno?
Lže jako když Miroslav Patrik píše :-)
Vít Blaha
| 24.08.14 10:15
Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru

"...Před deseti lety se konalo první referendum, v němž se devět z deseti Brňanů vyslovilo pro modernizaci nádraží ve stávající poloze..."

Neinformovaný čtenář by mohl z tvrzení "aktivistů" ze spolku "Děti země" pojat mylný dojem, že se referenda zúčastnilo před desíti lety minimálně 90% obyvatel města Brna a všichni se vyslovili pro stávající polohu nádraží.

Pravdou ovšem je, že nebyl splněn zákonem předepsaný minimální počet hlasujících. A z 25% hlasujících občanů hlasovalo pro zachování nádraží ve stávající poloze 86% účastníků referenda.

Takže správně má být uvedeno:

"...Před deseti lety se konalo první referendum, v němž se DVA z deseti Brňanů vyslovily pro modernizaci nádraží ve stávající poloze..."

Já vím, prostá matematika dělá podobným hnutím jako jsou Děti Země, Hnutí Duha a Masarykova Demokratická Akademie vždycky problém. Tak jak nebyly schopni tehdy spočítat počet Brňáků souhlasících s jejich přáním na ponechání nádraží ve stávající podobě, tak mají dnes problém pochopit, že 13 000 není stejný počet jako 18 000

A místo matematiky pak nastupuje demagogie.

A žaloby
Nádraží v centru
Ing.arch. Josef Myslivec
| 24.08.14 11:55
Hlavní nádraží v centru musí zůstat a v centru zůstane. Rozhodující jsou právě rychlé vlaky, které musí jezdit z centra do centra,aby řádně obsloužilly požadavky cestujících a umožnily tak třeba denní dojíždění za prací třeba z Prahy do Brna, nebo z Brna do Ostravy a naopak. Toto umožňují rychlé vlaky jenom v tom případě, že obsluhují centra aglomerací. Pokud by rychlé vlaky neobsluhovaly centra aglomerací, ztrácely by význam, protože další dlouhé navazující cestování MHD by značně prodlužovalo celkové cestovní doby.
Pane Myslivče, to je sranda, že?
Vít Blaha
| 24.08.14 01:59
"...denní dojíždění za prací třeba z Prahy do Brna..."

Kolik lidí znáte, co denně dojíždí z Prahy do Brna a zpět?

"...Hlavní nádraží v centru musí zůstat a v centru zůstane..."

Patrně jste si nevšiml, že ti "aktivisti" už v květnu na tiskovce oznámili, že jsou proti oběma variantám

Žádný "rychlý vlak" na stávající nádraží v Brně zajíždět nemůže, takže vaše představa je nerealizovatelná...


...nádraží...
Zdeněk Skála
| 24.08.14 06:30
Jo tak to je světový problém. Nemělo by to řešit OSN?
pro pana Blahu
betonář
| 25.08.14 08:12
To jsou oboustranné hrátky se slovy, v originále "just ping pong with the words".
Já osobně navrhuju formulaci "...Před deseti lety se konalo první referendum, v němž se DEVĚT Z DESETI ZÚČASTNĚNÝCH Brňanů vyslovilo pro modernizaci nádraží ve stávající poloze..." Samozřejmě informace, že referenda se z nejrůznějších důvodů zůčastnilo jen 25% obyvatel je taky podstatná.
pro pana Blahu 2
s.kopic
| 25.08.14 10:53
Troufám si tvrdit, že alespoň průměrně inteligentní čtenář chápe sdělení pana Patrika tak, že se jedná o 9 z 10 zúčastněných. Nedělejme hned z lidí blbce a nepišme o jednoduché věci román, když stačí 3 věty. Mimochodem tím, že nepřijdu, také vyjadřuji svůj postoj. Pak za mě rozhoduje 25% aktivních spoluobčanů. Někdy se mi to líbí, někdy méně. Ale nic lepšího, než demokracii, zatím nikdo nevymyslel...
V roce 2004
Lenka Štěpánková
| 28.08.14 08:16
zněla otázka referenda: "Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní?" Tudíž lze důvodně předpokládat, že stoupenci nového nádraží v odsunuté poloze se v převážné většině ani neobtěžovali k urnám chodit, protože svůj názor efektivně a pohodlněji vyjádřili ignorováním referenda.
Na druhou stranu v referendu neměli právo hlasovat mimobrněnští občané, kteří do Brna denně vlakem dojíždí, a z nichž by se jistě převážná většina vyslovila pro rekonstrukci nádraží v centru.
Tolik k interpretaci výsledků...
interpretace
betonář
| 29.08.14 10:46
No je pravda, že asi logičtější by byla otázka na souhlas s odsunem nádraží no nové polohy - přijde mi logičtější ptát se na souhlas se změnou, než na souhlas se stávajícím stavem.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.