Autor: Mirko Baum
Vedení stavby:Alexander Voigt
Adresa: Hauptstrasse 112a, Roetgen, Německo
Investor:Birgit a Mirko Baum
Projekt:1994
Realizace:1996-97


zpět na článek
19 komentářů
To, o čem se mluvit dá...
gallina-scripsit
| 09.11.09 11:21
je dnes skoro vždy míň než nic. To, o čem se mluvit nedá, lze zkoušet rukama udělat. Mozek je limitní. Dotyk ne tolik.
Myšlenka a hmota
Jiří Schmidt
| 09.11.09 01:42
Taky máte pocit, že šálivé myšlenky můžeme soudit jenom prostřednictvím hmoty? Povoláním architekta je civilizovat hmotu myšlenkami. Máme tedy nástroj, jak dokazovat, že autor staveb, který šálí myšlenkami, ale nestará se o hmotu, není architekt. Kdyby se aspoň na tom společnost shodla, svět se stane mnohem příjemnější na obývání. Pan architekt Zumthor a jemu podobní to dokazují. Čest architektonické práci.
Dodatek
Jiří Schmidt
| 09.11.09 04:17
Samozřejmě včetně Mirka Bauma, autora skvělé knihy Ulice na konci světa a autora a obyvatele právě prezenotavého domu.
bez bačkor
Vích
| 09.11.09 06:32
Jít v noci bez bačkor na záchod musí být masochistický zážitek hodný fakíra. Parádní čistokrevná postmoderna. Dle mé zkušenosti má mozek 90% závitů duchovních, psychologických, empatických, emočních, sexuálních, fantazijních, zkušenostních, senzitivních, transcendentních, poznávacích atp. To jen vědeckotechnické 20. století si je zakázalo a vypudilo do nevědomí a používá těch zbylých 10% "racionálních". Ale je otázkou, zda takové chování je vůbec možno nazývat racionální?
>>Vích bez bačkor
gallina-scripsit
| 09.11.09 10:35
Vokna až na zem. Nemám bačkory, hodím to z vokna. Ta slast. Občas.
p Víchovi
kandik
| 10.11.09 08:25
Cetl jste text k domu do konce?
re kandík
Vích
| 10.11.09 09:38
ano četl jsem do konce a nemyslím si, že je dobře zamlčovat 90% žitého světa, citlivějším jedincům to může přivodit schizofrenii, jak i p. Baum naznačuje.
Panu Víchovi
Jiří Schmidt
| 10.11.09 11:53
Předpokládám, že svá stanoviska zakládáte na analýze argumentů a rozvaze kroků. Mám tedy další dva dotazy: Neomylně jste zařadil dům Mirka Bauma mezi postmoderní stavby. Můžete to prosím ozřejmit? Můžete stejně jednoznačně zařadit vlastní práci a stejně detailně obhájit vlastní autorskou filosofii promítnutou do nejintimnějších podrobností dokončeného organismu nové lidské stavby? Předem děkuji za odpověď.
re Schmidt
Vích
| 10.11.09 02:47
To je na semestrální práci, co po mně všechno chcete. Že je tato stavba postmoderní je zřejmé a překvapuje mne, že vás to jako profesionála překvapuje. Vtip a ironoie jsou poznávací znamení postmoderny. Jak vám se líbí ten pororošt na chodbě "promítnutý do nejintimnějších podrobností dokončeného organismu nové lidské stavby" ?
Usiluji o organickou architekturu a moji autorskou filozofii prezentuji na webu Revue Beau!
