Investor:Sostaf, Heřmanův Městec
Completion:2008-09
Price:12 000 000 CZK


back to article
38 comments
rodinné domy...
vnv
| 06.04.09 09:14
No, vevnitř to vypadá docela útulně, díky té podlaze, ale zvenku je to jak soubor skladů.... Asi je to architektonicky "čisté", lepší než spousta staveb kolem nás, ale je to studené a neútulné... ta šedá tomu moc nepomohla.... nebydlel bych tam
nelíbí
mufna
| 06.04.09 02:13
No ani ta dispozice není ,,kdoví co ,,- z ložnice cesta do koupelny přez dvoje zbytecne dveře ? , nezabydlený interiér - na fotkach - zachranuje LC lehatkem ( to zcela jiste dovezeno architekty jen na foceni !!!!) .... , o tvorbě fasády bych radši ani nemluvil - děs běs
hezké domky
Eva
| 06.04.09 03:53
Domy jsou pěkně zasazené do krajiny a mají vztah k okolí. Konečně lokalita domků, které nejsou osazeny do terénu podle pravítka šachovnicovým, pravoúhlým způsobem a nejsou to hranaté neforemné krabice od bot. Sedlové střechy jsou velmi příjemné.
Škoda, že zatím působí tak studeně. Předpokládám, že časem ty šedé fasády vezmou za své.
Debata s PŽA
TUL atelier Fránek
| 06.04.09 04:36
V úterý 7. dubna 2009 od 18:00 hodin proběhne v ateliéru FUA TUL přednáška a následná debata se všemi čtyřmi architekty z kanceláře Pinkas Žalský architekti. Přednáška je součástí cyklu pořádaného ateliérem Fránek na FUA TUL v Liberci.
dost fadne
Matej Farkas
| 06.04.09 09:08
Domky vyzeraju dost fadne a navyse urcite by som ich otocil o 90 stupnov - mat vacsinu okien do ulice neni nic moc, ale prave rozmiestnenie bol asi zamer autorov.
Pro Mufnu
Prema22
| 06.04.09 10:35
bez si zabydlet domek v satelitu. Blahopreju, v jednoduchosti je sila. Bohuzel dnesni investori uprednostnuji radeji spoustu vikiru, vezicek a balkonku...
typovka
hetzer
| 07.04.09 01:38
v jednoduchosti je sila, ale nekdy take bezradnost. jako jeden dum by to bylo hezke, ale 4 stejne vedle sebe? des
prema
vnv
| 07.04.09 08:38
No, nechápu, proč se tady vždy oháníte extrémy. Není na výběr jen mezi krabičkou a vikýřemi..... Zdejší web je plný krásných moderních domů.
hetzer
A.J.K.
| 07.04.09 10:32
s Vasim zaverem souhlasim - vzniklo vice sedi ( obecne ) nez je unosne - snad budouci milosrdna zelen pomuze ---
urbanismus
radek horyna
| 07.04.09 01:27
pro ty, co neustale resi formu ( krabicky, vykire, design a neutulnost...) na to ze se jedna o developersky projekt ( sice maly), ktery byl vytvoren dle TZ pro nekonkretni majitele, je myslim na miste vyzdvyhnout urbanismus celeho projektu. za par let tam budou rust stromy, seda bude vypadat v zelene zahrade jinak nez na zasnezenym poli, ale to nejdulezitejsi je spravne vymezena ulicni cara! Riziko developera jit s domem ( a tedy i se vstupem) na hranici misto plotu a vytvorit tak cenny mestsky verejny prostor ( jak jsme zvykli z holandska nebo skandinavie) povazuju za vyjimecny pocin v kontextu cele ČR. Rozhodne palec nahoru!!!
>AJK
Dr. Lusciniol
| 08.04.09 12:04
Jak se říká: Lékaři mohou své omyly zahrabat pod zem. Architektům nezbýva nic jiného, než popínavá zeleň.


