Adresa: K letišti 1090, Ruzyně, Praha, Česká republika
Realizace:09.2005-11.2006
Užitná plocha:45000 m2
Náklady:1 200 000 000 CZK


zpět na článek
20 komentářů
Prilis me to neoslovuje...
| 01.02.07 08:22
,podle me i na toto obchodni centrum plati temer doslova prvni odstavec, jedine opravdove pozitivum vidim v tom, ze parkovni nezabira pudorysne dalsi plochy a snad vuziti vytezene zeminy, ikdyz i to slo pojednat lepe,myslim.
Obchodni centrum
Johanka
| 02.02.07 03:50
Obchodní centrum, zůstane pořád jen obchodním centrem. Ať se to snaží architekti zamaskovat jak chtějí.
Je to žrout energií, času, peněz a bůhví čeho všeho dalšího. Zase další moloch na Zemi. a je úplně jedno, že parkování nezabírá žádné další místo, to je jenom takové alibi pro architekty (kteří se určitě snažili být kreativní).
markety
Jan Kratochvíl
| 02.02.07 04:22
Chtěl bych upozornit, že současný prodej a nakupování jsou vrcholem logiky a nejúspornějším možným typem prodeje. Dokonce i internet nestíhá. Kumulací zboží a nakupujících na jedno místo se šetří energie, čas i peníze. Otázkou je lokace obchodu a tím další úspory. Nejlepší by bylo, kdyby uprostřed města nebylo náměstí, ale megamarket. Tak tomu bylo vždy.
marjet na namesti
Jakub Wyderka
| 02.02.07 04:01
Toho se brzy dockame na Namesti republiky v Praze. Pak si povime jestli to je dobry tah
Kam čert nemůže, tam nastrčí supermarket
Jan Kratochvíl
| 02.02.07 04:44
Pro nakupující určitě. Je to třeba vidět v Brně - ve sklepě Omegy je Delvita (teď už se to jmenuje jinak).
re: Jan Kratochvíl
kuzemenský
| 02.02.07 08:34
Chtěl bych Vás upozornit, že současný prodej a nakupování nejsou vrcholem logiky.
Vrchol
Jan Kratochvíl
| 02.02.07 08:02
Samozřejmě dnešní obchodování má své chyby (resp. druhotné efekty) a těším se, až jej nahradí internet. Každopádně současná podoba je zatím ta nejlogičtější, co může být. Ale třeba někdo vymyslí lepší způsob, jak distribuovat mezi co nejvíce lidí co největší výběr zboží za co nejnižší ceny.
Jen se směju
Daniel John
| 02.02.07 11:43
Reakce Johanky mě vážně pobavila. Hodně mi to připomíná antiglobalizační pošuky při zasedání MMF v Praze stojící spořádaně v krámcích v okolí Kongresového centra ve frontě na Coca Colu a stravující se u McDonalds. Nebo známého, který na demonstraci proti využívání zvířecí kůže přišel na tuto akci v kožených botách. Doba je jaká je a bojovat s tím je fajn koníček, ale to je tak vše. Lidé se stejně rozhodnou sami a sám za sebe mohu říct, že bez podobných zařízení jako je Šestka si život nedovedu při své pracovní době a při pracovním vytížení představit. Komfort sehnat během 2 hodin vše co potřebuji na jednom místě a netrávit tím zbytečně mnohem více času běháním od obchodu k obchodu, z jedné strany města na druhý je prostě fajn. Navíc když skončím v práci, tak většina běžných obchodů má již zavřeno. Prostě i obchoďák či hypermarket lze postavit různě a Šestka je prostě ukázkou, že tak lze učinit i zajímavě. Mimochodem třeba i taková obdivovaná Lucerna v Praze nebyla ničím jiným než obchodním centrem své doby. Nic víc, nic míň. Nepřeceňoval bych ale budoucnost internetového obchodování, stejně než přes internet třeba i levněji nakoupím vše potřebuji vidět naživo. Těch věcí, které se dají koupit podle fotky vážně moc není. Vyzkouším 5 košil velikosti L než mi alespoň jedna sedne. Ještě na závěr řečnická otázka. Kde nakupuje Johanka?
Re:Daniel John
kuzemenský
| 03.02.07 10:47
Doba je taková, jakou ji děláme, pane Johne. Kdyby nebyly hypermarkety, tak byste toho stihl míň, případně byste si vyzkoušel míň košil velikosi "L". Řečnická otázka: a co by se stalo ?
to Kuzemenský
Daniel John
| 04.02.07 12:27
Doba je také taková, jakou jí lidé chtějí a s tím těžko někdo z nás něco udělá. Obchodníci se přizpůsobují přání zákazníků. Nemusí se to každému líbit, ale je to tak. Těch košil bych si vyzkoušel stejně, protože v nepadnoucí košily bych chodit nechtěl, ale stálo by mě to mnohem více času i cestování. Nemám rád takovéto to předělávání lidstva bez nějaké reálné alternativy. Jaká je podle vás alternativa nákupním centrům? Nemyslím nějakou snovou vizi, ale něco reálného. Platí to ale obecně. Být aktivista proti čemukoliv je snadné a nic to nestojí, něco vymyslet je už horší.
