Architect: Prodesi | Václav Zahradníček, Lucie Šidlová
Address: Ptice, Czech Republic
Completion:2008–2009


back to article
21 comments
domesi - uzasne!!!
Matej Farkas
| 03.08.09 04:06
chlapci a dievcata z domesi, ja vas milujem!!!
robite krasne a ucelne domy. chcel by som taky mat. chcel by som take navrhovat. chcel by som take stavat. zavidim vam domesi a skladam poklonu!
domesi - normalni!!!
Jan Sommer
| 03.08.09 07:38
Právě kvůli takovýmto reakcím bych byl docela rád, kdyby se tu museli zpovídat spíše chvaliči, nežli kritici. Chvaliči jakoby byli nějací čipernější. Jednak jako první stěží artikulovaně zajásají, jednak kritikům hned zapovídají vyjádření, když nevysvětlí důvody rozpaků. Kdyby popsali pozitiva, kterých si povšimli, udělali by pro zlepšení obecného pohledu na architekturu "této země" více, jak připadá mně.
Taktak
Jeník
| 03.08.09 11:13
Velice souhlasím, pane Sommere, avšak tato vysvětlení by vždy měla panovat na obou stranách. A více nemluvím prost všech důvodů.
offtopic k tematu
karel kriz
| 04.08.09 12:42
a literarne nadanymi, temi jest tu preplneno, zda se mi byti velmi... prost povsimani si dalsich aspektu diskuze zdejsi, tento prvek jeviti se neprehlednutelnym zda, panove jenikove.. cist po vas, radosti mi srdce plesa, jaky intelektualni stimul se mu nejen z myslenek, ale i z formulaci vasich dostavti dovede.....

jiank domesi mam taky rad.. proto to jaci jsou normalni.. a muzu popsat stohy papiru proc je mam rad, a proc se mi i tenhle dum vic libi nez nelibi, ale porad to bude jen obhajoba myslenky/pocitu/zkusenosti/nazoru, kteremu obycejny clovek rika libi-nelibi.. a ktery je tu vzdycky driv, nez vsechno ostatni mysleni... i u architektu, ac nekterym leze krkem (diplomaticky receno) sdilet tohle pravo s nekym, kdo nestudoval 6let po nocich tak vysilujici obor jako oni... to jen tak k debate o diskuzi zde, omlouvam se, pokud nekdo nepochyti souvisloti...

(a prosim evy, vaclavy a petry aby do toho nemichali krabice..)
ti zlí kritici, míchající krabice
Václav
| 04.08.09 07:07
Jak úžasný vznosný a okouzlující dřevotřískový strop v přízemí, to je přímo architektonický počin! Šest let po nocích studovali architekti tak vysilujicí obor a teď tohle.
Offtopic od tématu
Jeník
| 04.08.09 11:06
Ach Karle, děkuji, že alespoň někdo plně docení mé úchylky.

Žel má výtka nesměřovala vaším směrem, protože zrovna vy onen pocit líbí (nelíbí?) dokážete poměrně logicky a smysluplně bez afektovaných výkřiků reflektovat. Protože se pohybujeme na poli slov. Kdybychom byli spojeni mentálními mosty, nebylo by vysvětlování třeba, ale ...

... nejsme.
ad offtopic
karel kriz
| 04.08.09 01:19
s tou uchylkou jsem miril spise na jenika nad vami ac jsem vas pak zahrnul pod jedno mnozne cislo

mentalni mosty zrejme a zaplatpanbuh nejsou, v nemem svete naprosteho porozumeni by byla nuda.. na druhou stranu ale taky diky cestine, ze dokaze pojmenovat rozdil mezi mluvit a neco doopravdy rikat... vyzvy k popisu na tema "proc? co je na tom dobre?" jsou normalni a zdrave, ale hloubka te diskuze nebude nikdy vetsi, nez konverzace s kamaradem na tema "a proc se ti libi zrovna tahle holka?" ..muzete se bavit hodiny o jeji vysce, mirach, charakteru, povaze, stavu konta, symetrii obliceje, barve vlasu, oci, zubu...

..vzdycky dojdete jen k tomu, ze se mu proste libi (a vam treba ne)

vim, ze si prave vypaluju vlastni rybnik, kdyz sam vedu na prvni pohled podobne debaty o kontextu ap., ten rozdil je ale pro me v tom, ze slecna je jenom "vase", kdezto dum, ve kterem s ni zijete, je soucasti sveta, ktery "patri" nam vsem... (neplest sem prosim ani komunismus, myslim to hodne nadnesene, ale v podstate dolsova) ..proto se tady takhle kostrbate snazim udelat rozdil v tech debatach.. ac jsou si dopadem velmi podobne
re kritici
Matej Farkas
| 04.08.09 02:02
Vazeny p. Sommer a spol., neviem o co Vam ide, nepochopil som Vasu vycitku.
Ked sa mi nieco paci, tak to pochvalim. Dost nerozumiem, preco by tu mala byt prevaha kritikov...