okřídlené "méně je více"
ronia
| 09.04.09 12:09
myslím, že tu nikdo nepochybuje o tom, že v jednoduchosti je krása, ale tu noční cestu na záchod přes studenou chodbu, která je bez jakéhokoli oddělení v těsném kontaktu s exteriérem, opravdu budoucím majitelům nezávidím.
budoucnost
Karlos
| 09.04.09 12:38
Až se okoukají krabicoidní "šumperáky", bude se stavět takhle. Vo co..? Počkejte za 5 let..
Fasáda oživit,dřevo,kámen,lícovky.. Že to není zabydlení neřešte.
je to skvělý soubor!
zdenka
| 09.04.09 08:37
je to skvělý soubor! budou tam žít lidé, schopní vytvořit sousedské vztahy, aniž by si zasahovali do soukromí, (a to je snad nejcennější projev architektury), mimochodem, tu vstupní síň asi chápu, projev přání, že snad na úrovni terénu a na venkově přeci jen člověk žije jinak než městský člověk, že žije víc venku než uvnitř..
myslím, že tohle je příkladný projekt, jak uchopit dnešní poptávku stavění na venkově.. ty garáže, je to vtipný, je snad skutečně možné, že to bude hospodářství.. chtěla bych dělat takové věci jako vy... zdenka
Jam35
Jiří Kuča
| 09.04.09 10:40
konečně něco co nevypadá jako katalogový domek ... jednoduchá téměř minimalistická fasáda - super ... s interiérem je to ovšem horší ... žít v takovémto sterilně bílém prostředí bych asi nesnesl (pardon ale ta podlaha to vůbec nezútulňuje) ... a pouze by stačilo pár barevných ploch na těch pravých místech ... jinak skutečně něco co předčí satelitní městečka dnešní doby ... jen tak dál
nevyuzita sance
hetzer
| 09.04.09 01:15
mohlo to byt mnohem lepsi kdyby se ty domy odlisovaly a spojovala by je nejaka jednotici idea.
Jen tak...
Jan Bauer
| 09.04.09 01:47
Také si myslím, že návrat k tradičním hmotám - stodola - má na vesnicích budoucnost. Líbí se mi práce s prostorem krovu (sice nic nového, ale....). Problém vidím ale v celkovém pohledu na vesnici, kde vypadá navržený soubor velmi cize (samozřejmě jsou na venkově cizí ty dvoupatrové obludy) a chudě oproti ostatním domům. Je na developerech (a všech lidech), aby projevili zájem o takové domy na úkor katalogových RD. Takže soubor O.K. Ale dispozice samotného domu a snad i fasáda je nepovedená. Volil bych otevřenější (průchozí) dispozici a koupelnu k ložnici a ne k obýváku! Vchod mimo osu hmoty a nějak více zvýraznit - závětří...Fasádu bych alespoň někde oživil dřevem nebo kamenem. To je ale věcí názoru. Jinak dobrý počin.
...
ondrejcisler
| 10.04.09 05:59
Grauluji pánové, je to moc pěkné. Rozhodně neozvláštňovat! Ozvláštní se životem.
... ...
kuzemenský
| 11.04.09 10:39
Je to fajn. Souhlasím, ozvláštní se životem. Není třeba tlačit na pilu.
(půdorysné trojdělení - průchod domem - je skvělé)
(urbanistickému konceptu myslím chybí dva tři soliterní stromy ve veřejné části, stejně tak "strohé a nahodilé" jako rozvrh objektů ...)

Uklidňuje mne, že tohle stojí.
Šedivý uprchlický tábor
| 12.04.09 08:00
Sedlová střecha a protáhlý podélný půdorys je v pořádku, minimalistické šedivé fasády se ovšem nepovedly - je to druhý extrém ke kýčovitým barevným pseudopodnikatelským domečkům. Je to neútulné a nehezké, zachránily by to sice vysázené listnaté stromy a kvalitně vyprojektované zahrady, to se ovšem v ČR a zvláště na venkově zatím příliš nenosí a Běstvina asi nebude výjimkou. Zahradní architektura jakoby byla podružností a to i zde na archiwebu. Vzrostlé stromy by daly domům měřítko, pochybuji ale, že se něco takového na venkově vysadí, neblahý trend je tu spíše opačný: Chvojky, chvojky a zase jenom samé chvojky. A tak to bude trčet v krajině jako nějaký uprchlický tábor.
