Adresa: Hybešova 65a, Staré Brno, Brno, Česká republika
Projekt:2003-04
Realizace:2004-06
Náklady:115 000 000 CZK


zpět na článek
31 komentářů
Opravdu povedene...!!!
dejv
| 14.09.06 05:37
Opravdu povedene...!!! Akorat mozna by neuskodila nejaka ta vesela barva (zluta, cervena), co by pomohla seniorum s dobrou naladou...
--------------------
starous
| 14.09.06 11:44
chce se zvolat: chudaci seniori...........a az do toho vstoupi ten skutecny zivot
peknej barak............ale mozna pro jinou cast populace (ze by vysokoskolsky koleje?)
vybavuje se mi domov duchodcu od 8000 v horazdovicich..........obsahove, ne formalne
A.J.K.
| 15.09.06 12:01
Dum pro seniory ? Desive --- autor vsadil na co nejvetsi morbidnost--- vhodne snad pro zkraceni zbytku zivota --- ty ze senioru,kteri meli moznost videt a projit napr. Labusuv dum pro seniory v Ceskem Krumlove,musi z tohoto "odkladiste nepotrebnych" ,jak jinak to nazvat,trefit slak.
Amos Jan Komenský
Jan Kratochvíl
| 15.09.06 01:08
Chtěl bych demytizovat zažilou představu důchodce, který opouští svou krkonošskou roubenku, kozičku Lízinku přenechává sousedovi a vydává se do města strávit zbytek života v DPS. Doporučuji knihu "Bydlení pro seniory", která se problematikou zabývá.
naprosto souhlasim
jan sedlacek
| 15.09.06 01:30
Snad nejhorsi stavba sveho druhu jakou jsem kdy videl na vlastni oci. Fasady do ulice bez oken a absolutni nevytvoreni podpurnych zakouti a mist kde by duchodci mohli uzivat stari...snad alespon posedet na lavickach...ve stinu jablone....(ty pouzite bez operadel jsou celkem k nicemu)..nehlede na NEpropojeni vsech prizemnich bytu s okolim,chaoticky nastup do arealu, spatne navrzene detaily perforovanych plechu atd.... atelieru DRNH se povedlo mistrovske dilo v podobe bazenu na Kravi hore, zaroven vsak asi opravdu nelidsky dum s pecovatelskou sluzbou. Duchodcum je opravdu jedno jestli jsou na baraku zalicovana okna a derovane plechy..dustojne stari by jim melo byt umozneno pomoci zcela jinych "fines".howg
nesouhlasím
Jan Kratochvíl
| 15.09.06 02:32
Mohl byste mi říct, jaké finesy lidem zajistí důstojné stáří?
Starý sešlý muž v šedém kvádru se síťovkou v ruce (-:
Daniel John
| 15.09.06 05:09
Odmítavé reakce jsem čekal, protože zažitá česká představa důchodce je sešlý muž, který si v den odchodu do důchodu koupí šedé kvádro a v něm to už nějak dožije. Jedinou jeho aktivitou je dvakrát týdně zajít se síťovkou do konzumu a jednou měsíčně na poštu pro důchod. Právě z této představy vycházejí odmítavé reakce na domovy důchodců, které nedávají svojí funkci na první pohled najevo. Přemýšlel jsem, jak by měl ideální domov důchodců (dům s pečovatelskou službou) vypadat a došel jsem k mému ideálu. V rámci moderního bytového areálu prostě bude jeden dům, podobný těm v okolí sloužit tomuto účelu. Přijde mi vůči seniorům arogantní stavět domovy důchodců tak, že si hned uvědomí, kde to vlastně jsou. Mnohem logičtější je, aby takový dům vypadal jako kterýkoliv dům v okolí, jen nabízel potřebné spektrum služeb. Vždyť v západní Evropě, nebo v USA si důchodci teprve začínají užívat života. Koupí si auto, cestují, chodí za kulturou, dohánějí to na co nebyl čas. Někdo zůstane do konce života ve svém, o někoho se postará rodina a někdo se prostě přestěhuje tam, kde má všechny potřebné služby po ruce. V brněnském domě člověk který vyjde na pavlač vůbec nemá pocit, že je v nějakém ústavu, kde je na dožití, nepozná to ani z venku a mimo toho, že všude potkává nepřirozeně mnoho starších lidí, tu není žádný rozdíl proti normálnímu bytovému domu. Jen má v dosahu lékaře, jídelnu, může si nechat vyprat apod. Brněnský dům považuji za vysoce humánní gesto hodné následování. Navíc představa o důchodcích je značně scestná i v jiném ohledu. Z vlastní zkušenosti vím, že interiérová studia mají spoustu zákazníků v důchodovém věku, kteří přitom nakupují s naprostou samozřejmostí a cíleně moderní nábytek. Brněnský dům není rezervací pro staré lidi, ale místem, kde mohou lidé spokojeně žít a zároveň jim ulehčuje nepříjemnosti, které vyšší věk přináší.
