Address: Czech Republic
Project:2005
Completion:2006-08
Area:207 m2
Built Up Area:85 m2
Site Area:570 m2
Built Up Space:752 m3


back to article
17 comments
nadhera
Matej Farkas
| 21.11.08 12:56
klobuk dolu. velmi pekny domcek. velmi ma zaujalo riesenie velkoplosnych okien za nosnymi two-by-four stlpikmi.
Neviem co sa mali autorovi clanku na velkosti pozemku. Mne sa tych "pouze 570m2" zda viac nez dost...
Malé,
amatér
| 25.11.08 07:46
ovšem výrazově velmi silné, dobré i vzhledem k tvaru pozemku, velmi dobrá dispozice, jakási stylová omšelost, otazníky jsou také ale podle mě spíše technického rázu a to je mimo úhel pohledu
nic moc
anonym
| 27.11.08 09:55
Mne na tom domu nezaujalo tedy popravdě vůbec nic..čím by jako měl být zajímavý ? dispozice..standard..kce..dobře ta je dobrá ale ten vzhled ?..co se Vám na tom líbí ? ta přebubřelost hmot a materiálů ? ta "nepřístupnost" a studenost ???
anonymovi
stano
| 27.11.08 12:35
Nepomýlili ste sa? Naozaj píšete o tomto dome?
Idem si oči vyočiť a nedarí sa mi nájsť "prebubrelosť hmôt a materiálov" na tomto hmotovo (2 hranoly) i materiálovo (3 materiály - drevo, sklo, meď) jednoduchom domčeku.
Neprístupnosť? Pri dome, ktorý sa v takej miere otvára svojmu prostrediu - záhrade?
Studenosť je pocitová záležitosť, takže ak to tak cítite, nech sa páči. Ja vnímam farebný odtieň medi ako teplý. Farba dreveného obkladu síce spadá do studených tónov, ale mäkkosť a teplo dreva ako materiálu podľa mňa presvitá spod náteru a neutralizuje ho. Vo výsledku na mňa stavba určite nepôsobí studeným dojmom.
Tak či tak by som rád poznal dôvod, prečo sa autori inšpirovali práve severskou architektúrou.
slabe
architekt
| 27.11.08 12:49
opravdu nic moc, zadna elegance, zadny rad, zadna geometrie...nemyslite vazne, ze tohle je prezentace soucasne ceske architektury
plechovka
Eva
| 27.11.08 01:26
Nic moc. Vypadá to zvenku jako odhozená plechovka. Zevnitř plno kamrlíků. Architektura žádná.
kritika
Dr. Lusciniol
| 29.11.08 05:18
Mnohem více než barák sám, mne zaujala zde jeho kritika. Obdivuji paní/slečnu Evu jak se vtipně, krátce a břitce vypořádá se stavbou jež ji nepadne do oka. Hotová to architektonická doména - jen co nejnutněji obalená v lesklé černé kůži, mávající kolem sebe devítiocasou kočkou ostré satiry. Osobně mne zcela ukojí poněkud méně vystřední záliby.
Ač človek mírný, "architektu" zde musím odporovat. Tato "zadna elegance, zadny rad, zadna geometrie" je "prezentace soucasne ceske architektury" nebo co se za ni bežně vydává.
Jako "stano" mám měď a dřevo také rád. Leč hlavní ložnici bych vysunul mnohem dále (oběma směry), třeba i za cenu nutnosti ji podepřít v rozích, třeba těma "nosnymi two-by-four stlpikmi") aby pod ní vznikla před počasím dobře chraněná terasa, plně napojená na a zvětšující tak obytný prostor. Pak naozaj by sa dom v plnej miere "otváral svojmu prostrediu - záhrade".
Navíc, takto zvětšená ložnice by již nebyla více žadným "kamrlíkem" a mohla by převzít i částečně obytnou úlohu, od toho ctyřma křesly a stolkem "zabarikádovaného" přístupu na balkón.
Ta "standard dispozice" ("anonym") by se mohla v patře dále vylepšit, oddělením záchodu od koupelny (tři ložnice na jednu koupelnu/wc!?!). Také, z otočení směru schodiště by určitě měl radost alespoň Serge Chermayeff (*) kdyby ješte byl mezi náma. A když už u toho zvětšování, ta převislá stříška nad vchodem (česky: markýza) by také mohla býti větší (potažmo učinnějsí).

