Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Rozhovor s ATX architekti


Brněnský atelier ATX založili v roce 2001 tři architekti-spolužáci z FA VUT. Po absolutoriu působili Rostislav Jakubec (1971) a Zdeněk Eichler (1972) několik let v ateliéru architektů Buriana a Křivinky. Tomáš Beránek (1972) působil v RAWu.
ATX mediálně objevila Markéta Cajthamlová, která hned jejich první dvě realizace (Rodinný dům v Blansku a Tenisové hřiště v Holčovicích) zařadila do ročenky Česká architektura 2000-2001 vydané v roce 2002. Velkého uznání se dočkal i Dům na náměstí v Boskovicích, který získal Cenu Klubu Za starou Prahu za novou stavbu v historickém prostředí. Jako důkaz etablování se na české scéně můžeme chápat účast ATX na putovní výstavě Wonderland, která představuje mladé tvůrce z jednotlivých zemí EU.
Slibný potenciál prokázali ATX architekti v soutěžích na brněnské Janáčkovo kulturní centrum a na olomouckou Přírodovědeckou fakultu, kde jim vítězství uniklo doslova o vlásek. V těchto návrzích se ukázalo, že kvalita týmu ATX není spojena jen se zakázkami menšího rozsahu.
Poněvadž se domnívám, že ATX jsou nejvýznamnějšími reprezentanty postobecnědomovské generace brněnské architektury, požádal jsem je o rozhovor. ATX mne však dosti zaskočili. Poprvé jsem totiž dělal rozhovor, kdy jsem více mluvil já, než dotazovaní :o) V architektuře to však není nic neobvyklého. Nejsilnějším exemplářem tohoto druhu byl Ludwig Mies van der Rohe, jehož "méně mluvit, více dělat" si vzali ATX architekti za své.



Jan Kratochvíl: Působili jste v prestižních brněnských ateliérech, kde nebyla nouze o velké a zajímavé zakázky, řada realizací získala uznání odborné veřejnosti. Jaké důvody vás vedly k založení vlastního ateliéru?
ATX: Praxe v ateliérech byla inspirativní profesní zkušenost. Založení ateliéru chápeme jako další krok, který je nezbytný pro rozvoj vlastní tvorby.

JK: Často se ozývají hlasy, že tradiční centra Praha a Brno jsou "přearchitektované". Cítíte nějaké výhody nebo naopak handicap oproti vašim kolegům-spolužákům, kteří založili svůj ateliér v menších městech na "architektonické periferii"?
ATX: Myslíme si, že silnější konkurenční prostředí v centru je určitým způsobem podnětné pro vlastní práci, naopak více vytváří i korupční prostředí.

JK: Je paradoxní, že se všechny vaše realizace nacházejí mimo Brno …
ATX:Vlastní poloha kanceláře nemá v dnešní době zásadní vliv na přístup k zakázkám.

JK: Co znamená zkratka ATX?
ATX: Příběh geneze označení našeho seskupení je poměrně složitý a nezajímavý.

JK: Ani malá nápověda?
ATX: Křížkem označujeme finální výkresy.

JK: S jakými problémy jste se potýkali při zakládání ateliéru? Trápí vás některé věci dodnes?
ATX: Obecně tak jako všechny kanceláře….. zakázky, investice, pracovní postupy.

JK: Má ateliér složený ze tří partnerů nějaká specifika? Máte v týmu určené role nebo každý dělá všechno?
ATX: Ve složení ateliéru ze tří partnerů se snažíme hledat jen výhody. V tak malém týmu není nezbytně nutné nějaké zásadní rozdělení rolí.

JK: Vaše první realizace jsou formálně ovlivněny estetikou předchozího působiště. V posledních pracích se již ale objevují plastičtější kompozice. Usilujete o svůj specifický výrazový slovník nebo reagujete na konkrétní podněty v projektu?
ATX: Estetiku volíme tak, aby to nakonec dopadlo dobře. Při tvorbě nehledáme nějakou společnou linii, je to spíše o individuálním přístupu k řešení jednotlivých projektů, který sám stanovuje a určuje parametry použité formy.

JK: Utváříte svou architekturu zevnitř ven nebo naopak od vnější formy dovnitř? Nebo je to úplně jinak?
ATX: Je to individuální.

JK: Kde hledáte inspiraci? Sledujete zahraniční architekturu - jaké zdroje k tomu používáte? Inklinujete k některému ze světových ismů?
ATX: Je to teorie, inspirace je obecná a tvorba konkrétní. Snažíme si vytvářet obecné podvědomí ve vztahu k současným trendům v zahraniční architektuře. Pochopitelně jsou nám blízké některé přístupy zahraničních architektů, ale spíše v aktuálním přístupu při řešení konkrétních projektů, ne až tak v užití formy a materiálů.