???
slavo novotný
| 15.09.06 07:15
to je jako bydlení pro seniory? Spís mi to prijde jako sociální bydlení, startovací byty, které mají mladé rodiny donutit neco se svým bydlením dál delat... Pavlac, sice krytá ale presto tak bejnadejne holá jak v té pisnicce od Trí sester!

Taky bych prostě chtěl být zabalený do takové škatule
Jan Sommer
| 15.09.06 07:12
...a pokud možno už od teď bych chtěl mít tolik tolik myšlenek, co taková škatule nabízí.
Nepovažuji za "zažitou českou představu důchodce" Vašeho spokojeného konzumenta. Tak bych radil, aby Vás tam se všemi Vašimi kamarády a chvaliči nafedrovali. A teď může začít diskuse?
Když Vás čtu, je mi to takové divné. Máte pro ty lidské pochody pár pouček. Ale já bych asi byl dál mrzutý na každé z Vašich linek. Tak se prostě na tenhle svět, kterému Vy tak rozumíte, vůbec nehodím? Rozumíte mi? Jak říkáte, co cítí ČLOVĚK, který vyjde na pavlač, může se vykakat?! Neměl jste se narodit o pár desítek let dřív a o pár set kilometrů víc na východ? Ale možná to platí obráceně pro mě. Ale stejně nevím... ty kecy o nepříjemnostech stáří... Ale možná za to ani nemůžete Vy sám, ani já sám... Možná je opravdu i o čem diskutovat...
jsem stary muz na ceste do penalu
staroh
| 15.09.06 07:48
kde jinde bych si lepe zvikl nezliv e skatuli
Pro D.J.
Kočkatra
| 17.09.06 06:58
Řekl bych, že právě staří lidé, kteří nejsou "sešlí, šediví a se síťovkou", ale mají ještě trochu šmrncu, rozhledu a vůle k životu (a nejsou v takovém stavu, že je jim jedno, kam je příbuzní šoupnou), mohou mít proti podobnému prostředí výhrady; například při výstupu z pokoje na pavlač si ihned uvědomí, že jsou jak v králíkárně a že tu cosi schází......Pokud ovšem nepatří k třeskutým ctitelům tohoto druhu architektury. V tom případě si jistě budou lebedit.
názor
karel kriz
| 19.09.06 09:07
Zabalit, nalepit cedulku "pro kvalitní seniory a čerstvé absolventy fakulty architektury" a odvézt do západní Evropy nebo do USA, kde tomu přece už dávno rozumí...
Barevný dům, dobrý dům.