koupim
ViťaK.
| 19.04.09 03:54
Líbí se mi to a vážně uvažuji o koupi. Jen se trochu obávám ceny. Z toho málo, co se mi podařilo nalézt tuším cenu mezi 2,7 až cca 3 mil.Kč a to opravdu není málo. Chápu, že se jedná o novostavbu s atraktivním vzhledem jak exterieru, tak interieru, ale Běstvina není žádná lukrativní lokalita. A navíc se jedná o bydlení k rekreaci, ne o trvalé bydlení. Nemluvě o okolí, myslím ty fádní novostavby RD. Otázka na investora, zda je ochoten k jednání o ceně..
Podlaha
emil
| 28.04.09 09:15
Dobrý den, rád bych se zeptal, jestli existují nějaké rozdíly v provedení dnes populární kantovky resp. zdali existuje nějaká orientační cena z m2 pro tento typ podlahy? Uvažuji o podobné záležitosti do bytu a nejsem schopen se dopátrat informací... Díky
nádhera
pavla
| 14.05.09 04:59
Opravdu podařený projekt. Moc se mi líbí. Má atmosféru. Čiší z něj klid. Je citlivý ke krajině, k historii. Celý soubor je úžasně harmonický. A přitom zbyl prostor pro budoucí majitele vytvořit kolem sebe cosi osobitého. Zůtulnit si domy i zahrady po svém. Sama pocházím z maličké vesnice a na vesnici se chci zase vrátit. A v těchto domech bych bydlela hned.
kravínové
klara.kronusova
| 03.08.09 08:03
To je ta návaznost na vesnici. Kravín! A přitom ten modýlek je milej. Kdyby tam byly stromy, kdyby ty domy nebyly tak naňahňaný a hubený jako kozy, kdyby nebyly šedivo šedivý, kdyby v nich bylo trochu radosti, kdyby byly fakt pro lidi, tak je celkem jedno že jsou uvnitř nedořešené a bezmasé, to ať už si každý zabydlí po svém.
ad kravínové
petr cagaš
| 05.08.09 08:43
Tak jsem se na fotky kouknul a bez ovlivnění jinými příspěvky mě nakonec napadlo to samé jako kláru kronusovou...Ač nearchitekt dobře vím, že tak dlouhé, úzké a nízké domy nemohou nikdy působit jinak než jako hospodářské budovy. Minulých asi tisíc let se to řešilo členěním fasády. Takže dopručuji vrátit se ke kořenům.
předchozím dvěma přispěvatelům...
Viktor Vlach
| 05.08.09 09:46
... minulých "asi tisíc let" měly domy na venkově téměř stejnou hmotu a půdorysnou stopu jako tyhle. Jasně, že půlka té hmoty patřila komorám a chlévům, ale kravku už dnes každý nepěstuje. Stejně tak už nepotřebuje načlenit fasádu jinak než třeba okny. Podívejte se na letecké snímky vesnic obdařené kravínem a uvědomte si ten rozdíl (nejen) ve vztau a v měřítku. A podívejte se taky na ty, které jsou obdařené drdolem nové čtvrti. Věřte, že ač domy samotné zůstanou šedé, doplní se barvami aut, pověšeného prádla, slunečníků, kvetoucích stromů v libosadu a já nevím čím vším. Zrak Vás bude přecházet. Palec hore.
předchozím dvěma přispěvatelům...
Viktor Vlach
| 05.08.09 09:13
... minulých "asi tisíc let" měly domy na venkově téměř stejnou hmotu a půdorysnou stopu jako tyhle. Jasně, že půlka té hmoty patřila komorám a chlévům, ale kravku už dnes každý nepěstuje. Stejně tak už nepotřebuje načlenit fasádu jinak než třeba okny. Podívejte se na letecké snímky vesnic obdařené kravínem a uvědomte si ten rozdíl (nejen) ve vztau a v měřítku. A podívejte se taky na ty, které jsou obdařené drdolem nové čtvrti. Věřte, že ač domy samotné zůstanou šedé, doplní se barvami aut, pověšeného prádla, slunečníků, kvetoucích stromů v libosadu a já nevím čím vším. Zrak Vás bude přecházet. Palec hore.