Pane Johne
kuzemenský
| 04.02.07 02:06
raději jsem vysublimoval.
a tak je to vždycky
Daniel John
| 04.02.07 10:25
Tak takhle to dopadne vždy. Jakmile dojde na nějaké reálné alternativy, tak je konec diskuze. Hypermarkety jsou prostě realitou a je na zodpovědných včetně architektů, aby když už ten hypermarket musí být aby byl postaven co nejcitlivěji a nejzajímavěji. V Tyrolsku třeba existuje síť SuperM/Hyper M resp. MPreis. Jsou to supermarkety dnes takřka v každé vesnici, které navrhují skuteční architekti. Dalo by se nostalgicky vzpomínat na malé krámky s osobním kontaktem, ale je otázkou, kolik lidí to opravdu chce. Tam se ukazuje, že i supermarket může být jiný a i ekonomicky to funguje. Stavby jsou to navíc vesměs mimořádně citlivé ke svému okolí. Prostě takovýto způsob nakupování je realitou a nikdo s tím nic neudělá, ale když už to musí být, nechť se to místo kontraproduktivní kritiky dělá co nejcitlivěji. A nebo ať někdo přijde s alternativou... já osobně, jako velký obdivovatel soudobé architektury a člověk doufám kulturní ale musím říct, že o jiný způsob nakupování v této chvíli nestojím. Pod jednou střechou najdu většinu toho, co potřebuji a v ušetřeném čase se věnuji třeba té architektuře.
15 minut pěšky od domu mám obchodní centrum Tesco, aktuálně snad největší v republice a místo cestování do centra Prahy pro prakticky cokoliv mimo jídla se stihnu na půl roku zásobit oblečením za dobu, kterou by mi jinak trvala jen cesta tam a zpět. Stihnu obejít prodejny snad všech značek u kterých se rád oblékám během neporovnatelně kratší doby. Možná namítnete, že jednou za rok vběhnete do krámu s oblečením, nakoupíte deset košil a máte na rok vystaráno, ale to těžko můžete nutit ostatním.
Navíc jsem dávno vysledoval, že největším nepřítelem hypermarketů jsou chlapi, pro které je dodnes záhadou, jakto že doma mají stále plnou ledničku a jak to ta manželka vlastně dělá (-:
6
Pavel Nasadil
| 04.02.07 11:10
Šestka je výborný dům v mnoha aspektech, obdivuhodné inženýrské dílo. Posouvá tuto typologii dopředu. Ze zdánlivě neatraktivního zadání autoři vypiplali architekturu. Stvrzení jejích kvalit vidím také ve faktu, že byla nominována na cenu Mies van der Rohe přímo z Barcelony.
6
ondrejcisler
| 04.02.07 02:05
...také si myslím, že by supermarkety a sklady neměly být vylučovány z architektury. Otázkou ale je, jestli je správné aby byl takovýto dům zcela odtržen od městského prostoru a navázán jenom na dálniční okruh.
Připadá mi, že toto řešení je navzdory svým kvalitám příliš pompézní, že je možné obchodovat daleko kutivovaněji. Dům sám o sobě je chytrý a pěkný, ale celý systém může být do budoucna problém. I když po něm všichni společně s panem Johnem tak moc toužíme....
Konec
kuzemenský
| 04.02.07 08:59
jsem pane Johne udělal z jiného důvodu než doufáte. Především proto, že to nebyla diskuse, ale jednostranný ideologický výplach. Případně si po sobě přečtěte co jste napsal Vy a co já - a na co jste vlasně "reagoval".
Nemám NIC proti obchoďákům, proti Šestce také ne - je to dobrej koncept. Kdykoliv je potřeba zajdu do obchoďáku... Já o voze, Vy o koze. Odkazuji Vás na svůj pět let starej článek ve Stavbě - téma hypermarkety. Doufám, že už se nepotkáme. Ztráta času.
to Kuzemenský
Daniel John
| 04.02.07 10:15
Já se vás slušně zeptal jaká je podle vás lepší alternativa k obchodním centrům když tento způsob nepovažujete v reakci na pana Kratochvíla za vrchol logiky. Vážně by mě zajímalo, jaký ten vrchol podle vás je. Nepovažuji svoje příspěvky za ideologický výplach, navíc já reagoval prvně na Johanku a pak až na vás. Jsou to moje názory a moje vidění světa, rád se nechám obohatit skrze vidění světa někoho jiného a třeba i přiznám svoji pomýlenost. Zdaleka ne vše bylo reakcí na vás, asi jsem to měl lépe oddělit. Pro můj styl života v tuto dobu velká obchodní centra slouží prostě nejlépe. Není to ideologie ale spíše životní nutnost. Omlouvám se, pokud jsem se vás nějak dotknul, rozhodně to nebylo mojim úmyslem. Váš článek si vyhledám a samozřejmě ho poměřím se svoji představou i se současnou realitou.