Daniel John
| 19.09.06 11:37
Vždy mě překvapují reakce, jakých je i tady hojně. Zřejmě se předpokládá, že obyvatel takovéhoto domu sem přichází ze secesní vily, případně barokního paláce. Většina lidí ve skutečnosti přichází z paneláků a domů a bytů mnohdy v různé fázi chátrání a sníženého komfortu. Můžu mluvit z vlastní zkušenosti. Babička, žijící většinu života ve velké prvorepublikové vile nepokrytě záviděla naše bydlení v paneláku, kde se nemusela o nic starat, v koupelně stačilo otočit kohoutkem a tekla teplá voda, v zimě se nemuselo chodit do sklepa pro uhlí a po celý rok uklízet 5 místností, byť reálně se žilo ve dvou. Druhá babička žila v bytovce z 50-tých let, byt to byl poměrně pěkný, ale záviděla nám přesně ty stejné věci, postupně ze tří místností využívala pouze jednu. Obzvláště se přeceňuje síla pestrých barev. Obecně se předpokládá, že šedý dům je špatný, ponurý a lidem nepříjemný, zato jediným správným řešením jsou pestrobarevné omalovánky. Prý se v nich lidé cítí lépe. Když pominu úvod příspěvku a fakt, že obyvatelé tohoto domu mnohdy ocení především fakt, že se nemusejí starat o velký prostor a mají vše jednoduše při ruce, nejsem přesvědčen, že onen správný barevný dům by jim posloužil lépe a byl by pro ně více domovem. Jeden příklad za všechny. V Praze na Proseku vzniklo sídliště Nový Prosek. V první etapě se postavilo několik domů od Karla Mrázka. Domy mají velmi umírněnou barevnost. Znám několik tamních obyvatel. Všichni, byť jediný z nich není fandou, natož znalcem architektury si bydlení nesmírně pochvalují. Vedle stojí druhá etapa, o poznání barevnější. Nikdo z nich nelituje, že nebydlí v těch optimistických barevných domech. Většinu barev do bydlení stejně přinášejí lidé, jejich věci a životy. Brněnské domy jsou fajn. Rozdělení na více objektů bourá dojem ústavu, kolem je spousta místa, pěkný trávník, lavičky (bohužel bez opěrek, to je chyba). Navíc na jedné fotografii je vidět peřina hozená přes zábradlí pavlače. Nepodceňujte tamní obyvatele, oni si s tím objektem přirozeně poradí.
Pavlač
Michala Hrnčířová
| 20.09.06 04:23
Mně by se dům líbil, nebýt té pavlače. Tomu vážně nerozumím, jak to ještě dnes někdo může stavět. Chápu, že to bylo asi levné (a že v dané lokalitě má typ domu s pavlačí jistou tradici , neznám ale nikoho, kdo by nedal v bytovém domě přednost normální chodbě, na které se dá i v zimě postát se sousedkou a při stírání podlahy nevznikne náledí (v domě pro seniory). Pokud tam plánují celou zimu neuklízet, měli by mít senioři místo pidizádveří alespoň normální předsíně, kam se vejde čistící zóna a židle, na kterou si člověk při zouvání sedne. Co se týká truhlíků a větrání peřin, nevěřím, že by tohle obyvatelé neprovozovali raději na nějakých soukromých balkónech, než na "polosoukromé pavlači". Jinak přeju architektům hodně sil do další práce a doufám, že je nebude moc mrzet, až jim pohled přes transparentní plech budou kazit botníky, skříněčky a jiné harampádí, vystrčené na pavlač.
reakce
Daniel John
| 20.09.06 10:59
Použití pavlače je otázkou, to jistě. Má své výhody i nevýhody. Balkony, či lodžie jsou zřejmě otázkou ekonomickou a popravdě, v našich zeměpisných šířkách i mnohem hlubší. Nám třeba doma slouží lodžie pouze k sušení prádla (díky Bohu za ní), vzhledem k situování na západ, velikosti atd. se nám nikdy nepodařilo dlouhodobě zrealizovat nějaké jiné smysluplné využití. Bylo by zajímavé v nějakém podobném domě zjistit, jaké procento obyvatel balkony reálně využívá. Ještě jeden detail, peřinu jsem viděl jako symbol toho, že lidé tu stavbu budou umět dobře využívat, nic víc.
pan Kratochvil Jan a John Daniel
A.J.K.