(*)
Serge Chermayeff and Christopher Alexander "Community and Privacy - Towards a New Architecture of Humanism" (1963)
:)
Jan Stolek
| 29.11.08 05:00
Pane doktore, otočení směru schodiště by jistě soukromí pomohlo, ale setkal jsem se i s opačným názorem, který očividně prosadil i stavebník tohoto domu - aneb proti gustu žádný dišputát
mikroklima
Jan Sommer (hlesy z hnojiste)
| 29.11.08 10:28
...jaképak je za horkého letního podvečera v ložnici? A proč nemá tento bunkr ani malé okénko na pozemek? Ostatně podobným typem ozdoby většiny moderních RD je, že též ke vstupu nemíří žádné okno (krom záchoda, koupelny a nějaké technické haraburďárny).
opačný názor
Dr. Lusciniol
| 30.11.08 03:30
Pane Stolek, "opačný názor" vyvstane vzdy a okamzite (jakmile jakykoliv nazor je vyjadren). Neni ale predem dano, ze opacny nazor je rovnocenny prvotne vyslovenemu. Treba nazoru, ze neni zdrave skakat dolu, do Nusli, z mostu KG. Kde jde o zivot i gusto musi stranou.
Zde sice o zivot nejde, ale take to neni zrovna "libi-nelibi" rozpor. Proste nevime, zdali to bylo stavebnikovo vyslovene prani, ci pouze architektovo opomenuti.
Z me zkusenosti, kdyz stavebniku vysvetlim proc jedna moznost je lepsi nez druha, tak porozumi. Ostatne, to je presne to, za co mne plati. Poradit mu v poli v kterem se on tolik nevyzna. Pomoci mu ziskat (podle jeho gusta) lepsi plac, pokud mozno za co nejmene penez. Udelat z nej dalsiho spokojeneho zakaznika.
pánovi sommerovi
stano
| 30.11.08 12:32
"Bunker" ložnice síce nemá malé okienko, zato má na pozemok orientovanú veľkú presklenú stenu. Zrejme nie dosť, keďže ste ju prehliadli. Za veľmi horúceho letného večera si obyvatelia zrejme otvoria balkónové dvere, alebo ich vyklopia, lebo kombinované kovanie je na balkónových dverách štandard už pekných pár rokov. Celkovo je vaša výtka ohľadom okien pri tomto dome trochu mimo, keďže každý priestor tu má priame osvetlenie. Dokonca i zádverie a wc v prízemí. V pôdoryse je sice wc bez okna, ale na fotkách vidno, že ho má.
Ešte Doktorovi:
Narozdiel od Evy sa mi nezdá, že izby sú kamrlíky. Zvlášť s prihliadnutím na fakt, že ide o víkendový dom. Najmä spálňa je veľká až-až. Napriek tomu to vytiahnutie hmoty a vytvorenie krytej terasy je fajn nápad. Rovnako oddelenie wc v poschodí by bolo praktickejšie. Ale schodisko je v poriadku. Rozhodne je lepšie vyliezť zo suterénu do chodby pred zádverím, než do obývacej izby.
ad okno loznice
Jan Sommer (hlesy z hnojiste)
| 30.11.08 03:33
Máte pravdu. Moc jsem si to zjednodušil a nepodíval jsem se zpátky, než jsem se pokusil vyjevit svůj kritický pokus. Moje chyba.
souhlas
Jan Stolek
| 30.11.08 08:01
ad doktor: souhlasím - obecně platí všechno co říkáte, ale myslím, že zrovna v tomto případě nejde o chybu architekta - a pokud ano, tak je to teda bída

ale asi nad tím nemá cenu spekulovat ))
schodiště
budulínek
| 30.11.08 09:58
pánové (Stolek, Lusciniol) úplně nerozumím vaši odborné dišputaci ohledně směru schodiště / možná nejsem sám / pokud máte na mysli otočení schodiště o 180°, tak to je v tomto případě s prominutím hloupost - viz poslední věta příspěvku od stana... (v případě, že by dům nebyl podsklepen by byla přesto volba směru schodiště v kategorii "libí - nelíbí" lépe řečeno "plusy - mínusy", takže nechápu proč mluvíte o chybě architekta)
:D
Jan Stolek
| 30.11.08 11:53
hehe, nějak mi uniklo, že je dům podsklepen :D

my bad
schodiště
Dr. Lusciniol
| 01.12.08 03:21
Nevím, v zdali zde náhle nastálé tlačenici sebekritiků se mi podaří se vtĕsnat do řady s přiznáním, že zpočátku jsem si také neuvĕdomil, že dům je podsklepen (přestože v českém ďolíku by se to mĕlo očekávat).
V případĕ, že pod zemí je viničný (pivní) sklípek, pak jeho přímé napojení na obývák shledávám naprosto v pořádku. Je li tam ale pouze kotelna, prádelna, či sklad brambor ("luftschutzkeller" neočekávám) tak je tomu samozřejmĕ jinak.
Přesto si dovolím silnĕ nesouhlasit s "budulínkem". Zde výše odkázanou knihu (29.11.08 05:43) jsem četl v mém utlém mládí (t.j. velmi dávno). Leč její zakladní myšlenku (plánované soukromí) stále považuji za velmi užitečnou.
á ještě schodiště
budulínek
| 02.12.08 08:22
pane doktore - dejme tomu, že vám investor řekne že komunikační dráha mezi obývací halou v přízemí a mezi dvěma pokoji v patře má vzhledem k předpkládané vysoké frekventovanosti 100% prioritu a na vaši další bezpochyby položivší otázku "zda tomu bude stejně tak v budoucnu" odpoví rozhodně "ano, bude"

co pak? myslím, že ani když mu sametovým barytonem pana Vančury zazpíváte "Už v knize knih je psáno, na-ná-na ná-na nááá..." (Spirituál Kvintet, znáte ?) nic platné to asi nebude a schodiště bude tak, jak ho mají kolegové z Vyšehradu...

z toho překouknutí si nic nedělejte /ať se to ale příště už neopakuje/ bó sou tady inačí pistolníci (třeba ten z hnojiště...nic ve zlém pán Sommer)

PS: já jsem si toho samozřejmě také nevšiml, takže ještě že tu máme pozorného stana / jináč to mohlo skončit daleko hůř .o)
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

more buildings from VYŠEHRAD atelier