Krása
Marketa
| 10.11.09 05:55
Krásný dům! S domem pro sestru od L. Wittgensteina to asi bylo podobné (Vídeň, 1926). Okenice tam měl ...
pororošt
stano
| 11.11.09 01:26
Jedine teda, že by ten pororošt bola nejaká tmavá mozaiková dlažba
otázky pro autora:
robert
| 12.11.09 07:15
Proč jste si nepostavil dům, který by tolik nevyčuhoval a neprovokoval starousedlíky? Obdivuji běžnou stavitelskou produkci na malých městech a vesnicích do 30.let, která si na nic nehrála a byla postavena v souladu se svým okolím. Mne Váš rodinný dům nijak nedráždí, přijde mi docela obyčejný. V článku jste vyjmenoval několik staveb, které mají sílu metafory, jakou lze hledat ve Vašem domě?
postmoderna - to schmidt
dan šeda (offcity)
| 13.11.09 03:03
je to skuečně parádní postmoderna - zřejmá je nejen historická inspirace (komíny ve štítových stěnách - tradiční anglický dům, antikizující sloupařadí oken), ale inspirace industriální - hřebenový světlík, roštové podlahy - charakteristická je také jakási přísná hravost s jakou se s těmito prvky zachází - postmoderna jak vyšitá
?
dan šeda (offcity)
| 13.11.09 03:18
pro mě osobně je až iritující (asi záměrné) vysunutí schodišťového traktu do obytné zóny - proč? - co je v té nudli vedle něj? - co je pod podestou chodiště v přízemí? - nic?
potom taky nerozumím vztahu kuchyně jídelna - to se opravdu se vším jídlem musí chodit přes chodbu? - nebo je to další historická reminiscence z dob služek a kuchařek? - má pan architekt služku? - a ta chodí s jídlem přes chodbu? - asi ano - vysávat prach z roštových podlah musí bejt votročina - ale stejně
prach?
krteczek
| 13.11.09 04:12
to dan šeda: Jaký prach - měl jsem za to, že roštěm všechno včetně prachu propadne o patro níž...
robertovi
Mirko Baum
| 14.11.09 11:30
Mily Roberte, nevím, jestli je slucitelné s dobrym chováním vstupovat jako autor do diskuze, ale ptal jste se a tak odpovídám. Ujistuji Vás, ze mou prvoradou snahou bylo "nevycuhovat". Jsem presvedcenym kontextualistou a tak dum vznikl m. j. i na základe dukladného studia tradicní architektury belgicko-nizozemského regionu. S odporem se setkal nejspís proto, ze komise slozená ze starousedlickych laiku cekala od "umelce" neco extravagantního a já toto ocekávání zjevne (a úmyslne) zklamal. Jsem rád, ze Vám dum pripadá zcela "obycejny". Je jako já - zcela obycejny. Je to "casa come me" (dum jako já), jak kdysi o svém dome prohlásil italsky básník Curzio Malaparte. V tom je ta metafora. Srdecne Vás zdravím.
díky za odpověď Mirko Baume
robert
| 16.11.09 08:31
Zaujal mne ten kontextuální prvek komínových těles ve štítech objektu. Tradice je pochopitelná - umístění zdroje tepla mezi okny v ochlazované stěně. Zvláští je, že v Čechách se tento prvek tak zhusta neuplatňoval - krb byl u středové zdi. Přijde mi to zvláštní. Nenapadá Vás nějaké zdůvodnění? Díky
ad kominy
Jan Sommer
| 16.11.09 11:04
Důvodem pro umísťování komínů jsou jiné klimatické podmínky (přímořské vs. vnitrozemské klima). Proudění spalin je odlišné a "distribuce" tepla rovněž. Nejednou i tam, kde byly komíny původně "po francouzsku" v obvodových zdech, došlo následně k přesunu topných těles i komínů dovnitř dispozice (zámek ve Veltrusech). Nevylučuji odchylky v různých regionech a dobách, úměrně zkušenostem, zvyklostem, či naopak snahám se odlišit.
robertovi
Mirko Baum
| 16.11.09 07:10
Mily Roberte, pan Sommer má úplnou pravdu. Jedná se o typus z oblasí vytápenych Golfskym proudem. Priznávám, ze kdybych se dnes mel rozhodovat znovu, zvolil bych asi strední akumulacní teleso, protoze zima v Eifelu je dost tuhá a dlouhá. Jinak mé komíny lezí vetsinou ladem a jsou m. j. motivovány i jistou neduverou vuci nasim slovanskym bratrum a tím i k pravidelnosti dodávek zemního plynu. Srdecne Vás zdravím.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od Mirko Baum