| 21.09.06 03:00
pane Kratochvil,i razeni jmen ma ,jak jiste vite ,svoji hierarchii - Amos Jan Komensky me nesedne i kdyz chapu vasi motivaci k teto "anekdote "--- nechme toho --- ziji a pracuji velice daleko od CR a me jmeno by vam tak jako tak nic nereklo --- Komensky nejsem,tomu verte --- k veci a memu prvnimu komentari : ani slovem jsem se nedotknul pozice a stavu duchodcu v CR,neni to totiz vubec podstatne --- je stejne nepodstatne,jestli pripadny duchodce je z Krkonos,ma kozu a chodi nakupovat se sitovkou,jak vtipne poznamenal pan John,nebo jezdi v Porche --- stejne tak nejsem prasvedcen,jestli duchodci pomuze itinerar v podobe knihy pi. D.Glosove & koletktiv --- napsal jsem mozna nesikovne,ze dum je morbidni = venoval jsem se spise domu,nez seniorum samotnym --- ze jde o chvalyhodny pocin je neoddiskutovatelne,ale ze strany mesta,ne ze strany architekta/ podle meho soudu/ --- odcizujici efekt pro lidskou dusi nemuzu bohuzel pocitat mezi uctyhodne ciny / viz pan John/ --- architektura sama je dle meho soudu neslana,nemastna,nesladka, tedy "dietni" a spise je prikladem estetickeho purismu a sterilniho inzenyrstvi --- naprosta diktatura perforovanych kazet / AL ?/,bez detailu a jejich seda monotonnost ve me vyvolava spise asociace funeralni / s prominutim /.Cely komlex na me pusobi / samozrejme jen z foto / spise kasarensky,nebo jako ubytovna,kde se vyzaduje predevsim kazen --- ne jako bytovy dum /jak pravi pan John /se specifickym vyznamem a s gracii zakomponovany do stavajici byt. zastavby.Vyrazovou chudobu preci nelze omlouvat jakymsi "matrixovym" zpusobem zivota soucasnych senioru,kteri dle vasich souradnic jsou zretelne progresivni a cili lide,kteri si nepreji nic jineho,nez naskladat / dle neblaheho zvyku ze sidlist a nesmyslnnych lodgii/ na ementalove plechy periny,pripadne rozvesit spodni pradlo / projev zabydlenosti ? / --- je fakt,ze pri zevrubnem pohledu na jednotlive pudorysne reseni podlazi / viz prrilozene dispoz. reseni/ jim ani nic jineho nezbyva --- chapu,ze autor byl pod tlakem,spise tlaky ,kdy hlavnim hlediskem bylo : levne,usporne a zbytek si potencionalni uzivatele donesou sami --- jenze pred ten samy ukol byli postaveni autori dtto Hvezda v Pha.,Ceska ves,Benesov / Linek,Dubska,Kizska,Portysova,Sezemsky / --- nelze rici,ze by slo o krkonosske chaloupky,kam by se vraceli lide se sitovkou a za sebou tahli kozicku --- nehodlam repliku roztahovat,a tak jeste dovolte jednu,mozna mylnou asociaci --- mel jsem moznost jednou videt tovarnu NETTO Elektronic v Praze Malesicich / Kousal/ - kazety z tahokovu na fasadach dominuji,tento zamerne voleny "obal " jasne odkazuje na vyrobu jemne mechaniky.
Pro Amose
Jan Kratochvíl
| 21.09.06 09:31
Knihu jsem doporučoval vám.
dialog?
Roman Šumbera
| 21.09.06 01:36
Mě by zajimalo, zda proběhl třebas nějaký dialog mezi architektem a lidmy, kteří mají výsledný dům obývat? ...
to RŠ
Daniel John
| 21.09.06 04:05
Chápu potřebu dialogu, v tomto případě by ale ten Vámi navržený nedával smysl a byl by vlastně neuskutečnitelný. Jednak v době projektování velmi pravděpodobně nebylo jasné, kdo konkrétně v domě bude bydlet, ale zárověň jen těžko může budoucí nájemník (tzn. dočasný obyvatel), nikoliv majitel nějak ovlivňovat podobu domu. Jedinou možností by bylo podívat se do několika fungujících zařízení, promluvit s perzonálem, oslovit obyvatele. Dost možná se to i stalo. Stejně ale výsledná podoba je na architektech a investorovi.
zimní typ ...
iNKa_1104
| 23.09.06 12:03
Nedávno jsme se s kamarádkou bavili o bydlení, a jak by si každá z nás představovala kuchyň. Zatimco kamarádka nekompromisně preferovala nerezové prvky, ledové sklo a jako uzemnění tmavé dřevo, já jsem jí předhazovala celodřevěnou kuchyň s květinami a trochou dekoru na textilu. Kamarádka má ráda chladné až ledové věci a já jsem teplomil v podobě dřeva, kamene, cihel a pod. Možná je to tím, že "ledová královna" se narodila v lednu a já v půlce dubna.
Tímto jsem chtěla říct, že vnímání intenzity chladu a tepla, hlavně pak v podobě materiálů, případně tvarové strohosti, je u každého jiné a proto nechme každému jeho cítění. Třebas i ti teplomilní důchodci budou mít možnost si to hnízdo trochu prohřát alespoň předměty, které budou mít jejich teplotu....