Ještě pro pana Cieslera, ten nenapsal, že doufá že se již nepotkáme (-: Za nejlepší řešení považuji obchodní centrum typu Chodov, nebo Metropole Zličín. Navázané na městský okruh či dálnici a zároveň přímo přístupné z metra či MHD a zároveň ještě obsluhující blízkou obytnou zástavbu. Na Praze 6 bych ovšem viděl problém v tom, že v rámci zástavby u metra by se vhodný pozemek hledal těžko. Šestka je navíc navázaná na letiště a na budoucí zástavbu v bezprostředním okolí. Můj názor je jasný. hypermarket, nebo třeba výrobní hala vznikne tak či tak, ale je možné je postavit dobře nebo špatně. Šestku považuji za velmi dobrý způsob.
Kde nakupuje Johanka?
Johanka
| 05.02.07 02:42
Johanka nakupuje v krámku na rohu. Teď zrovna mám problém s nemocí paní prodavačky. V hodinách, kdy potřebuju, tak je zavřeno. Takže to řeším hladovkou, dokud neotevřou.


Nejsem aktivistka. Vždycky, když nuceně zavítám do nějakého takového centra, je tam přetopeno, hluk a já mám pocit, že mě někdo neustále sleduje. Taky se bojím rychlejší chůze, protože jednou, když jsem (je to už dávno) utíkala za svými přáteli s nákupem, tak jsem vyprovokovala skupinku opodál stojících policistů, kteří se mně jali honit. Spozorovala jsem je až u východu, kdy mě dostihl ten rychlejší (druhý doběhl v zápětí), kde jsem dostihla své přátele a kde ze mně strhli a batoh a chtěli, abych jim ukázala jeho obsah. A to jsem si koupila jenom punčocháče.
Byla jsem už PŘEDEM vytipována svým spěchem jako zloděj. Bez jediného důvodu. Já, která vracím pokladním peníze, že mi dali moc.
Tohle mně opravdu děsí. Podezření. Neúcta. Rozklad. Bloumání dvojic po obchoďáku za účelem JAKÉHOKOLIV nákupu.
MEGA-Market v centru měst!!
Jiří Tourek
| 13.02.07 10:19
Rád bych zareagoval na příspěvek pana Kratochvíla, přestože podle datumu vidím, že trochu pozdě. Megamarket uprostřed města ("místo náměstí") vidím jako skutečně naprosto geniální řešení. Pochopitelně ne v podobě, kterou známe z okrajů větších měst. Takové podzemní, několikapatrové "super" centrum s obchody, supermarketem, ale třeba i galeriemi, muzei nebo jinými zařízeními, které nejsou závislé na denním světle vidím jako skvělý nápad. Představil bych si to např. pod Václavákem (vestibul dole na Můstku se tomu vzdáleně podobá, ovšem v "mini verzi", a navíc nevzhledné), pod Staroměstským náměstím či nám. Republiky, abych jmenoval alespoň Prahu. Toto centrum by bylo spojené průchody a podchody se všemi okolními ulicemi, pasážemi ale v Praze také s metrem. Jakési město pod zemí (ovšem bez "nezávislého" života, žijící jen z města nad zemí). Výhody jsou zřejmé, namátkou: úspora místa, udržení a oživení života v centrech měst, zvětšení "užitné" plochy centra, obohacení komunikační sítě (možnost zkrácení cest, ale také možnost schovat se před deštěm), zkrácení času "dojíždění" za nákupy "někam". Nevýhoda je zřejmá: cena realizace. Přesto jsem kdysi kdesi slyšel, že v Londýně se stavělo nějaké obrovské centrum "do hluboké díry", celé zakopané v zemi - v centru. Třeba se něčeho dočkáme např. pod Národním muzeem...
Mega-market v centru II.
Jiří Tourek
| 13.02.07 10:12
Hledal jsem příklad, nyní mě napadl: stanice metra a německých drah (DB) Potsdamer Platz v Berlíně, několik pater a atrií pod zemí s obchody a další "občanskou výbavou", propojených s (městskou) dopravou. Na povrchu jsou vidět jen vstupy s eskalátory. I napojení na vznikající a již vzniklou architekturu je vyřešené. Vzniklo celé nové centrum města!
P.S.: Návrh pro Archiweb: zařadit mezi články o architektuře Potsdamer Platz, ne to nad zemí (to již je), ale to pod zemí.
Aktuální podoba
IvaSch
| 04.02.13 02:05
Obchodní centrum Šestka se mi líbilo, bylo jiné, čisté a přírodní ..... bohužel současná podoba mě neoslovuje a docela ráda bych si prohlédla fotografie srovnávající původní podobu se stávajícím stavem a názor architektů.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od DNA architekti