Vaclave, co uz na takuto reakciu povedat, pre niektorych ludi su kvalitne a hlavne nekonvencne riesenia ako hadzanie perli sviniam...
karle kříži
petr cagaš
| 04.08.09 04:36
Možná se budete divit, ale dobře vám rozumím. Děkuji, že jste přesně popsal část problematiky veškerých diskusí o umění včetně architektury. Z tohoto domu mám stejný pocit jako vy. Více se mi líbí než nelíbí. Rád bych diskutoval o tom, proč nemohu prostě říct, že se mi moc líbí. To jsou pro mne ty záhady. O tom se docela rád něco dozvím. V tom okamžiku rád opustím pole jednoduchosti "líbí-nelíbí " a s chutí se ponořím hlouběji. Jednoduchost snadno přejde v prostoduchost a tímto směrem jsem nikdy jít nechtěl.
re chvalici
Jan Sommer
| 04.08.09 05:35
Oceňuji pseudofrancouzská převýšená okna, neb nabízejí nezaměnitelné světelné efekty a vůbec světelnost v interiérech, přičemž většinou stavbu staticky nedegradují (mám taková okna doma a mohu je jen doporučit, protože násobně vylepšují světelné poměry v interiéru; rozdíl se ani nedá popsat) a nezabírají moc místa nábytku (s tím totiž většina nynějších architektů moc nepočítá, v domesích i bytesích podobných více teráriím...).
U obytné stavby nesouhlasím s absencí říms nad okny - resp. nesouhlasím s čímkoliv, co např. kvůli vzhledu nebo z jakýchkoliv estetických důvodů znemožní aspoň pootevřít okna a vpustit tak do obydlí čerstvý vzduch třeba za situace lijáku po letním pařasu (zejména rozlehlá okna "v líci fasády" patří k hlavním hříchům architektů této doby) a zesiluje technickou degradaci fasády.
Zde mi vyhovuje šikovně řešené zastřešení vstupu, nepopírající lidskou komunikaci (chůzi i hovor) a povyšující pohodlí při uvítání návštěvníků. Obecně považuji za pitomá okna (prakticky) v líci fasády (to nevyčítám tomuto domu, protože je to z neuchopitelných důvodů jakoby "program" aktuálních stavitelů rodinného bydlení, minimální přesahy střechy (možná mi to teď investoři vyčtou jako projev nechápavosti, ale za 5, za 10 let uvidí sami...; nebo sem zašlou pochvalu projektantovi...). Sedadla v obýváku jsou samozřejmě spíše zábavná. To pro teď, bude-li zcezeno, tak nic. Nebude-li zcezeno, berte jako obvykle jako snad nad míru uvolněný pokus s předpokladem, že bude zcezeno.
Samozřejmě to berte jako absolutně subjektivní názor, apriori bez špetky ambice objektivity. Navíc přebývám jinde, tak je mi vlastně jedno, co se "tam" děje.
To je vlastně i otázka na chvaliče: Jaká je vazba mezi tím, že se Vám na fotkách a dispozicích nějaké stavení líbí, a tím, že jásavě napíšete do diskuse, že se vám líbí? Nemám nic proti projevům citu, jak o tom svědčí to, že se nechávám unést až do cenzorovy propasti.
re jan sommer
Matej Farkas
| 04.08.09 11:58
na Vasu otazku, odpovedam protiotazkou, kaa ja vazba mezdi tym ze sa Vam nejaka zena paci a tym, ze ju oslovite a pozvete na rande? Pre mna to nieje jediny domcek od domesi co vidim a obdivujem ich uz dlhsiu dobu. Proste sa mi zdaju uzasne drevene konstrukcie, montovane stavby, montovane fasady a ich prepojenie na kvalitnu architekturu.
re patr cagas
karel kriz
| 05.08.09 02:24
zkusme, ale bojim se, ze zformuluji jen neco podobneho, co uz vys s tou slecnou.. mame proste vsichni lide na svete jine zkusenosti->nazory->predpoklady a nic dalsiho bych v tom nehledal... proto se vam to libi min nez matejovi... je to spis kolem psychologie nez francouzskych oknech a presahu strechy... a tohle vsechno mudrovani, vcetne meho a teto diskuze (nebo jakekoliv jine odborne), je proste jen aby nebyla ta zminovana nuda a mohli jsme ty nase nazory cas od casu posunout dal nebo doplnit - "kazdy objev je jen jen omyl, priblizujici nas k pravde".....