JK: Zaujal vás v poslední době nějaký projekt nebo realizace ve světě?
ATX: Millau viadukt.

JK: Zbývá vám v ateliéru čas na architektonickou teorii či výzkum?
ATX: Ne.

JK: Mrzí vás to?
ATX: Zatím nás konkrétní projekty plně vytěžují a uspokojují.

Očekáváte v domácí nebo světové architektuře nějaký vývoj?
ATX: Ne.

JK: Existuje vůbec v architektuře vývoj?
ATX: To je spíš otázka pro teorii architektury. My spíše vnímáme jakousi cestu, po které se ubírá řešení jednotlivých projektů. Ta logicky má nějaké směřování, které vede ke změnám názorů. Jestli se do dá nazvat vývojem se pozná s odstupem času.

JK: Většina vašich projektů je prezentována brilantními vizualizacemi. Jak velký důraz přikládáte využívání CAD technologií v architektonické tvorbě? Používáte ještě klasické pracovní modely? Myslíte si, že tužka bude někdy nahrazena počítačem?
ATX: Není nutné přemýšlet o tom, jestli tužka bude nahrazena počítačem. Jsou to jen nástroje k vyjádření myšlenek. Myslíme si, že míra zvolených prostředků je individuální a zřejmě budou vždy zastoupeny všechny. Klasické pracovní modely jsou pro nás základem, když vznikají první koncepční řešení.

JK: Účastníte se mnoha soutěží. Jak hodnotíte úroveň architektonického soutěžení u nás?
ATX: Můžeme úroveň hodnotit z několika pohledů. Po stránce jak jsou soutěže připraveny, jaká je práce porotců, účast a úrovně vlastních návrhů a konečný výběr poroty. Obecně soudíme, že se u nás pohybujeme na nějaké střední úrovni. Nešvarem v práci poroty je alibistické neudělování prvních cen, případně zařazení dalšího kola soutěže atd.

JK: Uvažujete o účasti v nějaké mezinárodní soutěži?
ATX: Uvažovat o mezinárodní soutěži? Proč ne …. uvidíme.

JK: Jak se po čase díváte na svou účast v soutěžích na PřF do Olomouce a na brněnské JKC? Nakonec se budou realizovat nepříliš progresivní návrhy s absencí jedinečných konceptů…
ATX: V případě těchto soutěží bylo při výběru nakonec rozhodující ekonomické hledisko návrhu. Zadávací podmínky investora u nás často převyšují jeho reálné možnosti. Výsledně jsou vybírány návrhy s nejnižší kubaturou, standardní a architektonicky málo progresivní. Nechceme tvrdit, že ekonomie návrhu je zanedbatelný faktor, ale v případě společensky prestižní stavby by měly být tyto faktory vyváženy.

JK: Ve vašem portfoliu realizací jsou vesměs zakázky od soukromých investorů. Snažíte se prosadit i ve veřejném sektoru?
ATX: Snažíme. Formou soutěží a nabídek. Nějaké projekty už jsou připravené, zatím bez realizace.

JK: Sledujete dění okolo nového stavebního zákona? Jakými problémy podle vás dnes trpí česká architektura respektive stavebnictví?
ATX: Sledujeme. Problematická je všeobecná úroveň české architektury a stavitelství. Několik zdařilých současných realizací zatím velice obtížně vytváří celkový standard, porovnatelný s úrovní v zahraniční. Tendence jsou ale snad vzestupné, takže uvidíme.

JK: Co vás v procesu navrhování, schvalování a realizace staveb nejvíce omezuje?
ATX: Legislativní a časová náročnost schvalovacího procesu staveb. Odpovídající kompetentnost úředníků ochotných brát zodpovědnost na svou osobu.

JK: Myslíte si, že se s přijetím nového stavebního zákona současný stav zlepší?
ATX: Ne, rozsah nutných vyjádření i stanovisek dotčených orgánů zůstává v podstatě stejný, pouze se mění doba kdy ho musíte získat.

JK: Uvažujete o vlastní výstavě nebo publikaci? Řešíte v ateliéru otázky marketingu?
ATX: Uvažujeme o výstavě v Malmö.

JK: Bude to putovní výstava?
ATX: Dobrý nápad, zvážíme to.

JK: Na co se těšíte?
ATX: Moc se těšíme, až se nám jednou pokazí plotr ještě v záruční době :-)
Autor: Jan Kratochvíl, 15.02.06 06:30
Návštěvnost: 9476 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.