Vyhovět nejde všem:má-li mít dům jednu tvář - musí si vybrat....
zimni typ---
A.J.K.
| 24.09.06 12:04
mala poznamka : mozna jsem se spatne vyjadroval,ale vubec nespatruji problem v pouziti materialu --- dokonce si troufnu tvrdit,ze pouziti notoricky znamych "teplych" materialu by objektum uskodilo,zvlaste pak s ohledem na kontext,kde byl komplex vybudovan --- jen tu architekturu nepovazuji za prilis stastnou a to bez ohledu na to komu a k jakemu ucelu maji objekty slouzit --- ona takova "nerezova" kuchyne se da navrhnout s gracii a vysledek je nasledujici : http://www.stratocucine.com/ ---- toliko na vysvetlenou
Jádro
Jan Kratochvíl
| 24.09.06 03:27
A dostali jsme se k jádru pudla - zásadní problém Amose je "architektura". Či spíše architekti-funkcionalisté. Opět se po měsících dostáváme k souboji "konzervativních formalistů" s táborem "pokrokových funkcionalistů". Formalisté plamenným jazykem kritizují pokrok a soudobá řešení. Funkcionalisté zkoumají aktuální požadavky zadání + technické možnosti realizace a nabízejí lepší uspokojení požadované funkce. Člověk konzervativní s odporem ke změně nadále trvá na tradičním způsobu uspokojení funkce a jeho svět se smrsknul na zabývání se formou-barvou-ornamentem-teplem. Argumenty konzervativců jsou vesměs subjektivního charakteru, což je zajímavé druhotně vyslechnout, avšak v kritice architektury (užitného umění) musí zaznít předevšm argumenty objektivní. Zcela odmítám diskusi typu "líbí-nelíbí". Proto nenajdete na archiwebálních stránkách anketu "je to dobrý dům? ano-ne" "líbí se vám ten dům? ano-ne". Usilujeme o hlubší zamyšlení se nad architekturou, poněvadž záměrem archiwebu je nepublikovat junk-space, nýbrž stavby podnětné pro další konstruktivní uvažování o současném světě.
pokrokoví funkcionalisté - cha cha
robert
| 25.09.06 03:45
Funkcionalistická estetika je tady už 80 let, z tohoto pohledu jsou zde prezentované novodobé realizace v tomto stylu skutečně horkou novinkou. Funkcionalismu lidské stáří nesluší. Nedokonalost přestárlého lidského těla posazená do designersky dokonale současně propracovaného rádoby funkcionalistického boxu mi nejde dohromady. Lepší by byl eklektický zámeček s pěkným parkem .
pavlač je OK
robert
| 26.09.06 04:22
Samozřejmě se ale také jedná o nadprůměrnou současnou stavbu. Pavlač, jako místo setkání lidí, kteří by se měli potkávat a povídat si je podle mne v pořádku.
souhlasím s Danielem Johnem
skorodůchodkyně
| 26.09.06 05:07
Kdyby se neměnila věková hranice, už za dva roky bych byla důchodkyní. Přesto mě nelákají eklektické zámečky s parkem, jsem člověk městský a v takovém moderním domě s pavlačí a perforovaným plechem bych dožívala s velkou chutí - prostě v normálním domě, který by mi nedával najevo, že patřím jinam než ti mladí. Podílela jsem se autorsky na dvou domech s pečovatelskou službou, zajímali jsme se o představy těch, kdo tam mají žít, navštívili jsme několik DPS. Reakce lidí byly překvapivé. Důchodci neměli zájem o přízemní byty se zahrádkou (strach ze zlodějů), přestože pocházeli z venkovských domků, dávali přednost vyššímu patru. Prostory navržené pro kutilství (nebo třeba i králíkárny) zely prázdnotou (názor: už jsme se v životě nadřeli dost). Ukázalo se, že chtějí žít "normálně" jako jiní lidi. Takže i kdyby se mnohým důchodcům nelíbil, stejně jako se nelíbí mnohým mladým, je to normální bytový dům. A to je myslím naprosto v pořádku.

co je lepší
robert
| 27.09.06 09:54
Nejlepší a normální je dožít doma uprostřed rodiny. Důchodce, který je mobilní, zdravý a právě dosáhnul důchodového věku nepatří do domu s pečovatelskou službou. Já mám představu domu s pečovatelskou službou jako sanatoria v přírodě odkud se dá jezdit na výlety, do divadla, nebo pozorovat střídání ročních období při pohledu z okna, nebo procházce parkem.