historie
p
| 05.08.09 11:11
historii nikdo nechce vidět takovou jaká opravdu byla. ono je jednodušší si ji deformovat do podoby sedlových střech na čtvercových půdorysech, barevných pruhů na fasádě a mezisklelních příček v plastových oknech a vydávat to za tradiční venkovský ráz.
tak trochu bílé zděné historie
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Skanzen_Rymice_-_Domkars ka_usedlost_Potuckovo.JPG
http://www.vyletnik.cz/images/vylet/20090313_img_1615_55_8_0 .jpg
prosil bych na těch domech najít členění fasády
histo(e)rie
Jan Sommer
| 05.08.09 01:31
Historie není naším majetkem, jen nás limituje, ale také je naše, neboť bez našich znalostí a (kéžby?) neznalostí by neexistovala. Může nás i potěšit, když si najdeme rozumnou cestu. Na druhé straně o historii rozhodujeme - nakolik k ní budeme vstřícní, nakolik odmítaví, vždy bude v našem počínání zakódována. Na těchto domcích oceňuji ten "podélný" aditivní systém pod jednou sedlovou střechou, neboť podle mého se maximálně po staletí osvědčil a jakékoliv modifikace či vzdor ze strany myslitelů, jak je chrlí školy architektury (skoro dělají dojem nějakých robotů na vše strany explodujících radost z bydlení a z TVORBY), nemohou krom jednotlivostí přispět ničím novátorským, ale mohou udělat spustu užitečné práce. Tito architekti by měli být především pečlivými řemeslníky. Domy s náznakem aditivní dispozice by ovšem měly být na parcele úplně jinak organizovány (co by k tomu třeba řekl Pešta, který krom průzkumů asi i projektuje?). Samozřejmě se pokouším "hovořit" "akademicky", protože danou končinou nejspíše v příštím století cíleně nepojedu, čili je mi jedno, jak to tam vypadá.
ad: historie
Jan Sommer
| 05.08.09 01:05
A to já si myslím, že se pan "p" plete, i když možná z menší části, než bych já odhadoval. Právě takovéto prvky tvoří onen venkovský a líbivý řád. Není vůbec žádnou pravdou, že by mu dokázaly konkurovat stavby typu vila v poissy. Také ty mají své nepopiratelné kvality, ale těch kvalit není tolik, aby stálo za to jimi bez úvahy roboticky nahrazovat to, co se ve vesničkách za desítky i stovky let navrstvilo a mělo by se ku prospěchu kultury citlivě a s pochopením rozvíjet.
co je ten venkovský řád?
palmexman
| 05.08.09 03:27
pan p byl palmexman. odeslal příspěvek dřív než dopsal jméno.
"Právě takovéto prvky tvoří onen venkovský a líbivý řád. " Které prvky myslíte? Tu aditivnost, o které píšete nebo ty plasťáky se zlatými mřížkami, vyřezávané balkony, zámkovou dlažbu, tašku bramac a pestrobarevné pruhy na fasádě?
kravíny
petr cagaš
| 05.08.09 04:42
Z diskuse jsem pochopil, že v podstatě všichni souhlasí s tím, že tyto rodinné domy vypadají jako kravíny. Akorát někomu to nevadí, protože dokáže najít dobré důvody, proč tomu tak je.
mundúr
petr.cagaš
| 05.08.09 05:07
Ještě přidávám svůj obvyklý argument. Na obleku a plesových šatech nevadí, že mají ozdobné prvky? Vždyť prakticky nejsou k ničemu. Ale možná na plesy chodíte v obleku ala Mao a vaše žena má na sobě něco podobně praktického. Ale to je jen jako příklad. Něco takového normálního člověka u šatů na rozdíl od domů ani nenapadne. A to je mi velmi líto. Tedy je mi líto těch domů a krajiny.
