Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
NOVY fullbanner
HLEDEJ v sekci     

Život s dvojníkem
OSCAR NIEMEYER – 100
100 let Oscara Niemeyera
Život s dvojníkem
Brasilia: rozum jako nepřítel
Sartre, Marx a maska optimismu
realizace: Sídlo francouzské komunistické strany (1972)


Vymyslet nové, kreativní formy vnuknuté železobetonem patří k mým zálibám a největším radostem. Usiluji o to je objevit, zmnožit a kombinovat s technologií, jež se vyrovná umění, abych tak dosáhl architektonické podívané.

Ve svých přednáškách jsem vždy zdůrazňoval, že architekturu nepokládám za přehnaně důležitou; a v mých slovech nehledejte žádné pohrdání. Architekturu porovnávám s dalšími věcmi, které jsou více provázány s životem a s člověkem - mám na mysli politický zápas, osobní příspěvek, jež každý z nás společnosti dluží, především našim méně šťastným bratřím. Co se může vyrovnat boji za lepší a beztřídní svět, v němž jsou si všichni jedinci rovni? Navzdory tomuto přesvědčení mě architektura velmi zaměstnávala a vedla - tak jako právě teď - k obhajování svých prací a názorů coby architekta, stejně jako k diskusím o architektuře tak vášnivým, že je život - tak křehký a nepodstatný - zdánlivě ani nemůže ospravedlnit.

Vždy jsem se vyslovoval pro svou oblíbenou architekturu: krásnou, lehkou, rozmanitou, imaginativní a vzbuzující úctu. Následující slova jsem ke svému potěšení našel později v Baudelairově básni: "Nečekané, nepravidelnost, překvapení a úcta jsou charakteristickou a zásadní složkou krásy."

(…) Svou tvorbu dělím do pěti etap: Pampulha, Pampulha - Brasilia, Brasilia, mezinárodní zkušenosti, a nakonec pozdější práce. Nikdy jsem nekomentoval, jak byly tyto fáze ovlivněny tím, co se odehrávalo ve světe architektury nebo mým vlastním přemýšlením. Stejně tak jsem nerozebíral ohlasy, jež mé práce vzbuzovaly, ani mé reakce na ně. Nyní, když se probírám svými návrhy, dokážu lépe porozumět, proč je neměnná stopa protestu patrná ve všech etapách mé tvorby.

Při několika příležitostech jsem zmínil genetickou informaci a význam, který jí osobně přikládám, pro zdůvodnění našich silných a slabých stránek, a tedy pro ovlivňování našich reakcí. Neměl bych si na tuto skrytou bytost, jež v nás genetická informace vytváří a jež nás tak často ovládá, stěžovat. Už jsem také zmínil, jak mě tento "dvojník" hlídá, když začínám pracovat na novém návrhu, jak mě bere za ruku a v transu vede cestou fantazie k novým, nečekaným tvarům, jež mají na svědomí architektonický spektákl.

Neměl bych si stěžovat ani na to, jak se mnou tato bytost po celý život v dialogu sdílí nadšení i projevy vzdoru, jak se kříží s mými reakcemi a prací, jak má díla informuje o mých pocitech a jak z mé architektury činí schránku buď na mé zájmy nebo na mé opovržení a vzdor. Pokud tedy prozkoumáte různé etapy mé tvorby, uvidíte, jak staré alter-ego pokaždé jednalo, jak tyto fáze transformovalo v povzdech úlevy v kontextu veškerých omylů, jež - podle mě - vývoj architektury ovlivnily.


Úryvek z knihy The Curves of Times: The memoirs of Oscar Niemeyer, Phaidon London 2000, s. 168-169
(překlad a titulek Kateřina Lopatová)
Autor: Kateřina Lopatová, 14.12.07 22:45
Návštěvnost: 6090 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.