Názor
Vladmir
| 22.12.06 10:43
Nerozumím. Nechápu. V jakém ohledu je tento objekt obdivuhodný? Mohl by být stejně tak administrativní budovou, či skladištěm, než domovem pro důstojné stáří. Barevnost nechme stranou, to je snad nejmenší problem a jistě i snadno řešitelný. Otázka bude hlubší. Obdivujeme takovou architekturu (v širším pojmu, sám bych tak o tomto "díle" raději nehovořil) pro její jednoduchost, geniální dispoziční řešení, dokonalý konstrukční detail? Spíš na mě působí jako omluva za naši neschopnost. Neschopnost navázat na architekturu jako na umění, neschopnost tvořit umělecký detail, neschopnost kompoziční rozvahy. Dnes nevzniká architektura, dnes vznikají stavbení konstrukce. Jakékoliv a kdekoliv. Objekty jsou tendenční a jejich odkaz bude lpět v ulicích jako nevítaný host, který nechce odejít. Stále doufám, že se dožiju obnovy umění ve stavitelství.
horazdovice ...
ag
| 22.12.06 12:08
jen tak prihazuju vlastni zkusenost ... tolik vysmivany "autosalon" od a8000 v horazdovicich se mezi svymi obyvateli tesi mnohem vetsi popularite nez tolik ocenovany skromny dum od aleny sramkove, stojici nedaleko ... a duvody jsou zcela proste a kupodivu, nemaji vubec nic do cineni s estetikou ...
Jadro a pan Kratochvil + "skoroduchodchyne"
A.J.K.
| 23.12.06 11:01
zasadni problem je opravdu architektura ,to se nemylite pane Kratochvile- pokud tomu tak neni,pak slusne receno nechapu,proc se Vas web nepojmenoval treba " z nedotknutelnych ceskych luhu a haju",nebo tak neco --- ja opakuji,ze podle meho skromneho videni je dum spatny a nebo dobry,coz samozrejme muzu prohlasit pouze ja,/ a jini/protoze rikam zcela zretelne,ze podle MEHO videni,nahledu,posouzeni - nejde v podstate o nic jineho,nez o hozenou rukavici,tedy namet k debate - Vy chcete s prominutim debatit byt o spatnem dome jinak - zduvodnovat proc to,proc ono - to je ovsem pane Kratochvil pouze v moci autora a verte mi,ze " konzumenta" tyto do extremu vykonstruovane "blaboly" opravdu nezajimaji --- Zasadni podle me je zduvodneni funkce a nutnost stavby,pozadavky na ni + konecny vysledek --- jak jsem uz napsal,opodstatneni teto stavby je bez debat a ve spolupraci s uradem uctyhodne - vysledek je ovsem velmi rozpacity,tedy diskutabilni --- chlapik nade mnou pod nickem " ag" nemluvi pravdu / pripad Horazdovice/ --- uprimne receno je me to lhostejne,protoze stav veci v CR takovy je a nejspis bude --- kdyz dovolite,tak jsem si jen dovolil nesouhlasit s nekterymi nazory a zvlaste pak se stavenim nekterych pocinu na piedestal,zvlaste pak tech,o kterych si myslim,ze tam nepatri - a verte tomu,ze alespon podle meho nazoru jich tam nepatri pomerne dost - zaver z toho smoleni ,kdy jsem v podstate zaplnil bila mista na poloprazdne plose cernymi fleky je ten,ze se budete / nebudete/ muset smirit s tim,ze nektere realizace se jistym "neumetelum" libit nebudou a to i presto,ze tzv. autorska zprava a autori budou sebevyrecejsi a v blabolech kreativnejsi nez v dile samem - budiz milostiv slovu.
pro AJK
do důchodu mám daleko
| 24.12.06 11:01
dejte nám tipa na nějaký dobrý dúm s pečovatelskou službou. tuzemský i zahraniční
přeji bohatého ježíška
služba
Fiala
| 25.12.06 08:34
Vlastní charakter stavby není pro lidi, kteří zde budou žít to nejpodstatnější.Oni si zabydlí své nové domovy. Podstatná bude spíš úroveň pskytované pečovatelské služby za nemalý peníz.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od Architekti DRNH