ambaláž
Jan Sommer
| 05.08.09 10:27
Nechci Vám nic vpisovat (a chaos mohu zesilovat tím, že některé mé diskusní úlety jsou cenzurovány, protože jsem se já nevím mohl posmívat nějakému sponzoroj, přičemž následně mohu rozvíjet dřívější Vám odepřenou linii), ale za sebe považuji za klíčový dekor. Myslím, že jeho zvládnutí je zanedbávaným úkolem škol architektury. Naopak za velmi nemotorné a škodlivé považuji nahrazovat dekor hliníkem, silikonem, sklem či mořeným modřínem. Ale mohu se mýlit a hledám pochopení, když je třeba nějaká podle mého povrchní realizace provolána architekturou roku apod. Uvědomuji si i to stokrát ověřené riziko, že jakákoliv na první pohled vtipná a trefná kritika je otupena po hovoru s autorem či investorem - pro vše mají logické důvody a pamatovali na cokoliv, co z odstupu vypadá nevyřešeně.
Tedy myslím, že s tímto vědomím by se měla zdejší kritika provozovat. I kritik se odevzdává kritice či posměchu.
jane sommere
petr cagaš
| 06.08.09 05:20
Máte pravdu, že v rozhovoru s autorem by diskuse byla daleko kulantnější. Trochu mě mrzí, že i já si pouštím pusu na špacír, ale na druhou stranu je ta diskuse otevřenější, což může být i dobře.
ad venkovský řád
Jan Sommer
| 06.08.09 09:17
Vážený pane "p", takže vy jako požadujete, abyste byl obdařen katalogem prvků venkovského řádu a mohl z něj "vařit"(?). To právě může být ten problém těch škol, ale samozřejmě je to složitější. Jak poznat, co se kam hodí. Snadno se dá podlehnout pokušení aplikovat inspiraci z výplodu nějaké tvůrčí veličiny v Šanghaji či v Londýně. Ale přitom mělo být nasloucháno "duchu místa". Ten se ale projevuje složitou polyfonní harmonií, pro mnohé nepřehlednou (proto asi tolik "kontrastních" řešení). Proto asi i ta Vaše otázka na plasťáky apod., kterým právě citlivá řešení tvoří hráz, jež asi nemá proč mít sílu třeba železné opony, protože cit se nemusí projevovat jen selským barokem. Ale i humpolácky provedené selské baroko většinou dopadne lépe, než sebecitlivější škatule.
Běstvina
Vlad Belikova
| 24.08.09 11:36
Výše se uvádí, že jde o developerský projekt a realizaci - to možná bude ta slabina... že totiž nevznikl jako výslednice úvahy nebo řekněme potřeby "tady si postavím dům" . Jde o skupinu čtyř domů, které budou obývat lidé,co se zatím neznají - dokážou vytvořit sousedství? Aditivní princip platí u lidové stavby jak pro vnitřní dispozici, tak pro vznikání sídla nebo "obytného okrsku". Když se člen rodiny osamostatnil, postavil si svůj dům - na volném místě v ulici, v zahradě nebo na okraji dědiny. Přetrvávala přirozená vnitřní vazba komunity.
Tento projekt jaksi extrahoval podstatu venkovské stavby, ale odpovídá tradici místa, kde stojí? Nebude k němu přilepen stejně jako ostatní novodobé "rezidence"? Pan "P" citoval příklad "skanzenu" (pojem trochu zavádí - jedná se o domy "in situ") v Rymicích , usedlost "Potůčkovo" . Jde o původní hanácké domy se slaměnou střechou. Jsou v ulici tři (a "na dědině" další dva) a každý z nich je odlišný od ostatních - a přesto k sobě náleží. Doporučuji k shlédnutí - jednota v rozdílnosti. Myslím, že je to inspirující příklad.
Dům Běstvina
Mgr. Barbora Kašparová Myšková
| 31.08.10 07:32
Dobrý den,
dnes jsem si koupila Váš krásný dům. Je to rozhodnutí BEZ KOMPROMISŮ!!!!!! Nádherná myšlenka, krásná designerská práce - jsem velmi šťastná a děkuji za nový domov.
S úctou a láskou všem autorům
Barbora
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

more buildings from Petr Pinkas, Jan Žalský