(...a v nachazeni pravdy a osviceni jsou uspesnejsi spis budhiste nez architekti ) svet je jedna velka zahada a kdo tvrdi, ze necemu naprosto rozumi, tak keca...

osobne bych tam taky nedal tu osb desku, zrejme jinak resil vstup, bilou zidku, okno v koupelne, ze ktereho se asi v zime leze odhrnovat snih na strecu pergoly, atd. atd. vlastne bych ten barak vubec delal jinak, coz ale absolutne nic nemeni na tom, ze bydlet tam muj kamarad, budu k nemu rad chodit na navstevy... nebo u nej klidne nejaky cas bydlet jen to proste neni laska.. at skoncim zas u te metafory
karle kříži
petr cagaš
| 06.08.09 05:58
Tak jsem se podíval pozorně ještě jednou a už vím, co se mi nezdálo. Měl jsem pocit nedokončenosti a ten plynul jen z mé nepozornosti, Opravdu nejsou dokončené zpevněné plochy a trávník. Potom to bude moc pěkné bez výhrad. Trochu mi snad vadí ten červený závěs v obýváku, ale je tam červená sedačka. Dřevěný obklad fasády na mě trochu působí jako poškozený,ale to je detail. Je bezva vidět takové rodinné domky.
domesi - rozpačité
dan šeda (offcity)
| 06.08.09 05:07
tak nevím - nic proti, spíš se mi líbí ale...
...základní architektonický koncept (L zeď a kubus) působí jaksi nepřesvědčivě utrápeně jako nedotažený záměr...navíc přetažená zeď obložená vatou a oplechovaná na dřevostavbě?!? toť nestoudné materiálové balamucení... peret a corbík pláčou ve svých hrobech... a mimochodem nevznikají tam tepelné mosty?...
....carport (podivuhodné slovo) a sklad... jsou k domu, který se k nim díky L zdi obrací zády, jen nahodile bezsouvztažně nalepeny....
...nedotažené detaily - komín, okapové svody, hromosvody... narušují symetrii fasády a průběžnost L zdi...
a nakonec... specialita domesi - styk dvou různých fasád na nároží (sklad)...pro mě osobně drásavé
...a uvintř...sloupek průvlaku v komunikačním koridoru?!? ... necelej metr od zdi?... já bych se o něj přerazil...
...ale jinak...dobrý příjemně normální uměřený dům... jaké mám rád
..
Lenka Zábovská
| 10.08.09 11:54
..tie komplikované detaily, styky materiálov ..v kombinácii s štandardizovanými riešeniami /oplechovanie, zvody/ pôsobí naozaj rozpačito. Inak príjemné - aj ten podhľad .
každému sa páči niečo iné
| 10.08.09 09:56
tento dom sa mi moc nepačí.. hlavne spodná časť hlavného pohľadu. keď ma postavíte na štrk pred veľké okno budem chvať po kľučke v domnení že stojím pred hlavným vchodom našej nie moc peknej a vydarej kancelárskej budovy
Moje plus patrí naopak kombinácii červených závesov, červenej celkom peknej sedačky, lampy a stropu tieto štyri veci mi spolu ladia...
možno tá drevotrieska pôsobí pre niekoho lacno ale na druhej strane odkedy surový betón pôsobí honosne???
ten krb by som vyhodila zavretým oknom. Môj subjektívny pohľad
to lenka
Matej Farkas
| 10.08.09 10:54
Ake komplikovane detaily? ake standardizovane detaily? ake oplechovanie? Nechapem co je na tom rozpacite alebo nestandartne. No, zelam si aby sa taketo "nestandartne" riesenia dostavali cim viac do povedomia ludi a aby zistili, ze viacere pseudotradicne riesenia su davno prekonane...
lenko a matěji
petr cagaš
| 12.08.09 10:54
Zajímalo by mě pokračování vaší diskuse. Možná bych se přidal.
detail
Lenka Zábovská
| 13.08.09 09:27
Rohové okienko sčasti nad červenou stenou, zčasti nad bielou stenou vychádzajúcou z fasády. Je to styk veľa materiálov vrámci malej plochy.Trochu i odskok červenej časti fasády a bielej steny na bočnej strane, ktorý nesúvisí s členením hmoty. Pôsobí to na mňa kompozične nečisto, rozpačite. Ale ako vravím, ako celok nie je nepríjemný.
lenko
petr cagaš
| 13.08.09 04:30
Znovu jsem si dům prohlédl a musím říct, že máte podle mého názoru úplně pravdu. Máte dobré oko a to se cení. Líbilo by se mi, kdybyste sem psala častěji.
no lenze
newversion
| 10.11.11 03:43
no lenze... on ten strop JE uzasny... mozno netreba zase prilis vela studovat
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

more buildings from Prodesi